Discussie: Theorie <--> Oefeningen

1ste semestervak op 6 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Discussie: Theorie <--> Oefeningen

Berichtdoor Aushim » 30 jan 2008, 18:38

Cara was in een kei slecht humeur!

Amai amai! Ik heb dezelfde reeks gehad dan Pauwke en Geoffe. Dat ging redelijk goed, behalve dan de inverse. Ik heb alles uitgelegd van rang enzovoort, met unieke oplossing. Maar tis niet genoeg...

Anyway, de rest is zeer goed gegaan.

Aan het einde waren wij de laatste en ertussen was hij aan babbellen met een collega. Amai hoeveel slechte dingens heeft hij vertelt over de ingenieurs!
Dat nu, door de afschaffing van het ingangsexamen hij het beu was van die 120 mensen waarvan hij een mondeling moet afleggen. Dat ze niet goed leren en niets van de leerstof begrijpen, ... Dat het dus veel beter was met ingangsexamen.

HIj zei ook leuke dingens over het voordeel van een mondeling examen om te zien of iemand het goed kent, terwijl je op een schriftelijk niet goed kan merken of hij slim is of niet, want het kan zijn dat hij per ongeluk fouten opschrijft zonder na te denken. Hij zegt ook dat we volgend jaar een zeer drukken examenrooster hebben en dat de mondelingen voor COmplexe Analyse niet meevallen, en dat hij dus overweegt om misschien enkel schriftelijk te doen (maar weeral, men kan dan niet merken of hij het goed kent of niet)...

Anyway hij was 20 minuten aan het babbellen me iemand en ik heb dus alles gehoord. Tof om zo'n professor te horen babbelen...
Tom V
Contacteer:

Tijdelijk

Berichtdoor Tom V » 30 jan 2008, 18:55

Verbaast mij niet dat hij zo over ingenieurs denkt... Ik vind wat hij zegt eigenlijk niet meer dan logisch (zowel over het ingangsexamen als over die schriftelijke examens). Moest ik prof zijn, ik zou het ook frustrerend vinden om een ganse week studenten bewijzen te horen aframmelen waar ze geen snars van begrijpen, terwijl een groot deel van die studenten er gewoon niet had gestaan moest er een ingangsexamen zijn. Alleen maar extra werk voor die proffen. En zeg nu zelf: wie werkt er graag meer dan nodig?
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Aushim
Contacteer:

Re: Vragen mondeling examen

Berichtdoor Aushim » 30 jan 2008, 19:03

Ja ja, ik vond het ook terecht. Zeker als je zo ne week altijd hetzelfde moet horen...

Maar wel spijtig dat hij daardoor niet "blij" was vandaag...
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Ruben » 30 jan 2008, 19:35

mja kan wel begrijpe dat hij na 100 studente waarvan een deel de leerstof niet grondig genoeg doorneeemt dat hij daar door wat slecht humeur krijgt
die afschaffing van ingangsexames ware volges mij toch niet een goed idee,
overigens dat bewijs van de inverse daar liep het bij mij ook een beetje miss, maar dat was niet zo erg , zij hij zelf tege mij
Ruben
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Geoffe
Regelmatig forumgebruiker
Contacteer:

Berichtdoor Geoffe » 31 jan 2008, 01:21

mmm ik heb kei goe op mijn oefeningen van analyse en helemaal niet op mijn theorie, dan vraag ik mij af
Wat is het belangrijkste, kunnen uitleggen wat Bolzanno Weierstrass heeft gezegd of hoe ik alles kan toepassen en oplossen.
En ivm da ingangsexamen, kweet niet wat da uitmaakt ze gewoon meer volk in het eerste maar in het tweede is het al veel minder
Het kan toch ook da ge gewoon ni goed zijt in Algebra. Bv Drini had kei goed op zijn oefeningen van Algebra, maar was gebuisd voor Analyse
Het kan toch ook dat een vak je ligt of niet. En Cara wordt er ook voor betaald.
Ik kan toegeven dat het frustrerend kan zijn hoor maar ja zo is de wereld eenmaal.
Ik vind het heel mooi da ge iets kunt bewijze maar als ge het niet kunt toepassen zijde er niets mee.
Das mijn mening :P
Aushim
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 31 jan 2008, 11:22

