Verkiezingen

Gelieve in dit forum flood te vermijden.

Op wie gaat ge stemmen de zondag

CD&V
1
4%
NVA
7
30%
VLD
6
26%
SPA
0
Geen stemmen
GROEN
7
30%
LDD
0
Geen stemmen
VLAAMS BELANG
0
Geen stemmen
Blanco (voor de jehovas onder ons)
1
4%
ANDERE
1
4%

Totaal aantal stemmen: 23
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Re: Verkiezingen

Berichtdoor aomlives » 13 jun 2010, 23:17

De Walen eerst Engels leren? LOL!

De Walen die Engels praten kan ik op één hand tellen (op dit moment kan ik er mij geen een voor de geest halen).

Ze kennen al geen Engels, ja logisch dat ze dan geen Nederlands gaan kunnen als ze dat pas erna gaan "leren".

Maar natuurlijk willen ze wel absoluut samenleven in België. Ze willen samenleven, zelfs in de anderstalige regio, maar zonder ook maar enige moeite te doen om de taal te leren. Tuurlijk dat de mensen die hiermee geconfronteerd worden voor N-VA gaan stemmen. Wie zou er niet voor N-VA stemmen na al die provocaties in de faciliteitengemeenten. Maar alle andere mensen die niet in BHV wonen? Die zijn gewoon tegen de Waalse politici die het land al 3 jaar gegijzeld houden. En die zijn verkozen door de Waalse bevolking uiteraard.

En Milquet stelt de taalgrens in vraag omdat ze de Rand nog meer wilt verfransen en zo een corridor wilt maken. Ze is gewoon bang dat VL onafhankelijk wil worden en Brussel "afnemen".
Linux is like a wigwam. No Windows, no Gates and Apache inside.
kevin
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor kevin » 13 jun 2010, 23:45

Mss dan iets actuelere geschiedenis: de Leuven Vlaams. Of het ontstaan van de vub.
Even though we all want to fly, we're being deceived by gravity.
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 14 jun 2010, 07:37

Ik denk da ik meer (geschoolde) walen kent dan gij Tim, en dus kan ik weten dat ze veel beter engels kunnen dan nederlands ;)
Hoeveel walen kent ge nu da ge ze zogezegd op een hand kunt tellen?

Je baseerde ge grotendeels op de vlaamse media om een opinie te hebben over de Walen, vandaar zo'n heftige reactie over de walen (en dit bij de meeste vlamingen).

Tuurlijk dat de mensen die hiermee geconfronteerd worden voor N-VA gaan stemmen.

Ze worden ermee niet geconfronteerd, ze volgen het via de media, da's een groot verschil. Ik heb met veel walen gepraat over deze verkiezingen en ik weet dat er nu wil was (misschien omdat ze bang waren, maar toch was er een wil dat ik eerder niet gezien/gehoord had). En zo'n resultaat vind ik gewoon spijtig, de walen zullen zich nu echt wel gediscrimineerd voelen. Nu hoop ik enkel dat Bart compromis gaat zoeken (hij kan niet anders) en dat hij dus "milder" wordt (ma dan zijn al zijn kiezers boos!).

Om een objectief visie te hebben moet ge altijd langs de twee kanten de situatie bekijken, en dat doen jullie niet, zelf geschoolde studenten bij de ingenieurs, en ik vind dat vrij erg. Tis alsof de vlamingen zich zo superieur voelen, en denken da alle walen dom zijn... Neen da is niet zo, en ja da is wel zo dat ze weinig moeite doen voor het nederlands, en neen dat is niet zo da ze er geen verandering aan willen brengen (uiteraard als ge voor MR stemt dan wel).

Ik stop met mijn pleidooi over de "goede walen", want tis zeker niet hier da ik "medespelers" ga vinden, maar ik smeek jullie, aub probeer ook vanaf nu een objectief beeld te hebben van de walen. Tis zo dat men naar compromis zullen gaan. Denken da we beter zijn gaat niet helpen. Financieel is niet enkel het belangrijkste, als ge gaat naar Wallonië zijn ze veel meer openminded, krijgt ge een warm onthaal en zijn ze veel minder gestresseerd dan in Vlaanderen (ja ja da heb ik ook zelf, zonder de media, ondervonden). Dit is iets dat Vlaanderen niet heeft, omdat ze veel te veel over hun financiële situatie denken. Dus Wallonië heeft ook positieve kanten, probeer ze aub ook te zien ;)

Anyway, ik ga naar mijn examen.

