Studentenverkiezingen

Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Studentenverkiezingen

Berichtdoor Tom » 14 feb 2011, 23:08

het is weer bijna zover, studentenverkiezingen

Dit jaar ga ik gewoon resoluut weigeren om te stemmen (tenzij er plots een erg goede IR kandidaat is, maar dat betwijfel ik)
En ik ga jullie nu al vertellen dat de kiesdrempel niet zal gehaald worden en we na 3 herinneringen ofzo weer een dreigmail krijgen dat we absoluut moeten stemmen in ons eigen belang
(als we geen studentenraad zouden hebben, zouden naar eigen zeggen de prijzen in het restaurant stijgen bijvoorbeeld, maar ik meen me te herinneren dat het desondanks toch het geval is geweest voorbije jaren...)

Wat ik vooral schitterend vind is dat iedereen daar vindt dat dit democratie is
Waar ik aan twijfel: als je maar op 1 kandidaat kan stemmen, en je verplicht wordt om te stemmen is dit moeilijk democratisch te noemen
Bovendien stoort eht me mateloos dat je geen enkele notie hebt wat de visie is van de kandida(a)t(en) in kwestie

Wat is jullie mening hierover?
En twee: wat heeft de studentenraad reeds verwezenlijkt volgens jullie?

En daarmee is dit forumdeel toch niet postloos :p
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Re: Studentenverkiezingen

Berichtdoor Bart Mus » 25 feb 2011, 17:15

Met te weigeren te gaan stemmen los je helemaal niets op, integendeel. Je zou beter je mede studenten overtuigen om zich te engageren en zo snel mogelijk te stemmen, zodat we geen herinneringsmails in de bus hoeven te krijgen en de stemperiode niet weer nodeloos gerokken moet worden. Bovendien draagt de kandidaat dan ook de stem van een groter deel van de faculteit en kan de globale interesse in studentenparticipatie misschien terug stijgen.
Het is een feit dat de prijzen in het restaurant gestegen zijn, maar het is ook niet mogelijk om de inflatie terug te dringen op ons restaurant. Een prijsstijging is ook deels economisch bepaald, maar de studentenraad kan er op toezien dat de prijsstijgingen niet buiten proportie zijn en zo de studentvriendelijke prijs en goede kwaliteit gegarandeerd blijven.
Een andere verwezelijking van de studentenraad is bijvoorbeeld het studentenplatform esplanade (hoewel ook daar weer zeer veel studenten dit links laten liggen) of het behoud van de treinen tussen etterbeek station en Mechelen, ondermeer door de ludieke actie van bezettingsTD

De universiteit is van hogere hand verplicht om studentenparticipatie in te voeren, wat ze dan ook doet. Studenten krijgen aan de VUB een ruime kans aan inspraak mogelijkheden waarvoor democratische verkiezingen ingericht worden. Maar omdat de algemene interesse om iets nuttigs te doen dermate hoog is, stranden de meeste faculteiten dan ook maar op een minimum aantal kandidaten.
Het is niet verplicht om te stemmen, maar de kandidaat moet wel gesteund worden door een zeker minimum aan studenten, waardoor er een minimum qouta aan stemmers gehaald moet zijn.
Dat er geen notie is van de mening/visie van de kandidaten is inderdaad een groot probleem, aangezien het dan neerkomt op een quasi blinde stemming. Toch zijn er met verloop van tijd kandidaten geweest die zichzelfs zelfs via flyers voorstelden met een degelijke motivatie brief.
Niets houdt u dan ook tegen om zelf op te komen als kandidaat voor een van de participatie organen en er aldus voor te zorgen dat de kandidaten die zich in de jaren na u aanbieden zich kenbaarder dienen te maken en met een degelijk programma naar de studentengemeenschap moeten komen.

Voor wie wil weten wat er gedaan wordt door de verschillende organen:
http://www.vub.ac.be/SR/verkiezingen/studentenverkiezingen/algemeneinfonl.html#algemeneinforvb

Persoonlijk zou ik graag een jaartje meedraaien in de raad van bestuur van de VUB - als jaarverantwoordelijke heb ik reeds redelijk veel van de werking van de faculteit gezien en het lijkt met leuk een idee te krijgen van het hoe en wat achter de universiteit en daarbij de belangen van de studenten waar nodig te behartigen. Alleen weet ik nog niet waar een plaatsvervanger te vinden: Interesse Tom?
"Sakujo!"
Tom

Berichtdoor Tom » 25 feb 2011, 17:45

Bart Mus schreef:Een andere verwezelijking van de studentenraad is bijvoorbeeld het studentenplatform esplanade (hoewel ook daar weer zeer veel studenten dit links laten liggen) of het behoud van de treinen tussen etterbeek station en Mechelen, ondermeer door de ludieke actie van bezettingsTD

Ik heb esplanade al paar keer bekeken maar ik zie niet wat ik eraan heb, en of er zelfs enige activiteit is
Bovendien zijn de effecten van bezettingsTD al lang ongedaan gemaakt;, sinds december zijn die extra treinen terug afgeschaft...(en ik kan het weten want ik reis op die lijn)

Bart Mus schreef:Persoonlijk zou ik graag een jaartje meedraaien in de raad van bestuur van de VUB - als jaarverantwoordelijke heb ik reeds redelijk veel van de werking van de faculteit gezien en het lijkt met leuk een idee te krijgen van het hoe en wat achter de universiteit en daarbij de belangen van de studenten waar nodig te behartigen. Alleen weet ik nog niet waar een plaatsvervanger te vinden: Interesse Tom?

