Examen vragen anno 2010

Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Examen vragen anno 2010

Berichtdoor Minnebo » 05 jun 2010, 10:16

Hier kunnen de vragen van dit jaar dan nog eens gepost worden,
ik denk dat vooral de bijvragen erbij handig om weten zullen zijn!
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Joke
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker
Contacteer:

Re: Examen vragen anno 2010

Berichtdoor Joke » 05 jun 2010, 10:43

Mijn vragen:
1) Lagrange interpolatie (met bewijs voor de restterm)

Bijvragen: Wat er vorig jaar al gezegd is geweest, gewoon heel goed weten hoe ge op het einde aan die afleiding komt (voor uw restterm).
En dan ook nog wat eigenlijk de voorwaarde is voor interpolatie, want ik was gwn onmiddellijk met Lagrange begonnen, dus kmoest ook nog uitleggen wat interpolatie juist was.

2) Gauss eliminatie met pivoteren

Bijvragen: Vooral over die Frobeniusmatrix, goed weten hoe ge die opstelt en wat ge ermee kunt doen. Als ge er 2 vermenigvuldigt, wat is dan het resultaat? Wat is de inverse?
Hoe rekent ge die uit? En dan ook met da formuleke van P(ij)L(k) = L'(k)P(ij), moet ge kunnen uitleggen wat er gebeurt met L'(k).

Gewone vragen, zonder voorbereiding:
- verschillende soorten methodes om lineaire stelsels op te lossen (direct/iteratief, wat is het beste)
- sturm-liouville uitleggen (ma da wist ik ni meer ^^)
- verschil tussen een- en meerstapsmethodes
- voorwaarde voor convergentie van iteratieve methodes (zo van helemaal in begin, op het einde van hoofdstuk 2)

Ni echt iets verrassend erbij dus. ^^
Ik vond hem wel nog vrij sympathiek, want ik had er een beetje schrik voor. Hij helpt u soms ook.
Het is wel zo als ge heel uw bewijs juist hebt, en ge maakt één kleine fout daarin, dat dan direct heel uw vraag verkeerd is volgens hem.
Maja, ben er door dus, mij hoort ge ni klagen. :-)
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor Gill » 05 jun 2010, 10:44

Hoofdvraag 1:
Methode van Newton voor veeltermen

Bijvragen: Bijna geen enkele bijvraag, moest uitleggen hoe ik aan die vergelijkingen kwam voor gelijke coëfficiënten.

Hoofdvraag 2:
Methode van Jacobi voor eigenwaarden

Bijvragen: In het begin vroeg hij mij om de link te geven tussen Q en de eigenvectoren. Ik dacht eerst dat ik gewoon moest zeggen dat die op de kolommen stonden, maar ik moest vertrekken van een algemene matrix Q en dan dus bewijzen dat de eigenvectoren op de kolommen moesten staan. Ik wist hier echt nie wa hij bedoelde, stond ook helemaal nie in boek of slides, maar hij was heel vriendelijk en loste het samen met mij op (herinner mij wel niemeer hoe het moest...). Voor de rest waren de bijvragen niet al te moeilijk: waarom is de nieuwe matrix symmetrisch, toon aan da hij dezelfde eigenwaardes heeft,..

Algemene vragen zonder voorbereiding:
- Welke 2 soorten differentiaalvergelijkingen hebben we gezien? Beginvoorwaarden & randvoorwaarden
- Welke methodes bestaan er om die met randvoorwaarden op te lossen? Shooting method & discretisatie
- Leg mij de shootingmethod uit. Dan moet ge in grote lijnen bespreken wat ge doet, niet gedetailleerd
- Wat weet je over de convergentie van iteratieve methodes voor het oplossen van 1-dimensionale vergelijkingen. Dan moest ik uitleggen wat g(x) was en de laatste stelling geven (|g'(x)|<c als x de exacte oplossing is).
- Pas eens toe op de methode van Newton. Spreekt voor zich denk ik :)
- Hoe ga je tewerk om een integratieformule op te stellen? Weer is het voldoende om da enkel in grote lijnen te bespreken, als ik mij nie vergis was hij al naar volgende vraag gegaan vanaf ik zei dat ge de Lagrangepolynoom moest integreren.
- Hoe kan je deze integratieformule verbeteren? Moest ik integratieformule van Gauss in grote lijnen uitleggen, wat ge doet en wat ge uiteindelijk krijgt.

Ik vond hem supervriendelijk, ik snap nie waarom iedereen daar doet alsof hij Rudy 2 is. Ik was veel vroeger door probleme met de treine (klinkt nogal paradox, maar kben dan met auto gegaan), en ik mocht direct aan mijn exame beginne. Ik kreeg 10-15min inkijktijd wa meer als genoeg was, en ik denk da ik iets meer als een uur gekregen heb om mijn vragen op te lossen, ook ruim voldoende dus. Op 't einde zegt hij dan uw punten en moogt ge beschikken.
Afbeelding
Rednas
Op weg naar biggest IRW-fan!

