E - Elektronica

AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

E - Elektronica

Berichtdoor AdamCooman » 15 jan 2010, 10:22

Teken en leg uit: de volledige schakeling van een voeding die de netspanning omzet naar 5V gelijkspanning en een current limit heeft bij 2A
superveel bijvragen, hij vraagt gewoon alles eigenlijk

Geef de 5 voordelen van terugkoppeling.
twee puntjes daaruit (invloed op ingangs/uitgangsimpedantie en bandbreedtevergroting) duidelijker uitleggen
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Tom De Smedt
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!
Contacteer:

Re: Elektronica

Berichtdoor Tom De Smedt » 10 jun 2010, 11:26

Enkele maandan na datum:

Bespreek de cascode-versterker. Hij vraagt zoals Adam al zei enorm door.
Think Different.

Treasurer van BEST Brussels 2009 -2010
http://www.bestbrussels.be
Ghenne Tom
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Re: Elektronica (E)

Berichtdoor Ghenne Tom » 17 jan 2011, 19:16

1.Geef de schakeling van een volledige voeding die 220V 50hz omzet naar dc 5V met current limiet op 2A.
2. Wat is een cascode transistor, bepalen van conductantie in uitgangsknoop na toevoegen van een cascode transistor. Wat is het verschil in de DC versterking tussen gewone eentrapsversterker en een versterker waar er een cascode transistor is toegevoegd bij zowel driver als load (= cascodeversterker).

Enorm veel bijvragen zoals gezegd !
damien
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Re: Elektronica (E)

Berichtdoor damien » 17 jan 2011, 20:51

Theorie:
1. Bespreek de negatieve spanningsregulator (op het einde van hoofdstuk 10). Je moet om te beginnen alle vragen kunnen beantwoorden die op die slide staan. Enkele bijvragen die ik kreeg:
- Hoe is Q1 / Q3 geschakeld? (Antwoord: GCS)
- Type terugkoppeling: stroomsampler of spanningssampler (spanningssampler)
- Waarom kies je de 24V als voeding en niet de 30V? (antwoord: de 30V is buiten de specificaties van de SN52723)
- Dominante pool compensatie uitleggen

2. Bespreek het HF-gedrag van de OTA (vergelijking afleiden voor de v_out), en bespreek de ligging van de polen/nullen en stabiliteit.
Bijvraag: welke type terugkoppeling wil je best aan de ingang en aan de uitang? (antwoord: ingang is een spanning -> seriemixer, uitgang is een stroom -> stroomsampler).

Labo's:
1. Analyse: een schakeling met een LM555, maar helemaal anders geschakeld dan in de labo's, nl. in astabiele configuratie. Er hangen aan de uitgang nog twee diodes en twee capaciteiten. Ik herinner me die schakeling niet helemaal; ik zou ze dus niet kunnen natekenen. Maar ik zal toch de vragen opschrijven, dan krijgen jullie een idee van wat ze vragen:
- Wat is de 555? (niet antwoorden dat het een pulsbreedtemodulator is; het is een timer - zie datasheet)
- Wat voor filter is C1? Uit welke andere component in het netwerk bestaat die filter?
- Wat is de rol van C1? (stroompieken op de voeding verhinderen)
- Wat is de rol van C5, en waarom is die beduidend hoger dan de andere weerstanden?
- Wat zou er veranderen als je de diodes aan de uitgang (die een doorslagspanning hebben van 0.7V) zou veranderen met germaniumdiodes (doorslagspanning 0.2V) ?
- Wat is de functie van de gehele schakeling?

2. Synthese: Maak een schakeling die de elektronenstraal van een CRT-scherm kan richten naar waar het moet gaan. De straal moet van links naar rechts op een continue manier (Vx is een zaagtand), en telkens als die op het einde van een lijn komt moet hij springen (stap) naar het begin van de volgende lijn (Vy is een trapfunctie). Men moest ook iets voorzien zodat de elektronenstraal gedimd wordt tijdens de stap naar de volgende lijn.
davio1
Nieuw lid
Nieuw lid

Examen Elek (EIT CW)

Berichtdoor davio1 » 25 jan 2011, 17:48

Theorie:

* Welke versterker is geschikt voor een schakeling die temperaturen meet, met onbepaalde ingangsweerstanden en common-mode spanning ? (de instrumentatieversterker).
(Veel niet direct gerelateerde bijvragen, zoals stabiliteitscriteria (met polen) & Bode-plot)

* AC-equivalent schema van een transistorschakeling opstellen, Avs en Ris berekenen. (bij mij was 't een variant op de GES, maar sommige mensen kregen een GCS, ook al maakte die geen deel uit van de leerstof)

Labo:

* Analyse: de output beschrijven van een uitgebreide digitale schakeling (veel flip-flops en digitale poorten, zorg dat alle symbolen gekend zijn, ook XNOR bv.) + beschrijven van de output na transformatie door filters (hoog & laag).