Ik had eens het idee gelanceerd om me kandidaat te stellen als jaarafgevaardigde, maar het grote probleem is dat ik niet op kot zit, zodat ik dus niet teveel buiten de uren dingen kan doen
Dus laat staan dat ik dat kan doen, maar ik zou zo'n dingen ook wel willen doen, maar ik beperk me wel tot het lezen van de verslagen van de faculteitsraden en me daar een mening over te vormen :p
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 26 feb 2011, 00:49

Je hoeft helemaal niet op kot te zitten om afgevaardigde te zijn.
True, een vergadering kan al eens uitlopen en dan ben je laat thuis, maar laat dat je echt niet tegenhouden, zeker als je de faculteitsverslagen leest en dus op de hoogte bent van wat er allemaal op de faculteit gaande is op dat vlak. Stel je volgend jaar zeker kandidaat dan. En ik denk ook niet dat de Raad van Bestuur zo vaak samenkomt.
Faculteit is 1 keer per maand bestuur en 1 keer per maand raad (sinds dit jaar)
"Sakujo!"
Tom

Berichtdoor Tom » 22 mar 2011, 19:52

ik heb gezien dat je een plaatsvervanger hebt gevonden? :p

Ik heb op je gestemd anyway(toch bij dat eerste ding)

Bij de andere 2 categorieën heb ik er een beetje een probleem mee om voor te stemmen
Ten eerste, ik heb niks tegen Dieter, echt niet, maar verkozen worden voor elke mogelijke raad (+ jaarafgevaardigde) is misschien een beetje teveel voor 1 mens
Maar goed, hier kan ik me nog over zetten

En bij de onderwijsraad, niks tegen het meisje, maar hoe kom je erop om als eerstejaars in de onderwijsraad te gaan?
Ik vind ze een beetje (veel eigenlijk) te jong ervoor, bovendien bestaat de kans dat ze volgend jaar niet meer op de VUB zit, en dan zitten we er ook mee
Bovendien kent ze toch (logischerwijs) helemaal niks van de universiteits/faculteitswerking?

Dat wou ik gewoon ff kwijt :p
Belle
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Berichtdoor Belle » 25 mar 2011, 02:33

Tom schreef:En bij de onderwijsraad, niks tegen het meisje, maar hoe kom je erop om als eerstejaars in de onderwijsraad te gaan?
Ik vind ze een beetje (veel eigenlijk) te jong ervoor, bovendien bestaat de kans dat ze volgend jaar niet meer op de VUB zit, en dan zitten we er ook mee
Bovendien kent ze toch (logischerwijs) helemaal niks van de universiteits/faculteitswerking?

Dat wou ik gewoon ff kwijt :p

Toch ook efkes reageren! ;)

True, ik ben inderdaad heel jong, maar ik wil mij gewoon engageren op de VUB en de STR en OR interesseren mij (i.t.t. tot vele andere eerstejaars...). Ik ben jaarafgevaardigde 1ba dus ik weet er al *iets* meer van dan de gemiddelde eerstejaars door de faculteitsraad en ORBA etc. te volgen, maar ik geef je gelijk als je zegt dat ik misschien niet de beste persoon ben om heel de faculteit te vertegenwoordigen. Maar als ik niet was opgekomen was er helemaal geen kandidaat geweest, en ik durf te beweren dat ik beter ben dan niks. Als 't gaat over specifieke ouderejaarsvakken/opleidingsprofielen ga ik er uiteraard niet al te veel van weten, maar iemand die 1 bepaald profiel volgt gaat hetzelfde voorhebben als het in de OR zou gaan over andere profielen. Ik ga er van uit dat ik voor zulke specifieke vakken wel een beetje raad kan vragen aan Joerie, Dieter, Bart of andere studenten.

