Discussie: Theorie <--> Oefeningen

1ste semestervak op 6 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
Tom V
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Re: Vragen mondeling examen

Berichtdoor Tom V » 31 jan 2008, 15:00

roxane schreef:ik heb em ook gelezen hoor, en ik zit met mijn hoofd niet in de alpen maar in algerije
maar tom, zeg is, wat doe je dan met mensen die slechte oefeningen hebben én slechte theorie?

De ervaring leert mij dat ik juist die mensen het sympathiekst vind ;) En dat is toch ook een belangrijke eigenschap, niet? (belangrijker dan goede punten hebben, zelfs)
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Ruben » 31 jan 2008, 16:03

Voor mij gaan thoerie en oef nog altijd hand in hand, met allebei het zelfde effect, verhogen van het inzicht in het vak.
Dit gaat voor mij evengoed op voor oef als theorie.
Beweren dat je alleen een goed ingenieur bent als je goed oef kan, vind ik ook maar riskant.
Oké, een ingenieur moet inoveren, maar je kan niet gewoon zeggen: dat van mij is het beste.
Je moet in staat zijn van het ook te bewijze, eiglijk zijn oef ook maar gewoon toepassingen van de bewijzen.
Trouwens inoveren doe je toch ook als je een alternatief bewijs kan geven een gemakkelijker miss? :)

Voor mij werden oef algebra er gemakkelijker op naarmate ik de theorie beter begreep/studeerde.
OVerigens de blokbeesten uit het middelbaar die op puur blokken er door waren zouden volges mij dan ook wel geen goeie ingenieur zijn, want je moet natuurlijk veel op inzicht kunnen. Maar of deze er dan door zijn in unif? hmm dat weet ik nog niet zeker (voor de echte uit het hoofd leer vakken mss wel ja)
Ik denk dat het praktisch onmogelijk is om al de bewijze alg en anal te blokken zonder inzicht.

Overigens denk ik wel dat wanneer je de oef op zuiver inzicht kan oplosse, dat je dan wel genoeg inzicht zult hebben voor de 10/20 op thoerie te hale. Desondanks de weinige discipline voor studeren. Je kan miss niet alles geven maar met je inzicht moet je dan wel voldoende kunne n geven, anders zou ik me afvrage waar dat inzicht naartoe is. ;)
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Ruben

Berichtdoor Ruben » 31 jan 2008, 16:16

Tis eiglijk, raar maar waar, zoals van Herzele zei, het aantal bewijze heeft niets te maken met het feit daarmee kunne we de helft dervantusse zwiere maar dragen toch bij bij het algemeen inzicht dat nodig is voor een ingenieur. oke niet elke ingenieur gaat dirct een link hebben tussen algebra en zijn werk later maar erges zou het toch anders zijn moest je het nooit gehad hebben, in de negatievere zin.
Maar ja, miss is dit maar een beperkte mening, tis allezins wel ongeveer die van mij.
Maar ik wil niemand ontmoedige ofzo voor de exames, je kan nog veel goed maken, en inzicht kan je nog altijd verkrijge en verbetere

Afsluiten met een citaat van een beroemd Jazz saxofonist
'Learn all the rules and then forget them.. ' ~Charlie Parker
Een leerproces is imiteren, assimileren en inoveren.
In deze volgorde en het geld bij alles , wiskunde , praten , muziek , fietsen, snowboarden, ...........
Ruben
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 31 jan 2008, 16:23

Er is een groot verschil tussen de werkelijkheid (de industrie) en de theorie (de universiteit). Oplossingen die in theorie de beste zijn, zijn niet altijd de beste in de praktijk. De oplossing die een burgerlijk ingenieur zou moeten vinden is de oplossing die in de praktijk het beste werkt. En dat is net waar het misloopt bij vele ingenieurs (die die niet-ingenieurs "vakidioten" noemen). Wat ik wil zeggen: bewijzen doe je niet in theorie, dat doe je in de praktijk. Niemand staat te wachten op een goed theoretisch bewijs waar men in de praktijk niets mee is.

