Biomedische ingenieurstechnieken

Toekomstige student? Kom je vragen gerust hier stellen.
dmx
Nieuw lid
Nieuw lid

Biomedische ingenieurstechnieken

Berichtdoor dmx » 13 jun 2009, 22:40

Ik moet bijna kiezen, en ik heb hier wat vraagjes over:

*) Ik vermoed dat dit een heel zwaar theoretische richting is, klopt dit?
't Zijn toch "allemaal" nieuwe onderwerpen enzo..
Is het nodig je extra voor te bereiden als je uit de bouwkunde komt?

*) Hoe valt het pendelen tussen Gent en Brussel mee?
Of is het eerder 1 sem in Gent, ander in Brussel..?

*) Hebben de meeste van deze studenten een bachelor ingenieurswetenschappen achter de rug, of zijn het voornamelijk doorgestroomden (farmaceutische of biomedische wetenschappen, geneeskunde, ..)?

*) Is er veel werkgelegenheid voor een biomedisch ingenieur?
Ik lees veel dat het de richting van de toekomst is, maar anderzijds heb ik ook al gehoord dat er voor de biomedische wetenschappen (weliswaar iets anders, maar toch) niet veel werkgelegenheid is.

*) Er staat ook in de infodocumenten over deze richting dat je als biomedisch ingenieur ook vele andere kanten opkan dan de medische sector. Maar dan vraag ik mij toch af welke?

Antwoorden op deze vragen zou mij een groot plezier doen!
Heel erg bedankt!!
lmommaer

Re: Biomedische ingenieurstechnieken

Berichtdoor lmommaer » 14 jun 2009, 10:11

Hey, Ik studeer dit jaar af als biomedisch ingenieur, dus ik wil wel even probere op deze vraagjes te antwoorden...

Qua theoretische richting valt dit allemaal heel goed mee. Ik kom wel van de elektronica en moet eerlijk toegeven dat de masterjaren qua theorie niet zoveel meer voorstelt ten opzichte van de bachelorjaren. Het eerste semester van de eerste master was nog het meest theoretisch, anatomie, fysiologie, histologie, ... was allemaal vrij nieuw, maar zeker niet onoverkomelijk. Vele (bio)medische begrippen worden zoveel gebruikt en herhaald dat ge der makkelijk aan went, en dus zeker geen probleem. In Gent waren er ingenieurs uit alle richtingen die de biomedische volgden, chemie, bouwkunde, elektronica, ... en niemand heeft hiermee problemen gehad of speciaal moeten bijwerken. In Gent wordt de richting ook verkocht als iets dat je vanuit alle richtingen kunt meevolgen, en niet iets dat voorvloeit uit de elektronica, zoals het voorgesteld wordt op de VUB.

Het pendelen tussen Gent en Brussel vond ik een zware tegenvaller. Alle informatie die we vanuit de VUB kregen was in de trend van: ge hebt alle hoofdvakken op de VUB en de keuze vakken waarvoor ge expliciet kiest kunnen eventueel in Gent georganiseerd worden. De werkelijkheid was net iets anders: alle vakken worden in Gent georganiseerd, tenzij ge toevallig eens geluk hebt dat ge een keuzevak in Brussel neemt, en dan nog kan het zijn dat de prof van Brussel beslist dat er toch wel meer studenten uit Gent zijn en dat hij dus beter naar Gent kan gaan om zijn lessen te geven. We hebben hierop heel wat gereclameerd, en steeds werd er geantwoord dat dit kinderziektes zijn en er aan gewerkt zou worden. Of dit effectief gebeurt is betwijfel ik... Vergeet ook niet dat les in Brussel niet wil zegge dat je in Etterbeek kan blijven. Lessen in Brussel gaan vooral door in Jette...

In mijn jaar zijn we met 2 van de VUB, allebei ingenieurs. In Gent zijn ze met zo'n 20, waarvan ook iedereen Ingenieur... Soms zit er zo wel iemand uit de biomedische wetenschappen bij, voor 1 enkel vak ofzo, maar echt niet veel. Farmacie of artsen ben ik niet tegengekome...

Ik denk toch dat er vrij veel werkgelegenheid is, afhankelijk van welke richting je uitwil. Ik heb momenteel nog geen werk, Inez kon onmiddellijk aan de slag bij Suez. Ik had graag aan de slag gekunt in een ziekenhuis als medisch fysicus op de dienst radiotherapie. Hier zit iedereen inderdaad te zeggen dat er mega veel werk is, maar als het puntje bij paaltje komt zitten toch net alle diensten vol en krijgen ze geen toestemming van hogeraf om iemand extra aan te nemen, hoegraag ze ook extra hulp willen. In de energiesector is heel wat werk voor stralingsingenieurs, in kerncentrales enzo. Ook de overheid zoekt stralingsdeskundigen voor audits in ziekenhuizen. Buiten het stralingsgebied weet ik er niet zoveel vanaf, vermits dit niet echt mijn domein is. De meeste mensen die afstuderen dit jaar weten wel al wat ze gaan doen volgend jaar denk ik.

Zo, hopelijk ben je iets met de antwoorden...
dmx
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor dmx » 14 jun 2009, 11:31

Zeker!
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!
dmx
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor dmx » 11 jan 2010, 17:18

De eerste generatie is ondertussen afgestudeerd.
Mag ik vragen hoe jullie de richting ervaren hebben?
En ook hoe de bedrijfswereld/werkgevers reageren?
Makkelijk (interessant) werk gevonden, ed?
Bedankt!!

Terug naar “Forum voor toekomstige studenten”