Verkiezingen

Gelieve in dit forum flood te vermijden.

Op wie gaat ge stemmen de zondag

CD&V
1
4%
NVA
7
30%
VLD
6
26%
SPA
0
Geen stemmen
GROEN
7
30%
LDD
0
Geen stemmen
VLAAMS BELANG
0
Geen stemmen
Blanco (voor de jehovas onder ons)
1
4%
ANDERE
1
4%

Totaal aantal stemmen: 23
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen

Re: Verkiezingen

Berichtdoor Ruben » 03 feb 2011, 17:45

Tom V schreef:
Ruben schreef:Mr is het doel van federaliseren niet hoofdzakelijk om de hele belangenvermenging tegen te gaan? Vermits je langs beide kanten van de taalgrens stemmen moet/kan halen.

Maar uiteindelijk zullen Vlamingen altijd eerder voor Vlamingen kiezen en idem voor de Walen. Ik heb mij laten vertellen dat dat precies hetgene was wat er voor de opdeling in gewesten gebeurde. Dat stelde een enorm probleem, in het bijzonder voor openbare werken. Om te vermijden dat een minister enkel openbare werken zou steunen die in zijn gewest plaatsvinden, werd er beslist dat de investeringen 50/50 verdeeld moesten zijn over de gewesten. Maar dat zorgt er natuurlijk voor dat het geld niet per se gaat naar de beste initiatieven. Hieraan hebben we o.a. het hellend vlak in Ronquières en de scheepslift (van Strepy-Thieu is dat zeker?) te danken.

Mja miss wel mr mij lijkt het gewoon belachelijk dat een minister zo denkt. Politiekers zijn politiekers zeker... Maar dan een minister die uit Vlaams Brabant komt en het grootst deel van zijn kiezers daar heeft, gaat dan zijn prioriteit in VB toch blijven leggen? Dus dan blijf je toch hetzelfde probleem hebben.
Ik vind gewoon van die positieve discriminatie wat overroepen. Gelijkaardig als er wordt verplicht om evenveel vrouwen en etc te hebben.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom V
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 03 feb 2011, 17:52

Ruben schreef:Mja miss wel mr mij lijkt het gewoon belachelijk dat een minister zo denkt. Politiekers zijn politiekers zeker... Maar dan een minister die uit Vlaams Brabant komt en het grootst deel van zijn kiezers daar heeft, gaat dan zijn prioriteit in VB toch blijven leggen? Dus dan blijf je toch hetzelfde probleem hebben.
Ik vind gewoon van die positieve discriminatie wat overroepen. Gelijkaardig als er wordt verplicht om evenveel vrouwen en etc te hebben.

Ik ben een sterke tegenstander van positieve discriminatie, dit wil ik even zeggen :)

Mja, ik denk toch dat dat probleem zich minder stelt op regionaal niveau dan op nationaal niveau. Het probleem ligt vooral bij het belang van de media. Een minister uit Vlaams-Brabant komt evenveel op de Vlaamse tv dan een minister uit Antwerpen (tenzij het Bart De Wever is), maar zal een minister uit Wallonië even vaak op de Vlaamse tv verschijnen als op de Waalse?
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Ruben

Berichtdoor Ruben » 03 feb 2011, 18:06

Tom V schreef:Mja, ik denk toch dat dat probleem zich minder stelt op regionaal niveau dan op nationaal niveau. Het probleem ligt vooral bij het belang van de media. Een minister uit Vlaams-Brabant komt evenveel op de Vlaamse tv dan een minister uit Antwerpen (tenzij het Bart De Wever is), maar zal een minister uit Wallonië even vaak op de Vlaamse tv verschijnen als op de Waalse?

dat is natuurlijk waar. Dus hoe kunnen we dan een goede federale kieskring hebben. Als een waal iets 'slechts' doet voor een waal weet heel wallonie mr als hij iets goed doet voor een vlaming zal men het amper weten. Een vlaamse minister zal wellicht altijd bevoordeeld worden op vlaamse media dus dan kunnen we toch nooit een deftige federale kieskring verkrijgen?
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 03 feb 2011, 18:37

