Vraagjes golven

2de semestervak op 9 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
dirk
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Vraagjes golven

Berichtdoor dirk » 07 jun 2009, 17:29

Hellow,

Bij het overlopen van deel 3 over golven, kwamen er kleine vraagjes naar boven:

1) Hoe zou je best EM-straling definiëren? Enkel zeggen dat dat type golf door vacuüm kan bewegen en snelheid van het licht heeft, lijkt mij ni echt een "volledige" definitie? Iemand?

2) Waarom is bij de transversale peturbatie van een gespannen snaar T(na de storing) = - T(voor de storing)?

3) Wat zijn nu eigenlijk de kenmerken van geluid in lucht en water. In lucht is geluid trager als in water, maar buiten da?

4) Kan iemand mij de toepassingen van Doppler-effect eens uitleggen. Waarom dat die in politiewerk gebruikt worden is duidelijk, maar voor de rest, die Hubble dinges :shock: ?
Tom
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Re: Vraagjes golven

Berichtdoor Tom » 07 jun 2009, 17:33

1) eigenlijk maak je daar een fout, een EM golf heeft namelijk niet (altijd) de snelheid van het licht
Enkel in vacuum ^^
Maar die uitleg moet imo niet heel lang zijn, das eerder type cultuurvraag volgens mij, is veeeeeeel te simpel voor hoofdvraag...
maar het is een perturbatie van het elektrisch en magnetisch veld etc..

3) geen verschil tussen die voorbeelden
in een vaste stof echter, is geluid een transversale golf, en in vloeistof en gas is het een longitudale

Terug naar “Fysica”