Er is een verschil tussen blokken en blokken he. Ge kunt bewijzen kennen omdat ge de achtereenvolgende stappen weet die ge moet zetten en de uitleg die erbij hoort kent, en ge kunt bewijzen kennen omdat ge globaal gezien weet waar ge naartoe wilt en elke stap een logisch gevolg daarvan is. Bij beide manieren hebt ge het bewijs "begrepen" en niet echt van buiten geblokt, maar ik denk dat ge zelf ook wel inziet dat ge bij de tweede manier toch meer inzicht hebt gebruikt.

Laatste ben ik uiteraard akkoord mee, maar wat ik zei was dan ook zuiver hypothetisch.

Afbeelding
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 31 jan 2008, 16:28

pauwke schreef:inzicht kan je nog altijd verkrijge en verbetere

Verkrijgen wel, verbeteren niet. Ik zou eerder zeggen dat het een soort déclic is die ge moet maken: ineens nadenken over de dingen ipv gewoon te aanvaarden. Slechts weinig mensen zijn in staat die déclic te maken bij redelijk theoretische zaken (wiskunde en wetenschappen in het bijzonder). In feite is dat een gevolg van ons schoolsysteem, waar de meeste leraars (zelf meestal mensen die gebuisd waren in de univ en daarom leraar zijn geworden) leerlingen nutteloze weetjes van buiten doen leren. Leerlingen worden gewoon niet gemotiveerd om hun verstand te gebruiken.

Afbeelding
Ruben

Berichtdoor Ruben » 31 jan 2008, 16:29

we komen bijna overeen, tom
maar een elk bewijs tot nu toe bij algebra is wel bruikbaar in de praktijk, zie maar waar de metrologie op steunt, op algebra met dimensiestelling enzo.
Hieruit volgen dan de wetten die niet langer zuiver empirisch zijn die men in de industrie wel nodig heeft.
maar miss zijn er wel twee soorten ingenieurs nodig, zij die zich toespitsen op de theoretische vooruitgang en andere op de praktijk
maar zeggen dat de bewijze naar nerges leiden, daarvoor vind ik mij nog te onervare om er een definitief oordeel over tehebben.
Ruben
Ruben

Berichtdoor Ruben » 31 jan 2008, 16:33

voor de duidelijk heid die déclic bedoel ik eiglijk ook wel met verbetern, het ineens allemaal begrijpen, vindik ongeveer het zelfde maarja nooit zeer taalkundig geweest.
En dat in het school systeem teweinig het verstand wordt gebruikt maar meer van buiten leren vind ik ook wel.
Maar dat bedoelde cara dan ook weer met het voordeel van een mondeling exame, oké je kent een vraag niet helemaal maar hoe ver breng je het dan op inzicht?
dit kan dan niet met een schriftelijke exame
Ruben
Aushim
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 31 jan 2008, 16:34

Ik voeg momenteel niets aan de discussie (alhoewel ik er echt zin heb) maar enkel het volgende voor Pauwke en Tom:

Er is een knop "wijzig" beschikbaar om geen twee berichten na elkaar te moeten schrijven want dit is nutteloos en verg meer plaats op het forum en tevens meer onduidelijkheden. Probeer dus aub ervan gebruik te maken. ;)
Ruben

Berichtdoor Ruben » 31 jan 2008, 16:35

De wiskunde in het secundair is eiglijk maar een boswandeling maar wie gaat daar door gemotiveerd raken voor een marathon te lopen.
slechts weinigen dus ik sluit me aan bij je menign over het shcools-ysteem
Ruben
Ruben

Berichtdoor Ruben » 31 jan 2008, 18:27

sorry Aushim van mijn onwetendheid overde wijzig knop kheb hem juist ook ontdekt ;)
mja kben een beetje vergeetachtig => nu heb ik em gebruikt
Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 31 jan 2008, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Lineaire Algebra”