Mijn nieuwe milieu-theorie

Gelieve in dit forum flood te vermijden.
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Mijn nieuwe milieu-theorie

Berichtdoor Tom » 04 jun 2011, 15:04

Aangezien het blok is, en vreemde ideeën dan schering en inslag zijn, zal ik een bijdrage hieraan leveren
En omdat ik deze gedachtegang graag wou delen, in de hoop wat opmerkingen/reacties te krijgen, wil ik dit delen
Disclaimer: onderstaande theorie strookt van geen kanten met conventionele approaches, wat desalniettemin niet direct betekent dat het slecht is

Ik was eens aan het nadenken over milieubewustzijn
Eigenlijk is het totaal belachelijk dat we aandacht hebben voor het milieu, ik zal me hierin nader verklaren
Zoals we allemaal weten is er zoiets als de evolutietheorie van Darwin
Indien we een leefomgeving aanpassen, zal de fauna/flora zich hieraan aanpassen met der tijd
Dit is het uitgangspunt van mijn filosofie

Ik denk dat we het er allemaal mee akkoord zijn dat de mens een invloed heeft op zijn leefomgeving
Alles wat we doen beïnvloed dit op een of andere manier
Tegenwoordig wordt er alles aan gedaan om de invloed van de mens op het milieu te beperken, en het is dit waar ik een probleem mee heb

Ik vind dat we ons leven moeten leiden los van het milieu: als iets slecht voor het milieu is en goed voor ons(zoals bijna alles dus), moeten we dat gewoon doen
Het milieu is bijgevolg in een constante evolutie, en past zich op zijn beurt aan, aan de acties van de mensheid
En of we het nu willen of niet: het gebeurt
Het enige wat we in de hand hebben is de snelheid waarmee het gebeurt
Als wij het milieu "kapot maken"(wat niet bestaat strikt genomen, je kan het louter veranderen) dan evolueert het milieu mee om te antwoorden op onze aanpassingen. De vraag is dan:is dit daarom slechter?
(Ter illustratie: er is wetenschappelijk bewijs van planten die zich hebben aangepast om meer CO2 op te nemen en minder zuurstof)
Ik denk niet dat dit slechter is, het is gewoon anders.
Ok, er zal een antwoord komen vanuit het milieu(overstromingen, orkanen, verminderde biodiversiteit), maar dan is het aan ons om hier weer op te antwoorden door onze levensstijl aan te passen(evolutie eigenlijk), zodat we dit maximaal overleven.
En als we dit even versneld afspelen zitten we in een reeks van gebeurtenissen: wij doen iets, het milieu doet iets terug, wij passen ons aan, het milieu past zich ook weer aan,...
Soorten zullen uitsterven, maar "de leefwereld" zal niet sterven (tenzij we worden weggebrand door de Zon, maar ja, daar kan niemand wat aandoen...)

Dit is naar mijn inzien niks anders dan evolutie, en deze evolutie is niet tegen te houden
Het zogezegde milieubewustzijn, is dus niets anders dan angst voor verandering van het milieu, en angst om je aan te passen aan een variabel milieu
In mijn theorie doen we gewoon onze zin, en we zien wel wat er gebeurt, en afhankelijk van die gebeurtenissen passen we ons aan
Dit kan enkel werken indien we een maximale inspanning leveren om te evolueren: meer kennis en technologie blijven vergaren

We zouden enkel moeten bezig zijn met het welzijn van onze soort -wat al genoeg werk is- in plaats van het welzijn van andere soorten op Aarde.

