Meerkeuzevragen

Jaarvak op 7 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
ElienH
Nieuw lid
Nieuw lid

Meerkeuzevragen

Berichtdoor ElienH » 12 jan 2011, 21:40

Hey, ik heb voor informatica nog een heleboel waar-nietwaar vragen waar ik maar niet uitkom.
En aangezien dezelfde vragen precies wel vaker gesteld worden, zijn de antwoorden toch wel handig.
Dus, als iemand over eentje een idee heeft, laat het me alsjeblieft weten 
Alvast heel erg bedankt!
1. In het geheugen van een computer kan een binair getal een uitvoerbare instructie voorstellen (waar?)
2. Geheugens met beweegbare magnetische informatiedragers beletten het wijzigen van gegevens eens dat zij geregistreerd zijn in het magnetisch materiaam (waar?)
3. Bij een uitbatingssyteem dat met virtueel geheugen werkt kan de uitvoering van een programma veel langer duren (virtueel geheugen vertraagt idd een programma, maar dat veel langer doet me toch twijfelen, waar?)
4. Multi-progarmmatie betekent dat meerder programma’s simultaan actief zijn (waar?)
5. Een command interpreter kan een grafische interface hebben (waar?)
6. Er bestaat een bijectie tussen een geenumereerd type en een subrange van het type cardinal (waar?)
7. Bij een hedendaags computersysteem zonder periferische geheugens en zonder Read Only centrale gehuegsn is het onontbeerlijk een deel van het centrale geheugen door een batterij te voeden (waar?)
8. De print-spooler heeft best een lage prioriteit in een multi-programmatie-systeem (niet waar?)
9. Wanneer u een complex, ongestructureerd programma zou moeten instuderen, tekent u best eerst een Nasi-Shneider diagramma (waar?)
10. Hedendaagse centrale geheugens maken gebruik van geïntegreerde elektronische schakelingen (waar?)
11. Stuurinstructies laten toe het verloop van een programma te doen afhangen van een variabele (waar?)
12. De process scheduler beheert randapparatuur zoals printers (waar?)
13. Het is mogelijk identieke kopieën van een CD te maken (waar?)
14. De file manager houdt een inhoudstabel van de massageheugens bij (waar?)
15. Nasi-Shneider diagramma’s kunnen worden aangewend om gelijk welk programma te documenteren (niet waar?)
16. Modules laten toe Abstract Data Types (ADT) te implementeren (?)
17. De toestand van ADT wordt gewijzigd via procedure oproepen (?)
18. Bij sommige computers is het niet mogelijk de inhoud van het programma- geheugen te wijzigen (niet waar?, als dat niet kan kun je het dan nog wel een computer noemen?)
19. In een Von Neumann computer bevat het centrale geheugen programma’s (enkel als hij die programma’s aan het uitvoeren is  niet waar?)
20. Monoprogrammatie kan ook zonder onderbrekingsmechanisme (op het eerste zicht zou ik waar zeggen, maar wat dan met de muis enzo? Of is die er dan ook niet?)
Tom
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Re: Meerkeuzevragen

Berichtdoor Tom » 12 jan 2011, 21:49

Het is behoorlijk lang geleden, maar toch een kleine poging ^^

ElienH schreef:18. Bij sommige computers is het niet mogelijk de inhoud van het programma- geheugen te wijzigen (niet waar?, als dat niet kan kun je het dan nog wel een computer noemen?)

Een rekenmachine is ook een computer, en daar kan je het geheugen toch niet wijzigen? (tenzij bij de modernere)
2. Geheugens met beweegbare magnetische informatiedragers beletten het wijzigen van gegevens eens dat zij geregistreerd zijn in het magnetisch materiaal (waar?)

persoonlijk zou ik niet waar zeggen, eens er gegevens zijn geregistreerd kunnen ze toch gewijzigd worden?
Een extreem voorbeeld zou zijn als je een magneet gebruikt op een diskette, de magneet wijzigt de gegevens die erop staan
jorben
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!

Berichtdoor jorben » 12 jan 2011, 22:14

3. EDIT: Virtueel geheugen is trager, maar als je meerdere programma's uitvoert zorgt het er wel voor dat er meer uitgevoerd wordt. Als je maar 1 programma uitvoert en je gebruikt hiervoor enkel virtueel geheugen, zal dit dus trager zijn. Ik denk dus niet waar

4. Waar: er wordt aan verschillende programma's tegelijk gewerkt.

5. Ik denk waar: het is een interactie tussen pc en gebruiker. Kan dus ook met klikken op iconen.

9. Dubbelzinnig: als het ongestructureerd is kan je het moeilijk in een gestructureerd schema zetten. Langs de andere kant kan hij misschien bedoelen dat je er structuur in kan brengen door zo'n een schema.

