E - Biotechnologie

Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

E - Biotechnologie

Berichtdoor Bart Mus » 10 jun 2010, 14:16

Voorbeeld examen 2010 - Enkel Serge aanwezig - maar ook een vraag (nr2) uit deel Jan, examinering met open boek, 3 vragen per student:

1. PCR uitleggen:
Er wordt een eiwit gegeven (van een paard): geen de achterliggende mRNA en de 2 bijhorende primers + duid aan waar de 3' en 5' van de primer zijn.

Edit: het gekregen eiwit was + een woordje uitleg over de oplossing:

NH2:Met-Gly-Val-Arg-Glu-Cys-Pro-Ala-Leu-Leu-Leu..............Trp-Tyr-Gly-Glu-Ala-Cys-Arg|C
5' UAG-GGN-GUN-CGN-...CGN-3' mRNA
5' ATG-GGN-GTN-CGN-GAA-TGT-3' + [3'- complementaire van mRNA - 5'] PRIMERS

De positie van de 5' en 3' en het feit dat de 2e het complement van de mRNA moet zijn heeft te maken met het feit dat er ene op de coding en ene op de template leest en we altijd de string van 5 naar 3 aflezen.

2. Geef de verschillende niveaus in strucuur van eiwitten (=aminozuren, alfa coil, beta sheet, folding e.d.)
OF Geef de structuur-functie relatie van DNA (= Opbouw van DNA + Functie van DNA + Hoe DNA verdubbelt)

3. Leg uit hoe men aan de hand van DNA recombinant technologie een voedingstest voor slecht geworden voeding kan maken (of zoiets, niemand van ons heeft die vraag echt moeten opgelossen - stond gewoon op dat blad)
OF DNA herkenning door eiwitten hoe kunnen genen geactiveerd worden(= Major groove, hoe RNA polymerase werkt om mRNA te maken en zo met tRNA eiwitten te synthetiseren)
OF Geef de verschillen tussen eukaryoten en prokaryoten

Heh, volgens mij waren dat alle mogelijke vragen die er op ons blad stonden. Sympathieke kerel!

Heb zo hard de lead in aantal topics hier 8-) Moest dat me nu nog eens door het examen van W&S helpen morgen...

Edit: Adam tied the leader :evil:
"Sakujo!"
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Re: Biotechnologie (3E & 1Ma CPT)

Berichtdoor AdamCooman » 17 jun 2010, 14:06

exact dezelfde vragen dit jaar, er stonden zelf nog kleine aanduidingen op het blad dat ik kreeg, dus hij hergebruikt die van het vorig jaar gewoon.
Ge moet ook wel uitleggen hoe ge uw PCR product dan gaat gebruiken om dat eiwit te synthetiseren

Bijvragen:
Waarom bindt de primer op het gesmolten DNA, en gaan de twee oorspronkelijke strengen niet gewoon terug bij elkaar
- De concentratie van de primer is zo hoog dat de kans groot is dat hij ertussen sukkelt
Wat is er speciaal aan de DNA polymerase die ge gebruikt bij PCR en waar haalt ge die?
- De polymerase moet goed tegen warmte kunnen, dus neemt ge die van hittebestendige bacteriën die bij gijsers enzo leven, of uit bacteriën die bij heel hoge druk leven op de bodem van de zee.
Wat gaat ge gebruiken als template voor uw PCR?
- mRNA van het paard, omdat er in het DNA nog introns kunnen zitten die problemen geven.
...
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Re: E - Biotechnologie

Berichtdoor Gill » 14 jun 2011, 21:56

Hoofdvragen:
1) De vraag die ge op voorhand kreeg: RNA, cDNA, primers en annealing temperatuur geven om uw eiwit met PCR te kunnen maken. Ge moet ook echt duidelijk zeggen hoe uw volledig proces in elkaar zit (weefsel nemen dat het proteine produceert voor het RNA -> reverse transcriptase -> denatureren en primers erop in de thermocycler op de juiste temperatuur met Taqpolymerase --> in plasmide DNA steken --> in bacterie introduceren en selectie uitvoeren op bacterie)
Bijvragen: niet echt bijvragen gesteld hierbij (danku goede gids van Adam)

2) Verschil tussen eukaryoten, prokaryoten en virussen.
Bijvragen: wat exact is monocistronisch en polycistronisch, waarom is translatie en transcriptie bij prokaryoten verbonden aan elkaar

3) Geef verschillende methodes om eiwitten te zuiveren (op moleculair gewicht, op lading, liganden, en op hydrophobiciteit)
Bijvragen: als ge scheidt op basis van lading en ge gebruikt positieve gelbolletjes, dan hangen uw negatief geladen deeltjes daar aan. Hoe krijgt ge ze eraf?
Afbeelding
Ghenne Tom
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Berichtdoor Ghenne Tom » 15 jun 2011, 09:31

Leg uit : Vetzuren, Lipiden en Carbohydraten (ttz vetzuren en lipiden voor celmembraan en Carbohydraten voor energie stockage en structurele eign in planten)
Lixen
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker
Contacteer:

Berichtdoor Lixen » 15 jun 2011, 10:40

-uiteraard ook pcr, en uitlegen waarom ge bij een bacterie met genomisch DNA gaat werken en niet met cDNA.
-eukaryoten/prokaryoten/virussen
-Gentherapie

we mochten 1 vraag van de 2 laatste laten vallen als we een olossing konden vinden om snel de EHEC bacterie te detecteren
Beerend
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Beerend » 16 jun 2011, 14:50

Lixen schreef:-uiteraard ook pcr, en uitlegen waarom ge bij een bacterie met genomisch DNA gaat werken en niet met cDNA.

Wat bedoel je hiermee? Genomisch DNA bevat introns, cDNA is enkel relevante informatie. Je gaat toch mRNA isoleren en via RT naar cDNA omzetten? Of vergis ik mij?
damien
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor damien » 18 jun 2011, 14:44

Beerend schreef:
Lixen schreef:-uiteraard ook pcr, en uitlegen waarom ge bij een bacterie met genomisch DNA gaat werken en niet met cDNA.

Wat bedoel je hiermee? Genomisch DNA bevat introns, cDNA is enkel relevante informatie. Je gaat toch mRNA isoleren en via RT naar cDNA omzetten? Of vergis ik mij?

Bij prokaryoten zijn er geen introns op het DNA. Je neemt dus direct het DNA om te kloneren.
Beerend
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Beerend » 18 jun 2011, 16:23

damien schreef:
Beerend schreef:

Bij prokaryoten zijn er geen introns op het DNA. Je neemt dus direct het DNA om te kloneren.

Ah ik dacht dat hij met 'bij een bacterie' bedoelde dat we het gen daarin gingen steken om het eiwit tot expressie te brengen. Merci :)
Jarne V
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Berichtdoor Jarne V » 05 jul 2015, 23:16

De vraag over de pcr natuurlijk. 2e vraag over structuur van vetten vetzuren en proteïnen (gwn eerste 10 tal slides van hoofdstuk 3 bespreken) en waarvoor worden dieren gebruikt in de biotechnologie.

Terug naar “3de Bachelor in Ingenieurswetenschappen”