Ik vind dat je iets moet kunnen bewijzen en het zelf kunnen toepassen. Mensen die goed hebben op theorie en slecht op oefeningen (als de oefeningen ten minste doenbaar zijn: MECHANICA dus niet...) zijn in een slechte positie voor de komende vakken in de hogerejaren maar mensen die goed hebben op oefeningen en slecht op theorie zijn ook niet zo goed bezig.
Ten eerste, je hebt zeker theorie nodig om je oefeningen te kunnen maken. Dat je je theorie niet wil studeren, of het enkel studeer om oefeningen te kunnen oplossen lukt natuurlijk in eerste bachelor. Maar daarna niet meer... Ik vind het waar dat bewijzen van buiten blokken TIJDSVERLIES EN NUTTELOOS is, maar ze begrijpen is een ander zaak. Dan maak je links tussen al de bewijzen (of theorieën voor later), kunt gij weten waar je moet zoeken enzo. Later is het van ons verwacht om oefeningen te kunnen oplossen, maar later zullne de oefeningen nooit zo gemakkelijk zijn en moeten we dan verbanden kunnen leggen tussen theoriëen die we geleerd hebben, en deze verbanden leren we nu door verbanden tussen bewijzen te maken.

Dat is mijn mening...
Geoffe
Contacteer:

Berichtdoor Geoffe » 31 jan 2008, 12:19

Ja gebt gelijk
Eigenlijk moete we alles kunnen, we zijn hier om dat te kunnen dus moete we da maar doen eh :)
ok, mabon kwil gwn zegge da Algebra mij helemaal niet ligt :p
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 31 jan 2008, 13:35

Alles hangt natuurlijk af van hoe je je theorie en oefeningen leert. Als je je theorie van buiten blokt, dan heb je er idd niets aan. Als je probeert alles te begrijpen, dan onthou je dingen gemakkelijker en dan krijg je ook geen "black-out" op het examen (allez, dat is toch mijn ervaring). En dan heb je er ook nog iets aan, zoals Aushim zegt.

Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat er te veel aandacht wordt besteed aan theorie in onze richting. Iemand die zeer goed (van buiten) kan blokken, kan op theorie zeer veel halen en op oefeningen ook nog een deftig aantal punten (werkwijzes van buiten blokken). Zo heb ik er in het middelbaar veel gezien, en als je er echt goed in bent moet het zo ook wel lukken om er op de universiteit door te zijn. Iemand die wel inzicht heeft maar totaal niet gedisciplineerd is om te blokken, daarentegen, zal volgens mij een betere ingenieur zijn, maar zal er wel niet door zijn op het einde van het jaar, omdat hij niet voldoende definities en bewijzen kent (want draai het of keer het zoals ge wilt, in de meeste bewijzen zit wel een stap waar ge niet zomaar opkomt). Imo zijn er veel te veel ingenieurs van de eerste soort, zodat we een slechte naam krijgen (Tiberghien zei ooit dat ingenieurs vaak als vakidioten beschouwd worden, en ik kan dat bevestigen). En dat terwijl het juist die tweede soort is die vernieuwend kan zijn en zo de maatschappij vooruit helpen.

Om te zeggen dat iemand die alleen zijn oefeningen kan in een slechte positie is... Laten we zeggen: iemand die zijn oefeningen kan omdat hij er hard op geblokt heeft én de theorie niet kan, is idd niet goed bezig, maar iemand die zuiver op inzicht oplossingen kan vinden voor de oefeningen maar wel geen bewijzen kent, zal volgens mij nog altijd een goede ingenieur zijn. Want uiteindelijk is dat toch wat een ingenieur moet kunnen: oplossingen vinden voor problemen door creatief te zijn, zonder echt veel voorkennis te moeten hebben.

Amai, deze tekst is hier veel te lang, niemand gaat dat lezen :cry:
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Joke
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker
Contacteer:

Berichtdoor Joke » 31 jan 2008, 14:35

Jawel hoor, ikke heb hem gelezen. ;)
Maar misschien ook omdat ik geen zin meer heb om informatica te studeren, 'k zit met mijn gedachten al half in de Alpen. :lol:
roxane

Berichtdoor roxane » 31 jan 2008, 14:54

ik heb em ook gelezen hoor, en ik zit met mijn hoofd niet in de alpen maar in algerije
maar tom, zeg is, wat doe je dan met mensen die slechte oefeningen hebben én slechte theorie?

Terug naar “Lineaire Algebra”