E - B - W - C - Elektrotechniek

Aushim
Master in de forumwetenschappen
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

E - B - W - C - Elektrotechniek

Berichtdoor Aushim » 12 jun 2010, 12:04

Voor da ik de vragen vergeet:

Oefeningen

1ste vraag: Zo'n oefeningen met kortsluitproef en nullastproef maar de vermogen waren niet gegeven. Het rendement was gegeven alsook het percentage belasting. De cos(phi) bij 100% belasting was ook gegeven

2de vraag: idem cursus met draden

3de vraag: Lataire zijn vraag (is al op het forum, komt ooit hieronder)

Theorie
Een 70-tal meerkeuzevragen

Openvragen:
- Geef 2 gemotiveerde redenen waarom 3 fasige systemen voordelig zijn voor grote vermogens.
- Bij het aanleggen van een sinusoidale wisselspanning aan een magnetische kring met verwaarloosbare lekinductantie en wikkelweerstand, komt men tot onderstaande formule:Ueff=4.44NfBmaxAk. Geef de fysische betekenis en de praktische consequenties.
- Die pijlen tekenen voor een tweefasige systeem (laatste hfst magnetisme)
- Zekering uitschakelkarakteristiek

en de rest ben ik momenteel vergeten
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Re: Elektrotechniek

Berichtdoor AdamCooman » 12 jun 2010, 12:09

de vraag waar ge het magnetisch veld opgemeten door een Hall sonde moest bepalen
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Tom
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Re: E - B - W - C - Elektrotechniek

Berichtdoor Tom » 10 jun 2011, 17:54

Aushim schreef:Voor da ik de vragen vergeet:

Theorie
Een 70-tal meerkeuzevragen

Openvragen:
- Geef 2 gemotiveerde redenen waarom 3 fasige systemen voordelig zijn voor grote vermogens.
- Bij het aanleggen van een sinusoidale wisselspanning aan een magnetische kring met verwaarloosbare lekinductantie en wikkelweerstand, komt men tot onderstaande formule:Ueff=4.44NfBmaxAk. Geef de fysische betekenis en de praktische consequenties.
- Zekering uitschakelkarakteristiek

Analoog dit jaar (voor de 5de keer op rij ondertussen ofzo?)

Andere vraag:
Pijlen tekenen voor driefasig systeem in een driehoek geschakeld
En dan de hall sonde vraag (let op, dit is eerder een oefening dan theorie, dus je moet de formules wel beetje kennen vanbuiten)
damien
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor damien » 11 jun 2011, 11:06

Voorbeelden van meerkeuzevragen (de keuzes zijn telkens Ja/Nee/Onbepaald)
* TT-netten
- Men moet een verliesstroomschakelaar gebruiken
- Men mag een verliesstroomschakelaar gebruiken
- De foutstroom heeft het karakter van een kortsluiting
- ...
* Dezelfde vragen voor TN-net
* Lusaardingen
- Een lusaarding verkleint de stapspanning
- Een lusaarding mag aangevuld worden met penaarding
- Een lusaarding verkleint de foutspanning
- Een lusaarding verkleint de deelfoutspanning in de lus
- Een lusaarding verkleint de stapspanning
* Een driefasig toestel heeft P = 11kW, Unom = 380V en cos(phi)=0.5.
- Inom = 19,3A
- Inom = 33,4A
- ... (nog een aantal andere mogelijkheden)
* Klassen
- Klasse 1 toestellen moeten geaard worden
- Klasse 2 toestellen bieden voldoende veiligheid tegen waterindringing
- Klasse 2 toestellen mogen aan de beschermingsgeleider verbonden worden
- De beschermingsgraad zegt of het toestel bestendig is tegen stofdeeltjes
- ...
--> Dit zijn slechts een paar voorbeelden van wat ik me nog herinner. Maar de meerkeuzevragen dekken de hele cursus. Er is dus weinig kans om er echt niets van te weten :-)