Btw: ik zet de puntjes op de i's: ik heb niet gezegd dat BHV niet opgelost moet geraken, het kan gewoon niet anders voor een staatshervorming, toch vind ik dat het niet zo belangrijk is als de andere puntjes.
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 14 jun 2010, 13:57

Wel ik ken er dus geen dak op een hand kan tellen :)

Maar serieus. Ik woon wel in de Rand hé Aushim. Ik woon in Zaventem. Mijn grootouders wonen in Kraainem. Ik ben naar de basisschool geweest in Kraainem. Ik heb voetbal gespeeld in Diegem en Sterrebeek. Als er iemand iets weet van de problematiek in BHV ben ik het wel ;)

Overal ben ik Franstaligen tegengekomen die enkel Frans spraken. Zeer zelden spraken er ook Nederlands. Maar overwegend eentalig Frans. Indien ze zich niet verstaanbaar konden maken in het Nederlands , hebben ze het zeker ook nooit in het Engels geprobeerd. Ik zou niet weten hoe dat moet klinken.

En de problemen in de Rand komen echt nog vrij weinig in de media. Behalve als de burgemeesters eens extra hard provoceren misschien. Dan komt het af en toe eens in Koppen of Panorama. Voor de rest stemmen de mensen in BHV echt wel op Bart omdat ze midden in verfransing zitten en het zat zijn. 't Is ook ni Brussel e ;) Alhoewel da de situatie daar nog schrijnender is uiteraard, maar er zijn minder Vlamingen om erover te klagen.
kevin
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor kevin » 14 jun 2010, 14:48

Je probeert de Walen te nuanceren terwijl je de Vlamingen over één kam scheert. :)
Er zijn zeker genoeg Vlamingen die zich er maar al te bewust van zijn dat niet elke Waal aan het stereotype in sommige media voldoet. (Maar ook hier wordt de niet enkel de 'koppige' waal in beeld gebracht, of je kijkt toch naar een andere zender als ik ^^)

Zo zijn er ook veel Vlamingen die niet 'tegen de waal' hebben gestemd, maar voor de goede, redelijk beschaafde, debatten waar er logisch gedebatteerd werd, waar De Wever ook zo goed in is. Of hij alles, of al dan niet veel, zal kunnen waarmaken is nog af te wachten.

Dat de Waalse partijen bereidt zijn op onderhandelingen klonk mij eerder als een politiek spel. Herinner je het groot nationaal debat in de zevende dag ? De enige kopman van Franstalige kant was Didier Reynders. Zelf dan nog bij RTBF gaan klagen zodat het niet werd uitgezonden. Dan voor de rest allemaal mooi quasi tweetaligen met als enige toestemming om te zeggen: ja we willen wel toegevingen doen.
Dat kwam eerder als een poging tot de 'radicalisering' in Vlaanderen tegen te gaan.
(Is nog een mooi column op deredactie.be van, maar ik vind hem niet terug)

Ik hoop alvast dat De Wever premier wordt, dan zien we direct hoe het zit.
Langs de andere kant zou DI Rupo ook voor verandering zorgen, zo kunnen Waalse partijen toch minder rap een belangenconflict inroepen. (Al zullen ze daar niet wakker van liggen)
Even though we all want to fly, we're being deceived by gravity.
wim

Berichtdoor wim » 14 jun 2010, 15:02

Ik woon in Sint-Pieters-Woluwe, ook rand van Brussel dus (zelfs Brussel zelf). Officieel dus een tweetalige gemeente.
Mijn burgemeester kan praktisch geen Nederlands (de vorige kon het helemaal niet).
Meer dan de helft van de omwonenden in onze buurt spreekt Frans.
De meeste winkels in de buurt worden uitgebaat door mensen die geen woord Nederlands kunnen.
In mijn lagere school waren er 6 van de 40 leerlingen die Nederlandstalig waren (waaronder ikzelf dus).

Maar ik heb daar totaal geen probleem mee.
Integendeel, ik steun aushim voor de volle 200%.

Generaliseren is zo gemakkelijk, en om het in adam zijn woorden te zeggen: zo bekrompen.
Als ge er eens goed over nadenkt, is het allemaal niets anders dan racisme, in de zuivere betekenis van het woord: frans-nederlands, vlaanderen-wallonie, belgen-marokkanen,... 't komt altijd op hetzelfde neer: iemand die anders denkt, is slecht (of een loser zoals sommigen het zouden zeggen).
En uiteindelijk zijn we allemaal mensen.

