Berichtdoor Joerie » 28 mei 2009, 18:10
Er is een goede reden waarom het niet verteld wordt anders.
De dopen aan andere unifen (en bij de regionalen bij ons) zijn totaal anders, daar gaat het gewoon om efkes de eerstejaars te vernederen. Dan horen ze bij ons dat het naakt is => ze gaan het onze in de context van de andere dopen steken. Dus hetzelfde, maar dan alles naakt = veel ergere vernedering. Wat dus totaal niet waar is.
Ze moeten eerst leren dat de dopen bij ons totaal anders is, en dat er algemeen (sommige gefrustreerde kringen uitgezonderd) niet echt vernedering is. Dat naakt zijn gaat bovendien te paar met enorm veel veiligheid (eg geen ongedoopten mogen kijken, een camera binnensmokkelen en ge krijgt die in 1000 stukskes in uwe reet, er mag niemand zelfs in de buuurt van de eerstejaars komen (behalve medewerkers van de kring zelf) etc.
Die naaktheid heeft bovendien een grote betekenis => naakt zijn we allemaal gelijkwaardig. En op het moment daar, weet ge da ook. Bovendien krijgt ge daardoor een groepsgevoel etc.
Om eerlijk te zijn zelfs, ik moet de eerste die mij vertelt spijt te hebben gehad van zijn/haar doop, nog tegenkomen... Bovendien ligt het % aantal gedoopten hier denk ik zelfs hoger dan op andere universiteiten. (quasi zeker van)