[OPGELOST]enkele vraagjes

2de semestervak op 5 studiepunten
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

[OPGELOST]enkele vraagjes

Berichtdoor Tom » 27 mei 2010, 22:53

1) bij examenvragen vorig jaar staat er hermite interpolatie + fout
Wat is de fout erop? Die staat toch niet in de cursus, of moet je gewoon in de hermite formule, de foutterm van lagrange invullen, vind ik nogal gewaagd eig..

Edit: gevonden (hoofdstuk 9, wat een vreemde plaats...)
Maar een andere vraag: moeten we die vanbuiten kennen of mogen we die opschrijven?
Want we kunnen die niet afleiden omdat we het bewijs niet moeten kennen...

2) methode van de diagonaalterm, waarom is dat een benadering die je mag doen?
Ik heb er tijdens de les ofzo bijgeschreven "Taylorreeks" maar ik heb geen idee wat ik ermee bedoelde, want het lijkt me niet echt op een taylorreeks...

3)Bij het oplossen van sturm-liouville probleem, dat dat in de cursus staat, is dat de oplossing met discretisatie ofzo?

4) welke vergelijkingen kan je niet oplossen met de shootingmethode?
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Re: enkele vraagjes

Berichtdoor Minnebo » 28 mei 2010, 11:13

1) dat staat idd wat verder in de cursus, het was mijn bedoeling lacor gisteren te gaan lastig vallen met die exacte vraag of we gewoon die formule vanbuiten moeten kennen of hoe het precies zit, want het bewijs was niet te kennen.

2) methode van de diagonaalterm is gewoon een keiharde benadering omdat ge alle andere elementen in uw matrix aan nul gelijk gaat stellen.

3)sturm-liouville van in de cursus is idd die van discretisatie. Maar check de examenvragenlijst die ik in pdf op het forum heb gezet, daar staat vrij handig uitgelegd hoe je het voor de andere methode kan doen.

4) ik herinner mij dat als je de uitleg in het begin van de shooting methode leest dat je al vrij snel op een paar logische voorbeelden kon komen waarvoor de methode niet geldt. Ik heb mijn cursus nu niet bij en mij hoofd steekt vol met mmvc dus sorry da'k er geen kan aanhalen :)
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Tom

Berichtdoor Tom » 29 mei 2010, 19:19

Tom schreef:1) bij examenvragen vorig jaar staat er hermite interpolatie + fout
moeten we die vanbuiten kennen of mogen we die opschrijven?
Want we kunnen die niet afleiden omdat we het bewijs niet moeten kennen...

4) welke vergelijkingen kan je niet oplossen met de shootingmethode?
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor Gill » 31 mei 2010, 17:30

1) fout staat bewezen op pagina 107-109 maar da's geschrapt als ik mij nie vergis, dus ik veronderstel dit jaar niet kennen
Afbeelding
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Minnebo » 31 mei 2010, 17:58

veronderstellingen...
ik vertelde Lacor daarnet ook mijn veronderstelling.
ECHTER:
1) hij heeft in de les gezegd dat het bewijs niet te kennen is, het resultaat wel.
2) we moeten het resultaat dus kennen, zeer belangrijk is dat je de redenering moet kunnen maken (en die is analoog aan die van de fout op lagrange)
Zo begon hij over als je lagrange toepast op n-veeltermen dan heb je een polynoom van graad n-1 dus zal er in je formule voor de fout ergens een nde (partiele) afgeleide staan, zodat als je n keer afleid de fout nul wordt. Maw de methode klopt dus voor n spilpunten, en het is pas op het ogenblik dat je meer spilpunten zou hebben dat je fout begint de spelen. En dan moet je maar enkele factoren meer onthouden. Bij fout op hermite is de redenering analoog alleen heb je 2n spilpunten (n van spilpunten zelf en n van afgeleide in de spilpunten) ...

Bij deze is dit dus duidelijk! Niet zomaar laten vallen!
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Gerrit
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor Gerrit » 01 jun 2010, 19:05

Tom schreef:4) welke vergelijkingen kan je niet oplossen met de shootingmethode?

ja heeft iemand een idee, want ik was die les blijkbaar afwezig.
Zijn het dan gewoon tijdsafhankelijke problemen die ge hiermee niet kunt oplossen of zijn er nog een paar speciale die ge eventueel moet kennen.

Terug naar “Basistechnieken voor computersimulaties”