Niet dat ik hier de heiligsprekende mens wil spelen, maar ik vind al die kwesties gewoon belachelijk.
Afbeelding
- I only wear my sunglasses at night -
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 14 jun 2010, 15:08

Tom schreef:Btw: als Di Rupo premier wordt, gaat er 1 grotere verandering zijn: vanaf dan moet men in het parlement langs de achterpoort binnen ^^

Verdient het toch wel even om gequotet te worden :D

Aushim schreef:Moesten ze echt niet bang zijn om hun taal te verliezen, dan zou iedereen al stemmen voor federale kieskring, wat volgens mij DE oplossing is. Waarom zo'n taalgrens? Ik snap het echt niet! We zijn een land, en we beschouwen ons echt als twee aparte stukken, twee aparte landen binnen 1 land. Dit is gewoon totaal onlogisch. Waarom bestaat er iets zoals een taalgrens? Waarom is niet iedereen tweetalig?

1) De taalgrens heeft ergens wel zijn nut, namelijk in het voorkomen van wafelijzerpolitiek. Zonder de verschillende gemeenschapsregering zou een minister - die het merendeel van zijn stemmen haalt in zijn eigen landsgedeelte - tijdens zijn bewind vooral investeren langs één kant van de taalgrens, namelijk die kant waar hij zelf zijn stemmen haalt. Door twee gemeenschapsregeringen op te richten, voorkom je zulke situaties.
2) Wat een federale kieskring betreft, ben ik helemaal akkoord. Als een Waal in Vlaanderen woont, waarom zou die dan niet het recht hebben om te stemmen op een Waalse politicus, die sowieso het hele land vertegenwoordigt? Heel de BHV-situatie vind ik daarom redelijk absurd. Waarom zou in BHV enkel op Vlaamse politici gestemd mogen worden? Waarom zouden Waalse burgemeesters niet benoemd mogen worden, als een meerderheid van de bevolking achter hen staat? Is dat dan democratie?
Is BHV verfranst? Goed, dan dringt zich een herziening op van de taalgrens. Mij lijkt het op dit moment het meest logisch dat de verfranste randgemeenten bij Brussel gevoegd worden. Het zou Brussel alleszins meer het recht geven om de tweetalige status te dragen die ze nu heeft (met zeker 90% Franstaligen). En geef dan ook meteen meer financiële middelen aan Brussel, toch het economische hart van het land en verantwoordelijk voor een groot deel van de werkgelegenheid.

Aushim schreef:Ik snap dat jullie zogezegd de arrogantie van de walen beu zijn, en daarom dat jullie voor nv-a gestemd hebben. Ma we zouden eerder de taalkwestie momenteel terzijde laten en stemmen voor een programma die de de budgettaire tekort kan oplossen...

Inderdaad de grootste prioriteit. Die discussies over BHV zullen niet alleen Vlaanderen geld kosten, maar het getalm om adequate beslissingen te nemen op economisch vlak zet heel de economie van België op het spel.
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
ideglier
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor ideglier » 14 jun 2010, 15:31

Tom V schreef:Is BHV verfranst? Goed, dan dringt zich een herziening op van de taalgrens. Mij lijkt het op dit moment het meest logisch dat de verfranste randgemeenten bij Brussel gevoegd worden. Het zou Brussel alleszins meer het recht geven om de tweetalige status te dragen die ze nu heeft (met zeker 90% Franstaligen). En geef dan ook meteen meer financiële middelen aan Brussel, toch het economische hart van het land en verantwoordelijk voor een groot deel van de werkgelegenheid.

Wow wow wow ... als we zo gaan beginnen dan kan binnen een aantal jaren heel Vlaanderen Brussels worden, of tweetalig (1 % Nederlands en de rest anderstalig) :) . En dan hoeft men Vlaanderen gewoon nog maar aan te sluiten aan Frankrijk :D . Nee serieus :p, er moeten nu eenmaal grenzen gesteld worden, anders loopt het uit de hand. En trouwens: waarom moet Brussel nog meer geld krijgen? Ja goed, voor bedrijven op te richten en dergelijke, maar qua politici kan er toch serieus bespaard worden. Brussel is 1 stad, maar waarom moeten er dan 19 burgemeesters zijn? Dat is toch pure geldverspilling. Veel grootsteden in de wereld hebben maar 1 burgemeester. Hoe kan je deftig beslissingen nemen met 19 rivaliserende burgemeesters? Ook qua criminaliteit: als die Brusselse burgemeesters dit gewoon een fait-divers noemen, dan vind ik dat serieuze blijk van wanbeleid. En dat is niet omdat ik voor de nva ben of niet, ik ben en blijf politiek neutraal, maar dat is gewoon logica! Ge kunt een serieus probleem zoals de criminaliteit niet bagatalliseren...
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
ideglier