Voorbeelden van open vragen
* Belastingen in sterkstroomtoepassingen zijn overwegend inductief. Ja/Nee/Onbepaald + motiveer uw antwoord.
* Geeft 2 redenen waarom driefasige systemen voordelig zijn bij grote vermogens + motiveer
(mogelijke antwoorden: we sparen koper uit omdat de nulgeleider weg mag of de sectie mag kleiner; er is geen oscillerend vermogen bij meerfasige systemen; we benutten beter de omtrek van een generator omdat de wikkelfactor groter kan worden gemaakt bij driefasige systemen)
* Vraag van de Hall-sonde. In een geleidende staaf loopt een stroom van 250A. Rond deze geleider bevindt zich een ijzeren kern, met een doorsnede van 10cm² en een gemiddelde totale lengte van 10cm. De kern is gemaakt uit perfect magnetisch materiaal, met µ_r zeer groot. De kern heeft ook een luchtspleet van 0.8mm. (De opstelling is dus analoog aan een spoel op een ijzeren kern met luchtspleet, zoals in het hoofdstuk van magnetische kringen. Echter, nu heeft de spoel (= de staaf) maar één wikkeling.) Men plaatst een Hall-sonde in de luchtspleet. Bepaal het magnetisch inductieveld B dat de Hall-sonde meet. (B=0,39T als ik me niet vergis)
* Bij een generator is het beter om de deelspanningen samen te nemen tot drie fasen i.p.v. één fase. Leg uit, motiveer, teken de wijzerdiagramma voor beide situaties.
* Teken de uitschakelkarakteristiek van een zekering. Benoem alle assen, en vermeld alle relevante grootheden.
* Bij het berekenen van de spanning opgewekt door een draaiende machine, komt men tot onderstaande formule: Ueff=4.44NfBmaxAk. Leg uit hoe men aan die formule komt en geef de praktische consequenties.
* De bedrijfsstroom bepaalt rechtstreeks de doorsnede van een leiding. Ja/Nee/Onbepaald + motiveer uw antwoord.
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Minnebo » 29 jun 2011, 01:48

interessante pagina's voor de hoofdvragen:

1) http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding

2) "De kneep zit in de energieoverdracht. Een eenfase systeem heeft een pulserend vermogen met een frequentie van 100 Hz (twee maal de netfrequentie) Een driefase net heeft een constant vermogen. dit heeft de volgende voordelen:
1) Constant vermogen/stroom/koppel in de aangesloten machines. Stel je eens voor, een 100 MW turbine staat te trillen met 100 Hz.
2) Betere overdracht van de energie. (die noemde je al) Met 220 V lijnspanning kun je toch 380V fase spanning genereren, dus lagere stroomsterkte voor hetzelfde vermogen.
3) Betere benutting van transformatoren etc. Drie wikkelingen zitten op drie poten van dezelfde trafo, anders had je voor eem eenfase trafo voor hetzelfde vermogen 2x zoveel ijzer nodig gehad." - http://www.circuitsonline.net/forum/view/28596

3) F=int(H).dl= H(k).l(k) + H(delta).delta = N.I (in geval van een ijzeren kern met een spleet van lengte delta, N uw aantal wikkelingen en I de stroom die erdoor loopt)
flux=int(B).dA= B(k).A(k)= B(delta).A(delta)=mu(0).H(delta).A(delta)

=> N.I = (l(k)/[mu(k).A(k)] + delta/[(mu(0).A(delta)]) . flux (vermits mu(k) zeer groot, zal l(k)/[mu(k).A(k)] = 0)
=> flux = N.I / [delta/[(mu(0).A(delta)]) = B(delta) . A(delta) (N=1, want slechts 1 wikkeling, I =230A)(kunnen A(delta schrappen in beide leden)
=>[230 A / (0.0008m)]*(4*pi*10^-7)) = 0.36T

4)
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
adtkint
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Berichtdoor adtkint » 10 jun 2014, 16:29

Het examen van dit jaar is zeer gelijkaardig met wat boven te lezen is. Wel is er ipv de t-i karakteristiek van een zekering de i^2t-i karakteristiek van een vermogenschakelaar gevraagd geweest. De verschillende stukken van het curve moesten uitgelegd worden.

Ook wat betreft het oefeningexamen is er geen verassing. Vergeet niet hoe je het maximale rendement van een transfo moet vinden!
Lataire zijn vraag ligt in het oefeningexamen. We moesten de M-v curve tekenen met aanduiding van het kipkoppel en het startkoppel. Ook het nominale koppel kon uitgerekend worden dankzij de gegevens (P=M*omega als ik me niet vergis). Als laatste werd gevraagd om dezelfde curve te tekenen zou jij een spanning wortel3 keer kleiner en een netfrequentie van 28,87 ipv 50hertz. Ik heb afgeleid dat ns=866toer/min (ns bij 50 Hz was gegeven en gelijk aan 1500). De rest van mijn curve heb ik dan gewoon verschoven met 866 naar links.Geen idee of het juist is.. Kijk dat na dus!

Succes!
jabecker
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor jabecker » 09 jun 2015, 14:06

Idem als hierboven, meerkeuzevragen zijn niet van de gemakkelijkste

Terug naar “3de Bachelor in Ingenieurswetenschappen”