Ruben schreef:
Tom V schreef:Mja, ik denk toch dat dat probleem zich minder stelt op regionaal niveau dan op nationaal niveau. Het probleem ligt vooral bij het belang van de media. Een minister uit Vlaams-Brabant komt evenveel op de Vlaamse tv dan een minister uit Antwerpen (tenzij het Bart De Wever is), maar zal een minister uit Wallonië even vaak op de Vlaamse tv verschijnen als op de Waalse?

dat is natuurlijk waar. Dus hoe kunnen we dan een goede federale kieskring hebben. Als een waal iets 'slechts' doet voor een waal weet heel wallonie mr als hij iets goed doet voor een vlaming zal men het amper weten. Een vlaamse minister zal wellicht altijd bevoordeeld worden op vlaamse media dus dan kunnen we toch nooit een deftige federale kieskring verkrijgen?

Dat klopt. De enige manier om dat te verhelpen is om te media te "responsabiliseren" en ervoor te zorgen dat die aandacht wél goed verdeeld wordt. OK, aan commerciële omroepen kun je dat moeilijk opleggen, maar van de openbare omroepen zou toch enige objectiviteit verwacht mogen worden. Maar ja, het is in België nu eenmaal niet de gewoonte om verder dan de kerktoren te kijken.

Daarom zeg ik ook: België zonder gewesten is onmogelijk, maar niet alle bevoegdheden moeten naar de gewesten gaan. Justitie, onderwijs, belastingen,... dat zijn allemaal dingen waar je maatregelen kunt nemen zonder daarbij het ene gewest (direct) te bevoordelen/benadelen ten opzichte van het andere. Zulke zaken moeten echt niet gesplitst worden, want dat zorgt alleen maar voor een minder efficiënte regering.

Over de federale kieskring: als 90% van de stemmen in Vlaanderen naar Vlaamse politici gaat, betekent dat dan dat we die andere 10% moeten verhinderen om te kiezen voor anderstalige politici, zoals nu het geval is?
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
ideglier
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor ideglier » 05 feb 2011, 15:57

Democratie is te traag:

http://lerecorddumonde.be/
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
Tom

Berichtdoor Tom » 05 feb 2011, 21:03

Bwa, op het moment dat die heilige superregering gezonden door God gaat komen, zijn we nu toch al een duizendtal jaar aan het wachten

Dus dat is nog niet zo slecht
Maar ik vind dat ze tenminste moeten verderdoen tot het wereldrecord
ideglier

Berichtdoor ideglier » 05 feb 2011, 21:17

Tom schreef:Bwa, op het moment dat die heilige superregering gezonden door God gaat komen, zijn we nu toch al een duizendtal jaar aan het wachten

Dus dat is nog niet zo slecht
Maar ik vind dat ze tenminste moeten verderdoen tot het wereldrecord

God is geduldig met de mensen, er moeten er nog te veel ingelicht worden, vandaar dat Hij nog effe wacht. Trouwens, die regering is er al - in de hemel althans. Maar dat is voer voor de Godsdiensten discussie.
Ik vind ook dat we het record verdienen. Nederland hebben we alleszins al verslagen :P
Afbeelding
Tom

Berichtdoor Tom » 05 feb 2011, 21:20

Irak is recordhouder zeker he?

Het probleem is dat de financiele markten beetje lastig beginnen doen
Anders zou ik zeggen: we wachten wel tot de volgende verkiezingen voor een nieuwe regering (de regionale verkiezingen van volgend jaar)
Denk toch dat het volgens jaar is
ideglier

Berichtdoor ideglier » 05 feb 2011, 21:28

Tom schreef:Irak is recordhouder zeker he?

Het probleem is dat de financiele markten beetje lastig beginnen doen
Anders zou ik zeggen: we wachten wel tot de volgende verkiezingen voor een nieuwe regering (de regionale verkiezingen van volgend jaar)
Denk toch dat het volgens jaar is

ja, tis da da op die site wordt afgeteld: het aantal dagen om Irak in te halen...
Afbeelding
ideglier

Berichtdoor ideglier » 05 feb 2011, 21:29

Tzou alleszins mooi zijn om de kaap van 300 dagen te halen, mooi rond getal :P
Afbeelding

Terug naar “Serieuze discussies”