Berichtdoor ideglier » 14 jun 2010, 15:40

wim schreef:Generaliseren is zo gemakkelijk, en om het in adam zijn woorden te zeggen: zo bekrompen.
Als ge er eens goed over nadenkt, is het allemaal niets anders dan racisme, in de zuivere betekenis van het woord: frans-nederlands, vlaanderen-wallonie, belgen-marokkanen,... 't komt altijd op hetzelfde neer: iemand die anders denkt, is slecht (of een loser zoals sommigen het zouden zeggen).
Niet dat ik hier de heiligsprekende mens wil spelen, maar ik vind al die kwesties gewoon belachelijk.

Ge hebt volledig gelijk, we zijn allemaal mensen. Maar de problemen komen van het feit dat er niet altijd wederzijds respect is. Zoals ik in een van mijn vorige posts ook zei: sommige koppige Franstaligen weigeren Nederlands te spreken en de Nederlandstalige bevolking moet zich dan maar aanpassen, maar langs de andere kant krijgen goedbedoelde Franstaligen niet genoeg tijd om ingeburgerd te raken en worden ze direct gestigmatiseerd. Daarom dat BHV zo belangrijk is voor velen, om in die discussie of conflict duidelijkheid te scheppen: Nederlands in een Nederlandstalige gemeente en niets anders. Of zo worden Turken of Marokkanen direct als crimineel bestempeld, terwijl ik ook moslims ken en dat zijn heel sympathieke mensen.... Er moet gewoon een mentaliteitsverandering gebeuren...
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 14 jun 2010, 15:47

wim schreef:Ik woon in Sint-Pieters-Woluwe, ook rand van Brussel dus (zelfs Brussel zelf). Officieel dus een tweetalige gemeente.
Mijn burgemeester kan praktisch geen Nederlands (de vorige kon het helemaal niet).
Meer dan de helft van de omwonenden in onze buurt spreekt Frans.
De meeste winkels in de buurt worden uitgebaat door mensen die geen woord Nederlands kunnen.
In mijn lagere school waren er 6 van de 40 leerlingen die Nederlandstalig waren (waaronder ikzelf dus).

Ik denk dat gij dan ongeveer de eerste mens te wereld zijt die graag ergens woont waar de eigen moedertaal niet gesproken wordt. Hmm ff denken, wat is er kenmerkend aan de meeste landen... ik weet het! Gemeenschappelijke taal! Toeval? Ik denk het niet.

Af en toe loop ik wel eens rond in Leuven. Wat een verademing om overal Nederlands te horen. Nu lijkt het alsof ik permanent op vakantie ben in Frankrijk/<andere landen die ik vanwege politieke correctheid niet mag vernoemen>. Ik moet daardoor hopelijk ook niet zeggen dat dat het samenleven in onze buurt er niet gemakkelijker maakt. En ook in de faciliteitengemeenten trekken de Nederlandstaligen weg omdat ze de manifeste onwil beu zijn/weggetreiterd worden.

wim schreef:Generaliseren is zo gemakkelijk, en om het in adam zijn woorden te zeggen: zo bekrompen.

Dit heeft toch niets te maken met anders denken? Het heeft te maken met de wil tot samenleven.

Tom V schreef:Is BHV verfranst? Goed, dan dringt zich een herziening op van de taalgrens. Mij lijkt het op dit moment het meest logisch dat de verfranste randgemeenten bij Brussel gevoegd worden. Het zou Brussel alleszins meer het recht geven om de tweetalige status te dragen die ze nu heeft (met zeker 90% Franstaligen). En geef dan ook meteen meer financiële middelen aan Brussel, toch het economische hart van het land en verantwoordelijk voor een groot deel van de werkgelegenheid.

Vlaamse gemeenten bij Brussel voegen om het meer de tweetalige status te geven :shock:
Als er nu als experiment veel Vlamingen tegelijk net over de Franse grens gaan wonen en enkele gemeenten gaan "vervlaamsen", gaan we die dan na verloop van tijd bij Vlaanderen voegen?
En misschien eerst efficiënter bestuur voor er meer middelen in die bodemloze put worden gepompt (zoals Iterio al zegt)?

Terug naar “Serieuze discussies”