E - Digitale schakelingen

AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

E - Digitale schakelingen

Berichtdoor AdamCooman » 09 jun 2010, 10:59

Hij heeft een blad met nummers waarvan ge er een moet kiezen, het nummer dat ge kiest wordt doorgestreept zodat niemand anders het kan kiezen.

Ik had 8: Bespreek de synthese van de uitgangsschakeling bij sequentiële systemen

Bijvraag: hij somde een aantal schakelingen op uit het laatste deel van de cursus en ik moest zeggen of het combinatorische of sequentiële schakelingen waren.
Adder (comb)
ALU (comb)
Comparator (comb)
Schuifregister (seq)
CPU (seq)

Hij geeft u de punten en vraagt dat of ge een tweede vraag wilt om uw score te verbeteren (of te verminderen) ik heb dat niet gedaan, want ik had al een 15
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Eebraert
Regelmatig forumgebruiker

Re: Digitale schakelingen

Berichtdoor Eebraert » 09 jun 2010, 17:47

Ik had vraag 10: Bespreek 2 coderingen waarbij ge foutdetectie en eventueel foutcorrectie kunt op doen bij transmissiefouten.

=> Of met pariteit/gewichten (code met gewicht 2)
=> Of met Controle bits (hamming code)

Bijvragen:
=> Hoe komt het net dat ge als minimale hammingafstand tss 2 woorden M is dat ge M-2 fouten kunt corrigeren en hoe doet ge dat?
- als ge hammingafstand 3 hebt, en ge hebt transmissie fout gaat de juiste waarde die zijn met de kleinste hammingafstand tov u foute code
=> bespreek foutdetectie/correctie bij ASCII
- ge gebruikt pariteit (en controlewoord etc)
=> welke pariteit wilt ge, even of oneven bij ASCII ?
- oneven want alle bits 1 of alle bits 0 komt niet voor
=> Bij sommige codes streeft men naar minimale hammingafstand tss de woorden, geef vbn etc
- graycode en creeping dinges

Als ge het tot dan allemaal goed hebt gehad dan stelt hij een vraag over een compleet ander deel van de cursus om te beslissen of ge 17 of 18 gaat krijgen

=> We hebben bij codering en decodering schakelingen altijd 2 schakelingen gezien (in 1 richting en de omgekeerde) behalve bij Sign and magnitude to One's complement. Waarom hebben we hier maar 1 gezien?
- dezelfde schakeling geldt voor beide conversie richtingen.
*If you kill one man, you're a murderer
*If you kill 10, you're a mass-murderer
*If you kill 100, you're a psycho
*If you kill 1000, you're a hero
Tom De Smedt
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!
Contacteer:

Re: Digitale schakelingen

Berichtdoor Tom De Smedt » 10 jun 2010, 11:06

Vraag 35:

Bespreek de Karnaugh-synthese
Bijvragen: hoe kan men wisselvalligheid ontdekken in een willekeurige Karnaugh-kaart, werk een voorbeeld verder uit, etc.
Think Different.

Treasurer van BEST Brussels 2009 -2010
http://www.bestbrussels.be
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Re: E - Digitale schakelingen

Berichtdoor Gill » 24 jun 2011, 12:46

Geen idee of de nummertjes hetzelfde zijn gebleven, maar zal het er maar bij plaatsen:

Vraag 4
Bespreek de monostabiele en astabiele multivibratoren
Bijvragen: miljarden bijvragen over flipflops en synthese van sequentiele systemen
Afbeelding
Ghenne Tom

Berichtdoor Ghenne Tom » 24 jun 2011, 15:41

Geef en bewijs het theorema van Ashenhurst. (Vergeet niet de nodige zaken te definieren, functioneel scheidbaar, partitiematrix)

Bijvragen : Waarom is dat een goede methode, wat is het voordeel op de schakeling zelf ( antwoord : compacter )?. Is ze sneller ( antwoord : neen, want eerst moet h en dan pas g in werking treden ipv parallel)? Hoe kan men wisselvalligheid vermijden bij een schakeling opgebouwd via Ashenhurst ( antwoord : het volstaat wisselvalligheid te vermijden bij zowel h als g, geen verdere uitleg nodig )?

Al bij al rap binnen en buiten, het examen duurt in totaal (voorbereiding + ondervraging) een 30tal minuten.

(Dit jaar was dit vraag 11, maar ik vermoed dat hij toch elk jaar verandert van nummering :D )

Ter info tijdens de 5min open boek mag je ook noteren.
Lixen
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker
Contacteer:

Berichtdoor Lixen » 25 jun 2011, 14:38

Ik had vraag 35 om de proef op de som te nemen, en het zijn inderdaad andere vragen. :p

Ik had wisselvallige toestanden (iemand anders had dezelfde vraag, dus verschillende nummers kunnen overeenkomen met dezelfde vraag)
Ge krijgt 20 minuten voorbereidingstijd waarvan 5 met open boek (en je mag ondertussen noteren)

Dus helemaal geen moeilijk examen.

Bijvragen: wisselvallige toestanden bij sequentiele systemen, uitleg van bij Huffman methode beetje geven en hij was tevreden.
En als laatste bijvraag een SR-latch tekenen "uit de losse hand"
damien
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor damien » 26 jun 2011, 15:03

Ik had vraag 21: Geef een procedure om het verschil van twee getallen te berekenen die kan aangewend worden in rekenschakelingen (dus de formule van paragraaf 1.3.5). Als bijvraag moest ik de formule ook toepassen op een voorbeeld (in basis 10), en het antwoord controlleren met de 'gewone' manier om het verschil te berekenen. Niet bepaald moeilijk, dus.
Jarne V
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Berichtdoor Jarne V » 17 jun 2015, 20:30

Wat zijn wisselvallige toestanden bij de synthese van combinatorische schakelingen en hoe los je deze op.

Bijvragen: waarom heb je nog een algemene methode nodig als je wisselvallige toestanden kan opsporen en oplossen via Karnaughkaart (voor als er meer dan 4 ingangsveranderlijken zijn). Heeft het overlappende vlak dat je toevoegd in de Karnaughkaart dezelfde eigenschappen als de ondere vlakken (ja).

Hij had op voorhand gezegd dat we 5 minuten open boek kregen, maar op het examen zei hij dat we 20 minuten met boek mochten voorbereiden.

Terug naar “3de Bachelor in Ingenieurswetenschappen”