10. Waar: ic's= integrated circuits

13. Waar denk ik. Ik betwijfel wel of elk cd-romstation dit kan zonder fouten.

Voor de rest is het al te lang geleden:p
Laatst gewijzigd door jorben op 12 jan 2011, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ElienH
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor ElienH » 12 jan 2011, 22:20

Super! Heel erg bedankt, dat zijn misschien een aantal punten meer op mijn examen dankzij jullie :D
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 13 jan 2011, 11:15

2 is zeker niet waar, een harde schijf heeft een beweegbare magnetische schijf en daar kunnen de gegevens duidelijk wel gewijzigd worden
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Belle
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Berichtdoor Belle » 20 jan 2011, 16:50

ElienH schreef:4. Multi-progarmmatie betekent dat meerder programma’s simultaan actief zijn (waar?)

Ik denk niet waar, verschillende programma's staan simultaan in het centraal geheugen maar er wordt beurtelings aan gewerkt, dus ze zijn nooit op hetzelfde moment echt actief, 't is quasi-simultaan actief...
(maar ben zelf nog maar net info aan het blokken dus mij niet té hard vertrouwen...)
ElienH schreef:7. Bij een hedendaags computersysteem zonder periferische geheugens en zonder Read Only centrale gehuegsn is het onontbeerlijk een deel van het centrale geheugen door een batterij te voeden (waar?)

Waar, hij heeft daar nog een voorbeeld van gegeven waarbij de batterij leeg was en alle gegevens kwijt waren. Centraal geheuge -> stroomonderbreking -> alles kwijt...

ElienH schreef:12. De process scheduler beheert randapparatuur zoals printers (waar?)

Niet waar, process scheduler bepaalt aan welke programma's gewerkt wordt op welk moment, maar vanaf dat een uitvoeroperatie is doorgegeven doet de spooling monitor de rest denk ik?

ElienH schreef:18. Bij sommige computers is het niet mogelijk de inhoud van het programma- geheugen te wijzigen (niet waar?, als dat niet kan kun je het dan nog wel een computer noemen?)

Ik denk ook dat het waar is, denk bvb. aan de airbag die gewoon constant meet of alles oké is en anders ontploft, da's 1 loop en daar gaat niemand voor de rest iets aan veranderen...

ElienH schreef:19. In een Von Neumann computer bevat het centrale geheugen programma’s (enkel als hij die programma’s aan het uitvoeren is  niet waar?)

Geldt de Absolute Binary Loader en nog zo iets anders (interrupt handler ofzo?) ook niet als programma? En die zitten sowieso altijd in het centrale geheugen.
jules_h
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor jules_h » 27 jan 2011, 16:04

Ik heb gemerkt dat op vorige examens, meerdere malen werd aangenomen dat virtueel geheugen werd aangekruist als sneller dan gewoon in het centraal geheugen. Aangezien met virtueel geheugen men data moet gaan nemen in periferische geheugen, lijkt het mij logisch dat het trager verloopt dan als alles in de snellere centrale geheugen plaatsvindt.

Ook volgens wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtueel_geheugen
Het voordeel van virtueel geheugen is dat programma's kunnen beschikken over meer geheugenruimte dan het aanwezige RAM-geheugen. Een nadeel is dat virtueel geheugen trager in gebruik is, aangezien een harde schijf veel trager is dan RAM (zie ook Geheugenhiërarchie). De snelheid van virtueel geheugen is tevens afhankelijk van de regelmaat waarmee een programma gegevens nodig heeft die op dat moment uitgeswapt zijn.

Het voordeel is wel dat het MEER aankan, maar niet sneller, volgens mij ;)
wim
Master in de forumwetenschappen
Master in de forumwetenschappen

Berichtdoor wim » 27 jan 2011, 16:05

jules_h schreef:Ik heb gemerkt dat op vorige examens, meerdere malen werd aangenomen dat virtueel geheugen werd aangekruist als sneller dan gewoon in het centraal geheugen. Aangezien met virtueel geheugen men data moet gaan nemen in periferische geheugen, lijkt het mij logisch dat het trager verloopt dan als alles in de snellere centrale geheugen plaatsvindt.

Ook volgens wiki: http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtueel_geheugen
Het voordeel van virtueel geheugen is dat programma's kunnen beschikken over meer geheugenruimte dan het aanwezige RAM-geheugen. Een nadeel is dat virtueel geheugen trager in gebruik is, aangezien een harde schijf veel trager is dan RAM (zie ook Geheugenhiërarchie). De snelheid van virtueel geheugen is tevens afhankelijk van de regelmaat waarmee een programma gegevens nodig heeft die op dat moment uitgeswapt zijn.

Het voordeel is wel dat het MEER aankan, maar niet sneller, volgens mij ;)

Dat is extreem correct.
Afbeelding
- I only wear my sunglasses at night -

Terug naar “Informatica”