E - Elektromagnetisme

AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

E - Elektromagnetisme

Berichtdoor AdamCooman » 23 jun 2010, 11:38

Hij vraagt gewoon wat in de cursus staat eigenlijk, als ge dat kunt opschrijven, dan krijgt ge 20
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Re: E - Elektromagnetisme

Berichtdoor AdamCooman » 31 jan 2011, 22:49

Oefeningenexamen:

Vraag 1:
Voor de meting van de versterker wordt een rechthoekige golfpijp gebruikt met als dimensie 8cm bij 3cm.
  • Bepaal de cut-off frequentie van de modes TE01 TE10 en TE11. Wat kan je concluderen voor de gebruikte frequentie van 2.4Ghz?
  • Bepaal de golglengte in de golfpijp voor de fundamentele mode bij 2.4Ghz.
  • Bij het opmeten van de versterker wordt een minimum vastgesteld in het elektrische veld op 10.4cm van de aansluiting van het DUT. De opgemeten VSWR bedraagt 6.9dB. Bepaal het reëele en het imaginaire deel van de reflectiefactor let behulp van de Smith chart.

Vraag 2:
Een LED-diode in serie met een weerstand, R, wordt door een digitale gate aangestuurd via een transmissielijn met Zc=50Ohm met een lengte van 1m.

Gate -- transmissielijn -- LED met R in serie

De LED wordt hier voorgesteld met het volgend vereenvoudigd schema:
- In sper (geen licht): Vdiode < 2V; Idiode=0
- in geleiding (licht): Vdiode = 2V; I willekeurig

De digitale gate heeft de karakteristieken zoals weergegeven in de meegeleverde datasheet
  • Bepaal het spannings- en stroomgolfvormen aan de gate en aan de LED in functie van de tijd voor R=40 Ohm
  • Zal de led correct oplichten of geeft 1 stap aan de gate aanleiding tot meerdere uitgangsstappen?
  • Bepaal de weerstand R zodat een aan/uit overgang (en omgekeerd) GEEN multipele reflecties vertonen

er is nog een derde vraag, om een matching netwerk te maken rond een transistor maar daarvoor moet ik het prentje scannen
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor Gill » 27 jun 2011, 18:32

Oefeningenexamen 2010-2011:

Vraag 1
Een versterker op 6GHz maakt gebruik van een golfpijp met ongekende dimensie. De verhouding van de zijdes van de rechthoekige golfpijp zijn 1/2. Gebruikmakende van een diode wordt het elektrische veld opgemeten en de afstand tussen 2 opeenvolgende nulpunten in het E-veld is 3cm voor de fundamentele mode.
1) Wat zijn de dimensies van de rechthoekige golfpijp?
2) Bepaal de cut-off frequentie van de modes TE01, TE10, TE11
3) Bij het opmeten van de versterker wordt er een minimum vastgesteld in het elektrische veld op 9,6cm van de aansluiting van het DUT. De opgemeten VSWR bedraagt 4,2dB. Bepaal het reële en het imaginaire deel van de reflectiefactor met behulp van de Smith Chart.

Vraag 2
De analoge ingang van een chip wordt aangesloten op een coaxiale lijn met Zc=50ohm met een lengte van 1m en een propagatiesnelheid van 2/3 van de lichtsnelheid. De analoge ingang van de chip wordt beschermd tegen elektrostatische ontladingen met behulp van een SCR module. Deze schakelt, bij een overspanning, over van één I/V-curve naar een andere in 20ns (zie bijgeleverde grafiek).
1) Bepaal de eigenschappen van de transmissielijn (binnendiameter en relatieve permittiviteit) indien de buitendiameter 3,5mm is.
2) Bepaal de spanningsgolfvorm van de eerste 50ns aan de ingang van de chip indien aan het uiteinde van de transmissielijn er een spanningsstap aangelegd wordt van 20V in serie met een weerstand van 100ohm.

De I/V karakteristiek van de SCR module is weergegeven in de bijlage.

Vraag 3
Gegeven een transistor met volgende S-parameters op 3GHz:
- S11=0.4+0.1j
- S12=0
- S21=3+2j
- S22=0.3-0.2j
bij een karakteristieke impedantie van 50ohm. De karakteristieke impedanties van de transmissielijnen zijn weergegeven in onderstaande figuur.
Met deze transistor moet er een versterker gemaakt worden met behulp van coaxiale transmissielijnen met relatieve permittiviteit 2,5. De transistor wordt aan de stubaanpassing aangesloten via een transmissielijn TL_connection van 1cm met Zc=50 ohm.
De stubaanpassing is een parallele stubaanpassing (via Tdelay en Tstub). De transmissielijn van de stub wordt afgesloten met een parasitaire capaciteit van 1pF. De transmissielijn Tbias wordt gebruikt voor het voeden (biasen) van de transistoren. Hierbij wordt Cbias gekozen zodat het quasi een kortsluiting is bij 3GHz. Geef een geargumenteerde keuze voor Cbias. Het gehele systeem moet via een ontkoppelingscapaciteit aangesloten worden (C_DContkoppeling). Geef een afschatting van de minimale waarde van Cdc.

Bepaal de lengtes van de transmissielijnen Tdelay, Tstub, Tbias en de waardes van Cbias en Cdc zodat de uitgangsimpedantie van de transistorversterking gelijk wordt aan 50ohm.
(sorry voor slechte kwaliteit, had geen zin om te scannen, maar zou genoeg moeten zijn :))
Bijlagen
IMG_20110627_175234.jpg
Schema vraag 3
IMG_20110627_175234.jpg (554.42 KiB) 260 keer bekeken
Afbeelding
Ghenne Tom
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Berichtdoor Ghenne Tom » 28 jun 2011, 17:44

Examen theorie 2011 : De lijst met voorbeeldvragen zijn de vragen van het examen. Er ligt toch wel een zekere nadruk op de juistheid van de berekeningen. Zoals Adam zegt, als je kan geven wat er letterlijk in de cursus staat heb je 20.
Jarne V
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Berichtdoor Jarne V » 23 jun 2015, 12:27

Hoofdvraag: Bespreek het geval dat er een Elektromagnetische golf aangebracht wordt tussen twee evenwijdige platen waar het E-veld evenwijdig is met de platen en maak gebruik van de surfer om alles te verklaren.

Bijvragen bij hoofdvraag: Wat is het verschil met de andere orientatie van de platen, en wat is het verschil met die oriëntatie en de voortplanting in de vrije ruimte (stromen op platen). Vragen i.v.m. voortplantingssnelheid e.d.

Bijvragen over de rest van de cursus:
- Er is een verkoper langs geweest en die zei dat ik al mijn dipool antennes moest wegsmijten omdat de effectieve appertuur daalt bij hogere frequenties, en dat dit niet het geval is bij parabolische antennes, kan je dat uitleggen. (eff opp uitleggen + link maken met golflengte, parabolische antennes berusten op een echte opp omdat de straling altijd in het brandpunt komt)
- Ik heb een toestel en dat meet s12 en s21, wat is dat, waarvoor kan dat gebruikt worden...
- Tekening van TDR, leg uit.
- Ik heb een bron en ik omsuit die met een doos, zorg ervoor dat alle straling er in blijft.

Vragen komen denk ik wel uit de lijst met voorbeeldvragen (moest je die niet hebben vraag die dan maar gerust aan mij)

Voor het oefeningexamen heb ik de twee opgaves van 2015 (van fysica en eit), vraag ook maar als je ze wilt :)

Terug naar “3de Bachelor in Ingenieurswetenschappen”