Vraagje Bouwkunde Brug

Plywoot
Nieuw lid
Nieuw lid

Vraagje Bouwkunde Brug

Berichtdoor Plywoot » 31 okt 2010, 12:32

Onze opgave:

Ontwerp een zo sterk mogelijke balk van gips met een katoenen draad. Gegevens:
• Inhoud v/d balk 1000CC (1 liter)
• Overspanning van de balk 50 cm
• soortelijk gewicht gips =1,2 balk mag dus niet meer wegen dan 1,2 kg
• balk mag tijdens het belasten niet omvallen
• Lengte van draad maximaal 40 cm

Testen van de balk:
• Vaststelling van het gewicht van de balk op een weegschaal.
• Testen van de balk tot aan bezwijken door een petfles aan de balk te hangen en te vullen met
water

=> de brug wordt tussen 2tafels gezet die 50 cm uit elkaar staan dus moet de brug nog doorlopen aan beide kanten zodat deze kan rusten op de tafels.

Mijn vraag=> welke vorm is het stevigste (een gewone balk, een boog, ...), is hol beter dan vol, bij een boog wat is de ideale boog

Ik hoop dat iemand mij de perfecte oplossing kan geven (als mijn brug 2kg kan dragen krijg ik op de taak 20/20, zou mooi zijn :D)

Plywoot
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Re: Vraagje Bouwkunde Brug

Berichtdoor Tom » 31 okt 2010, 12:47

Beetje een intuitief antwoord:
Hol is normaal gezien beter dan vol, maar ik vermoed niet dat je last zult hebben van knik/torsie, dus denk ik niet dat het veel uitmaakt

En verder zou ik gewoon proberen het dwarsoppervlak te maximaliseren, bedenk ook eens of je beter een hoge balk maakt of een brede
Misschien is het interessant om je balk zo te maken:

___----____
----___------

ale, een geleidelijke verdikking naar het midden toe, aangezien je buigmomenten daar maximaal zullen zijn (ik neem aan dat de fles in het midden wordt gehangen)

Maar de rest mag je zelf uitzoeken, dat is net het leuke ^^
Tom V
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 31 okt 2010, 14:23

Tom schreef:Beetje een intuitief antwoord:
Hol is normaal gezien beter dan vol, maar ik vermoed niet dat je last zult hebben van knik/torsie, dus denk ik niet dat het veel uitmaakt

Euhm, bij buiging hebt ge ook zoiets als een "neutrale lijn", dus een hol profiel is wel degelijk beter dan een vol profiel (spanningen in de buurt van de neutrale lijn, die door het massamiddelpunt van de doorsnede gaat, zijn zeer klein en bijgevolg is het efficiënter om deze spanningen te laten opvangen door het omringend materiaal). Tss, en dat studeert dan bouwkunde :p

misschien is het interessant om je balk zo te maken:
ale, een geleidelijke verdikking naar het midden toe, aangezien je buigmomenten daar maximaal zullen zijn (ik neem aan dat de fles in het midden wordt gehangen)

Maar een verdikking in het midden betekent ook meer eigengewicht in het midden, net daar waar je dat niet wil :)

Nog een tip: gips is slecht in het opvangen van trekkrachten, dus die moet je zo veel mogelijk zien te vermijden. De ideale manier om dat te doen is een boogbrug.

Wat het touw betreft: touwen zijn sterk in trek, dus tracht het touw te gebruiken om zones waar je trekkrachten verwacht te verstevigen.

Voila, dat wordt een dikke 20/20!
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Tom

Berichtdoor Tom » 31 okt 2010, 15:04

Mja, hol is in theorie beter, maar het is meteen moeilijker te maken ook :p
En ik vraag me beetje af hoeveel je ermee zal winnen in de praktijk, maar het is inderdaad beter

En een boog is op zich goed, het grote probleem ermee is dat het nogal snel omvalt, dus dan moet je sowieso iets voorzien om dat tegen te gaan (soort poten ofzo)
Het hangt er ook van af of je dingen mag gaan testen enzo

en dat extra eigengewicht is wel redelijk verwaarloosbaar tegenover die belasting...
Maar zoiets moet je testen enzo
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 31 okt 2010, 15:51

Tom schreef:En een boog is op zich goed, het grote probleem ermee is dat het nogal snel omvalt, dus dan moet je sowieso iets voorzien om dat tegen te gaan (soort poten ofzo)

Da's waar, maar de brug breder maken op de plaatsen waar ze op de tafel steunt is nu ook niet zo moeilijk :)

Ik vind het wel een heel leuk project, moet ik zeggen. Ik heb zelf zin om eraan te beginnen :)
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Plywoot
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor Plywoot » 31 okt 2010, 16:16

Fantastisch zo snel reacties!!
Inderdaad een tof project, vooral omdat het ook een soort competitie is tgn de rest van de studenten :D!

Dus wat ik tot nu denk te doen is:
Een gebogen brug maken met in het midden (waar inderdaad de fles wordt gehangen) iets hoger (breedte maakt niet echt uit e?!).

Het probleem is nu wel dat ik moet onderzoeken wat de ideale boog is, ik vermoed dat hier wel een soort formule voor bestaat (even "googlen" zeker :D).

Ik dacht ook om het touw in het midden van mijn brug te plaatsen, is dit de beste plaatst voor de trekkrachten op te vangen of hebben jullie een ander idee hierover?

Bedankt om zo snel te antwoorden!!!

Plywoot
Plywoot
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor Plywoot » 01 nov 2010, 11:01

:s
Tom

Berichtdoor Tom » 01 nov 2010, 11:18

...
we gaan echt niet alles voor je doen hoor...
(en zeker niet verplicht binnen de 24h antwoorden)

Je last verdelen over de boog is denk ik beter, maar de lengte van je touw is beperkt
Zorg er ook voor dat je touw dat wel kan dragen

Als je 1 touw gebruikt moet je die zeker in het midden plaatsen, ik zou niet weten waar je die anders wil plaatsen
ideglier
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor ideglier » 01 nov 2010, 16:04

Tom V schreef:

Euhm, bij buiging hebt ge ook zoiets als een "neutrale lijn", dus een hol profiel is wel degelijk beter dan een vol profiel (spanningen in de buurt van de neutrale lijn, die door het massamiddelpunt van de doorsnede gaat, zijn zeer klein en bijgevolg is het efficiënter om deze spanningen te laten opvangen door het omringend materiaal). Tss, en dat studeert dan bouwkunde :p

:D
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
yoachim

Berichtdoor yoachim » 02 nov 2010, 18:14

ideglier schreef:
Tom V schreef:

:D

steekt allemaal niet zo nauw (zie andere forum) :D
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide

Terug naar “Ingenieur-Architect”