Iets zegt me dat een essentiële fout zit in mijn theorie, want anders zou deze geschift goed zijn...
En dan verbaast het me dat ik de eerste ben die hierop komt...
Maar ik hoop dat het hele punt in grote lijnen beetje duidelijk is :p
Ruben

Re: Mijn nieuwe milieu-theorie

Berichtdoor Ruben » 04 jun 2011, 15:19

Het punt is dat degene dat de milieu veranderingen veroorzaken, niet degene zijn dat er de gevolgen van moeten dragen.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom

Berichtdoor Tom » 04 jun 2011, 15:20

Jawel, want de industrie veroorzaakt milieuveranderingen, maar dat gebeurt wel voor ons
Er worden goederen geproduceerd voor ons, er wordt werkgelegenheid gecreëerd voor ons

En Als je het hebt over kindjes in Afrika: moesten we stoppen met ons milieubewustzijn, konden we die mensen al een veel betere leefkwaliteit geven (zie GGO's)
yoachim
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor yoachim » 04 jun 2011, 15:22

jonge jonge toch, wa nen boterham is da :D

Ten eerste:
Ok, er zal een antwoord komen vanuit het milieu(overstromingen, orkanen, verminderde biodiversiteit), maar dan is het aan ons om hier weer op te antwoorden door onze levensstijl aan te passen(evolutie eigenlijk), zodat we dit maximaal overleven.

hier zegde toch zelf da we ons moeten aanpassen en dat is toch heel het gedoen van milieubewustzijn, da we ons gaan aanpassen zodat het milieu geen al te slechte effecten op ons heeft...

Welke gedachte in mijn hoofd sprong is dat als wij ongegeneerd onze zin blijve doen, we het milieu zo verandere dat het onleefbaar wordt, dan gaan er allemaal mensen dood en mits doodgaan, denkik, ni zo leuk is, kunne we da best ni doen...
Beetje zoals u planten. Denkte dat er nog veel planten overleven die nog denken van, bwwwaaaa, ik heb geen zin om CO2 op te nemen en ik kijk enkel naar blote vrouwelijke plantensoorten en andere dingen? Die planten zijn er niet meer en enkel de coole "groene" planten zijn er nu nog... Het verschil met die planten en wij is dat wij over zulke keuzens kunnen nadenken en dat wij dus geen duizenden jaren nodig hebben om te evolueren... Maar het is natuurlijk ieders eigen keuze in hoeverre ge uzelf vooropstelt tov andere mensen zoals u buren of nakomelingen

pfff, is precies moeilijk om ne keer over iets serieus te hebben (zeker in den blok, zeker met zo'n lekker weertje [drinking25.gif] )
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Ruben

Berichtdoor Ruben » 04 jun 2011, 15:24

Tom schreef:Jawel, want de industrie veroorzaakt milieuveranderingen, maar dat gebeurt wel voor ons
Er worden goederen geproduceerd voor ons, er wordt werkgelegenheid gecreëerd voor ons

En Als je het hebt over kindjes in Afrika: moesten we stoppen met ons milieubewustzijn, konden we die mensen al een veel betere leefkwaliteit geven (zie GGO's)

Tgaat erover dat het het rijkere deel van de bevolking is dat om zo een industrie en veel goederen vraagt mr dat zij de huidige mileuveranderingen niet voelen. Teznij zoals fijn stof een rechstreeks gevolg op de gezondheid. Mr zij hebben dan wel meer geld voor hun ziektezorg.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom

Berichtdoor Tom » 04 jun 2011, 15:29

Ik zie milieubewustzijn eerder als ervoor zorgen dat er niks verandert (preventief eigenlijk)
En niet als aanpassen aan wat er zal gebeuren

En er zullen wss wel mensen doodgaan dan, maar nu gaan er ook mensen dood, onder meer omdat we net op het milieu moeten letten
Zo sterven er dagelijks in Afrika veel mensen, gewoon omdat we geen genetisch gemanipuleerde organismen willen telen uit milieuoverwegingen

Het milieu wordt alleen onleefbaar als we ons slecht aanpassen, daarmee dat we ook intensief onderzoek moeten doen naar vanalles
En als we uitsterven, dan is het zo, we zijn echt niet de eerste diersoort die dat voor heeft...