* Synthese: Een circuit maken dat verkeerslichten op een kruispunt regelt, met variabel instelbare wachttijden. Je hebt de vrijheid om zowel analoge als (eenvoudige) digitale componenten te gebruiken. Ik heb het bv. volledig digiaal gemaakt.
jules_h
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Re: E - Elektronica

Berichtdoor jules_h » 09 jan 2013, 11:03

Anno 2013 nog altijd in dezelfde stijl : (Nota : vraag 1 alleen voor EIT)
1) de CMOS eentrapsversterker
- Stroomspiegel uitleggen
- AC equivalent schema
- Bereken de spanningsversterking
- Wat zijn voor/nadelen, hoe maak je het beter. (Uitleggen van Cascode, moet je niet uitrekenen)

2) Maak een voeding die 220V 50Hz AC spanning omzet naar 5V DC met current limit op 2A.
- De hele schakeling tekenen (transo + gelijkrichter + filter + regulator) + bijvragen over alles en nog wat.

Algemene Bijvraag : stabiliteit: leg dominante pool-compensatie uit.
adtkint
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Berichtdoor adtkint » 17 jan 2014, 11:18

Januari 2014

Theorie:
Vraag 1:
- Eentrapsversterker: Principeschema, AC-ekwivalent, afleiding van de versterkingsfactor.
- Verbeter uw versterker met twee cascode transistor, welke eigenschappen zijn nu aangepast ?
- Jij hebt met de cascodes polen ingevoerd: leg uit welke gevovlgen het heeft op de stabiliteit van uw systeem (bode-plot weergeven)

Vraag 2:
- CES (AC-versterker) : AC-ekwivalent opstellen en uitleggen welke soort tegenkoppeling dat is (serie- of shuntmixer en spanning- of stroomsampler)
- De 5 gevolgen van het tegenkoppelen geven. Hij heeft gevraagd dat ik de effect op de SNR en de niet-lineariteiten uitleg.

Labo examen:
De assistent trekt zowel voor analyse als synthese een vraag uit zijn vragenlijst.
Analyse:
Het was bij mij een laagdoorlaatfilter gevolg met een buffer en een opamp met 2 diodes in parallel, omgekeerd gepolariseerd, als terugkoppeling--> Het netwerk was van de vorm Vout=Ln(Vin) en het kon bv dienen als een microfoon.

Synthese:
Positieve spanningsversterker met positieve en negatieve spanningbegrensing: 2 Zener-Diodes in serie, omgekeerd gepolariseerd moeten zorgen dat R2 kortgesloten wordt als de spanning over R2 te groot wordt.
Hij heeft me dan gevraagd om een blokgolf met een duty-cycle van 75% aan te leggen met een functigenerator en dat te laten zien op een oscilloscoop.
Merk op dat de functiegenerator was ingesteld om een belasting met kleine ingangsimpedantie te voeden en leg eigenlijk een spanning 2 keer groter dan wat gevraagd is ( want hij veronderstelt dat de helft van de spanning over zijn inwendige weerstand (50ohm) gaat verloren raken).
Jarne V

Berichtdoor Jarne V » 14 jan 2015, 17:10

2015:

Vraag 1: Volledige voeding (transfo, gelijkrichter, filter, regulator met terugkoppeling) Alles bespreken + hoe waarde van weerstanden bepalen. Terugkoppellus geven...
Vraag 2: Voordelen Cascodeversterker, ac aquivalent schema berekenen en aantonen wrm de uitgangsimpedantie stijgt + Miller effect aan de ingang verklaren.

Geen labo examen, testen onder het jaar

Terug naar “3de Bachelor in Ingenieurswetenschappen”