En 't is interessant om wat ik nu doe in de faculteitsraad op een hoger niveau te kunnen doen, ik heb deze maand het mogelijke afschaffen van de mondelinge voortzetting nog aangekaart (beslist in de onderwijsraad, maar er was heel wat onduidelijkheid over hoe die besluitvorming er gekomen is), maar het is eigenlijk al veel te laat om dat in de faculteitsraad pas te melden hé... :)

Bovendien, er komen voor de huidige verkiezingen maar 2 mensen op die vorig jaar in de studentenraad zaten, d.w.z. een bijna volledige nieuwe raad, zonder ervaring. Dus op zich gaan de anderen niet veel meer ervaring hebben dan ik, ik ben er om te leren, ik ben nog jong dus ik kan mij toch nog een aantal jaar inzetten, wat op zich ook interessant is voor de STR en de OR zelf. En ik durf zelfs beweren dat ik volgend jaar nog op de VUB ga zitten, wat een lef! ;)

Maar je mag gerust ook tegen mij stemmen, ik kan daarmee leven, maar 'k wou gewoon even verantwoorden waarom ik opkwam ;)
Belle

Berichtdoor Belle » 25 mar 2011, 02:54

Moest je echt problemen hebben met te stemmen voor (of tegen) mij of voor de studentenraad in't algemeen, dan wil'k je nog aanmoedigen om blanco te stemmen (of in het geval van de STR, voor alle 11 kandidaten)! We willen echt in 1 ronde ons quorum halen, een 2e ronde zorgt alleen voor meer administratieve rompslomp (nieuwe campagne, uitgebrachte stemmen tellen niet meer, kost allemaal veel geld). Niet stemmen is imo de draagkracht van de studentenvertegenwoordiging ondermijnen, en je vindt misschien wel dat de STR niets verwezenlijkt lees ik hier, maar dan ontken je ook effectief dat je een studentenraad nodig hebt op een universiteit?
Tom

Berichtdoor Tom » 25 mar 2011, 14:38

Ok, geen probleem, je hebt natuurlijk gelijk dat er anders geen kandidaat is, en ik ga ook gewoon voor je stemmen, maar ik wou de kwestie ff melden :p

Ik was er niet van op de hoogte dat je de faculteitsraad ook volgt, dat verandert de zaak
Het is dat ik altijd het verslag ervan lees en je naam nooit zag staan in de lijst met aanwezigen, maar het kan aan mij liggen
Als je wel vaak aanwezig was dan ken je inderdaad wel een beetje de werking

Ik ben op zich niet tegen het concept van de studentenraad, maar gewoon tegen wat er allemaal werd verwezenlijkt de voorbije jaren (quasi niks dus)
En ik vind het nog altijd kunnen hoe we bij de stemmingen van vorig jaar zijn behandeld geweest, toen kregen we een nogal boze mail waarin de studenten veel werd verweten, terwijl de oorzaak van het probleem (het niet stemmen) wel bij hun ligt, naar mijn mening

Maar dat is een andere kwestie :p

Btw: ben je vaak naar het ORBA geweest? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in wat er werd besproken rond de problemen in de samenwerking met de ULB
Belle

Berichtdoor Belle » 25 mar 2011, 19:04

Tom schreef:Ok, geen probleem, je hebt natuurlijk gelijk dat er anders geen kandidaat is, en ik ga ook gewoon voor je stemmen, maar ik wou de kwestie ff melden :p

Ik was er niet van op de hoogte dat je de faculteitsraad ook volgt, dat verandert de zaak
Het is dat ik altijd het verslag ervan lees en je naam nooit zag staan in de lijst met aanwezigen, maar het kan aan mij liggen
Als je wel vaak aanwezig was dan ken je inderdaad wel een beetje de werking

Ik ben op zich niet tegen het concept van de studentenraad, maar gewoon tegen wat er allemaal werd verwezenlijkt de voorbije jaren (quasi niks dus)
En ik vind het nog altijd kunnen hoe we bij de stemmingen van vorig jaar zijn behandeld geweest, toen kregen we een nogal boze mail waarin de studenten veel werd verweten, terwijl de oorzaak van het probleem (het niet stemmen) wel bij hun ligt, naar mijn mening

Maar dat is een andere kwestie :p

Btw: ben je vaak naar het ORBA geweest? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in wat er werd besproken rond de problemen in de samenwerking met de ULB

Ik sta idd niet in de lijst met aanwezigen, omdat zelfs na het 3x te gaan zeggen op het secretariaat ze mij nog steeds niet in hun mailinglijst & aanwezigheidslijst hebben staan (zucht). Benieuwd of dat nu het geval is, want vorige week stond mijn naam er weer niet bij (heb daardoor ook een paar vergaderingen gemist wegens niet op de hoogte dat er een vergadering was...).

Over de problemen met de ULB-samenwerking heb ik vooral in het kader van Bruface iets gehoord i.v.m. tegenstellingen in examenreglementen, onenigheid over de thesis, aantal uren stage, etc. Daarover moest gewoon nog vrij veel vergaderd worden, geen idee of er ondertussen al meer duidelijkheid is... Er is ook vrij veel miscommunicatie tussen de 2 uniefs, of die indruk had ik een tijd geleden toch nadat er nog eens iets over besproken werd.

En over de studentenraad: we gaan er nekeer goed proberen in te vliegen volgend jaar! :p

Terug naar “Studentenvertegenwoordiging”