Want we zijn misschien intelligent(volgens onszelf dan toch), eigenlijk zijn we niet meer dan een van de diersoorten op aarde
yoachim

Berichtdoor yoachim » 04 jun 2011, 16:21

Tom schreef:Ik zie milieubewustzijn eerder als ervoor zorgen dat er niks verandert (preventief eigenlijk)
En niet als aanpassen aan wat er zal gebeuren

En er zullen wss wel mensen doodgaan dan, maar nu gaan er ook mensen dood, onder meer omdat we net op het milieu moeten letten
Zo sterven er dagelijks in Afrika veel mensen, gewoon omdat we geen genetisch gemanipuleerde organismen willen telen uit milieuoverwegingen

Het milieu wordt alleen onleefbaar als we ons slecht aanpassen, daarmee dat we ook intensief onderzoek moeten doen naar vanalles
En als we uitsterven, dan is het zo, we zijn echt niet de eerste diersoort die dat voor heeft...

Want we zijn misschien intelligent(volgens onszelf dan toch), eigenlijk zijn we niet meer dan een van de diersoorten op aarde

We zijn ons toch aan het aanpassen dat er niets ergs gaat gebeuren. Das juist het mooie, da we preventief dingen kunnen doen. Andere organisme denken zo ver nog ni na (denkik)
En tis natuurlijk wel waar da ge moet afwegen of ge u centjes geeft aan milieuzorg of aan andere dingen (zoals u Afrika voorbeeld enzo)
Er zijn in Afrika al trouwens projecten met gg bananen van start gegaan om de bevolking daar te helpen, maar is nog niet echt grootschalig

En tis idd waar dat het milieu onleefbaar wordt als we ons slecht aanpassen, daarom dat er zoveel over gedaan wordt, maar niet alles even goed natuurlijk.
En kzou het toch ni echt leuk vinden om uit te sterven eigenlijk feitenlijk :D
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
yoachim

Berichtdoor yoachim » 04 jun 2011, 16:26

en om het over ggo's te hebben. Niet enkel uit milieuoverwegingen wordt daarvoor geprotesteerd. Naast het feit van diversiteitscompetitie komt er ook nog eens marktcompetitie naar boven. Stel dat 1 bedrijf 1 bananensoort heeft die als enigste resistent is tegen een bepaalde ziekte, die zeer toevallig zomaar opeens over heel Afrika verspreid geraakt,...waar gaan al die mensen dan hun bananen moeten gaan kopen? Bij dat ene bedrijf natuurlijk... Stomme handelsingenieurs (ps: sommige vallen nog wel mee hoor :p )
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Tom

Berichtdoor Tom » 04 jun 2011, 16:30

Ik ben al sinds vorige zondag heel actief bezig met dit onderwerp (verbazingwekkend actief eigenlijk :p)

En de vrees vind ik niet helemaal kloppen
Ik zag laatst een cijfer staan in een tekst van een tegenstander van GGO's
iets van 10 bedrijven bezitten samen 87% van de zadenproductie (het cijfer kan paar percenten schelen, maar die grootte-orde)

Nu vind ik dat persoonlijk nog goed meevallen eigenlijk...
Er zijn heel veel industrieën waar het VEEEEEL erger is dan dat
Metaalindustrie,auto-industrie, scheepvaart, computerindustrie,...

10 bedrijven met 87%, dat betekent 8,7% per bedrijf gemiddeld
Is dat dan zo overdreven veel?

Bovendien zijn er genoeg instellingen die zich bezig houden met monopolievorming enzo, dus dat lijkt me helemaal niet relevant om dat als tegenargument te geven
yoachim

Berichtdoor yoachim » 04 jun 2011, 16:36

kdacht dat monsanto ofzo al 25% omvatte. En ja, natuurlijk zal da wel bij andere dingen ook voorvallen, ma kvind de verdeling van voeding iets delicaters dan zeg maar de verdeling van software-pakette of straaljagers. En ook omdat een nieuwe technologie is, kan men er nu nog iets aan doen idpv de 'markt' maar te laten gaan
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding

Terug naar “Serieuze discussies”