Berichtdoor Rednas » 05 jun 2010, 12:25

zelfde vragen als Gill:p Jammer genoeg was Jacobi het enige wa ik nie geleerd had :(

bijvragen:
welke 2 soorten DV gezien
Convergentiekenmerk
Lagrangeinterpolatie opschrijven
en nog een paar maar vergete :p
Nymfa
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor Nymfa » 05 jun 2010, 13:22

Ik had dezelfde vragen als Joke...
En de bijvragen bij de hoofdvraag zijn zoals ze al op het forum stonden, gewoon alles goed kunnen uitleggen en elke stap kunnen verklaren.
Op het einde van Lagrange vroeg hij aan mij wat de andere methode van interpolatie was, Hermite dus, en wat het verschil was met Lagrange (dat ook de afgeleiden gelijk waren).
Bij Gauss heeft hij denk ik bij mij net dezelfde bijvragen gesteld als bij Joke, hoe ge aan die frobeniusmatrix komt, wat het product is van 2 frobeniusmatrices en de inverse. Ook vroeg hij wat er gebeurde met de elementen van de frobeniusmatrix die ge in u gewone matrix plaatste (dat ze dus mee permuteren) en wrm dat mocht (omdat ge zo F' dus bekomt).

En als extra bijvragen moest ik het probleem van sturm-liouville opschrijven en de methoden om differentiaalvergelijking met randvoorwaarden opnoemen, waar hij dieper inging op shooting method: hoe ge van die 2de orde differentiaalvgl een stelsel 1ste orde diffvgln maakte en hoe ge daar u beginvoorwaarden dan definieerde (eentje gokken dus)...
Ook vroeg hij bij mij iets van die convergentie in 3 gevallen of zo (waarvan 1 in een interval rond x_opl), ook iets van op het einde van hfdst 2, ma daar had ik eig nie direct door wat hij bedoelde en kon ik dus nie antwoorden...

Ik vond hem ook wel nog vriendelijk, en als ge bij u hoofdvragen duidelijk kunt maken dat ge alles begrijpt zult ge er wel door zijn denk ik... Ook die bijvragen op het einde zullen wel meevallen als ge bij u hoofdvragen nie direct alles opschrijft wat ge weet, zodat hij daar eerst bijvragen over zal stellen ;)
Bartv
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Berichtdoor Bartv » 06 jun 2010, 16:25

zelfde vragen als joke en nymfa

bijvragen sturmliouville probleem opschrijve + analytisch oplossen
methodes om nulpunten van veeltermen te vinden + algemene formule
methodes om eigenwaarde bepalen + hoe met methode van de machten kleinste eigenwaarde vinde
Tom
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Tom » 21 jun 2010, 11:12

-Singuliere waarde ontbinding
Heel voorzichtig zijn met je indices hier, en echt alles opschrijven en kunnen verklaren
Ik had een paar keer een index fout, en daar was hij niet zo blij om

moeilijke bijvraag: je hebt r eigenwaarden verschillend van 0, wat is de rang van de matrix dan een waarom?
Ik wist dat het r was, maar niet waarom...

-Gauss integratie
Ik was zo begonnen met te bewijzen dat de formule juist was tot op graad 2n-1, maar hij begon lastig te doen dat hij niet wist waarom ik dat had opgeschreven enzo...
(terwijl dat imo toch een wezenlijk onderdeel is van de redenering...)
paar foute gemaakt met stomme dingetjes, (h-streep en h verwisseld, terwijl het op men ander blad juist stond :p )
zeggen waarom die integralen 0 worden enzo

bijvragen: alle methodes om eigenwaarden te bepalen, voor welke matrices is jacobi (symmetrische)
Kleinste, grootste en willekeurige eigenwaarde bepalen
rayleight quotient, gerschgorin,inverse machten , etc

-Sturm-liouville probleem geven en de oplossingen ervan

toch nog 12,5 gekregen, veel punten verloren met echt heel stomme dingen (i en j verwisselen enzo..)
wardb

Berichtdoor wardb » 21 jun 2010, 13:31

- gaus seidel met overrelaxatie
- fast fourier transform
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Minnebo » 21 jun 2010, 13:40

- Wat is de contractiestelling + algemeen gebruiken voor de convergentie van de iteratieve methode (in de onderstelling dat het interval symm is rond de wortel)

- Runge-Kutta I uitwerken
-> bijvragen: hoeveel spilpunten hebt ge bij uw hermite veelterm en welke zijn dat.

-gewone vragen: veel vergelijkingen, welke methode. Stel ge krijgt een matrix, hoe gaat ge alle eigenwaarden bepalen, wat is de shooting methode, welke methodes iteratieve methodes kent ge voor een stelsel op te lossen+bespreek
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Ahoeffel

Berichtdoor Ahoeffel » 21 jun 2010, 14:26

Jow!

Mijn vragen:

Singulierer waarden! Weten wat er met de rang van AtA gebeurt enzo, en weten waarom de rijen onder r gelijk aan nul zijn: Gramm Schmitt

Gauss Integratie met hermite:
Pas op: begin niet te vroeg in de cursus... het is vanaf p109 en NIET p106

Voor de rest: hij geeft jou de indruk dat je niets kent, maar geeft nog sava genoeg punten...

Terug naar “Basistechnieken voor computersimulaties”