Verkiezingen

Gelieve in dit forum flood te vermijden.

Op wie gaat ge stemmen de zondag

CD&V
1
4%
NVA
7
30%
VLD
6
26%
SPA
0
Geen stemmen
GROEN
7
30%
LDD
0
Geen stemmen
VLAAMS BELANG
0
Geen stemmen
Blanco (voor de jehovas onder ons)
1
4%
ANDERE
1
4%

Totaal aantal stemmen: 23
Ruben2
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Re: Verkiezingen

Berichtdoor Ruben2 » 11 jun 2010, 23:45

Aushim schreef:En de grote vraag blijft nog over: wat met brussel?

1 welgeplaatste atoombom en dat probleem is ook vn de kaart

Nee waarom vind je de besparingsplannen van open vld het beste?
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 11 jun 2010, 23:46

Betreffende de besparingen van open vld:
http://www.22milliards.be/nos-idees

of hier in details: http://www.22milliards.be/frontend/pdf/budget.pdf

En ik heb alle partijen hun programma eens bekeken (niet alles hé, maar grotendeels, zeker over besparingen), en open vld heeft toch haalbare voorstellen en niets te maken hebben met "communautaire problemen" om het zo te noemen :p

ps: ik zeg nu niet dat al hun voorstellen goed zijn, maar de meeste zijn heel goed. Hun oplossing is niet zoals bij de meeste andere partijen (nva, ldd, vlaams belang): weg met die 13 miljard naar Wallonië, want da is gewoon niet haalbaar
Aushim
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 11 jun 2010, 23:53

Als ge het fragment niet hebt gezien van vandenbroucke en pieters:
http://www.deredactie.be/permalink/1.795788
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 11 jun 2010, 23:57

Mja, misschien moeten we het dan toch haalbaar proberen te maken, want zomaar 13 miljard 'negeren' vind ik een beetje straf.

Het kan toch ni da we andere besparingsmaatregelen moeten treffen terwijl er aan die geldstromen niets gedaan wordt. Das de wereld op zijn kop.
Linux is like a wigwam. No Windows, no Gates and Apache inside.
kevin
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor kevin » 12 jun 2010, 00:02

Aushim schreef:Als antwoord op Kevin: Vergeet niet dat we niet zomaar een deelstaat worden van Europa, we moeten eerst 22 miljard besparen en dan pas zullen ze zogezegd een evenwichtig begroting hebben om misschien, stel dat Vlaanderen al onafhankelijk is (wat nooit het geval zal zijn) een deelstaat de zijn van Europa. En die 22 miljard besparingen zijn niet bij vele partijen duidelijk aanwezig... Zeker niet bij de nva

En de grote vraag blijft nog over: wat met brussel? Ondertussen heeft iedereen wel het fragment gezien met vandenbroucke en pieters, of met torfs en de wever.

Goh, waarom kunnen verschillende staten van de unie niet hun eigen budget regelen, en dus een deel van hun staatschuld zelf nog verder af dienen te bouwen en toch al geïntegreerd zijn in een sterker Europa ? Het hangt er maar van af wat je met dat nieuw Europa bedoelt en hoever je daar in denkt te gaan. Op zijn Amerikaans zal het nooit worden.

En we zouden, in De Wever zijn visie, ook niet een onafhankelijk Vlaanderen zijn dan, maar een confederale staat - in de zin die de politici er aan gegeven hebben de laatste maanden.

Voor Brussel zijn er mogelijkheden genoeg, het is maar de vraag of we er een vinden - moesten we het doorvoeren - in welke we ons allemaal kunnen vinden.
Even though we all want to fly, we're being deceived by gravity.
Aushim
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 12 jun 2010, 11:54

aomlives schreef:Het kan toch ni da we andere besparingsmaatregelen moeten treffen terwijl er aan die geldstromen niets gedaan wordt. Das de wereld op zijn kop.

Dit bewijst juist dat open vld wel realistisch is. Ze kunne besparen zonder die 13 miljard naar Wallonië. Als we dat (het transfertgeld naar WallonIë) erbij toevoegen (dankzij een partner in de regering zoals CD&V) dan hebben we nog meer bespaard dan nodig. Dat is juist wat mooi is bij open vld.

Maar ik geloof niet dat we de komende jaren een confederaal staat worden, dus het transfertgeld van 13 miljard naar Wallonië gaan we nooit volledig kunnen verwijderen (misschien wel een deel) wat dus totaal onrealistisch is als ge partijen hoort zeggen: "we komen wel aan die 22 miljard, kijk we krijgen al 13 miljard terug omdat het niet meer naar Wallonië stroomt". Daarom open vld :p (ja ja pleidooi voor vld!). Dat is toch het standpunt van nv-a: 22-13=9 en die 9 komen automatisch omdat we spitsen...

Jullie moeten ook toegeven dat Bart overal een hype is. Eerst begon het met "slimste mens" en het is nu zover geraakt... Een beetje a la obama in Amerika.
Alle vlaamse jongeren vinden hem fantastisch, zonder echt te begrijpen waarom. Langs de andere kant vinden alle Franstalige jongeren hem extremist, da's dan ook overdreven...
En ik ben zeker dat 1/2 (of zelfs meer!) van die 1/4 Vlamingen gewoon stemmen op hem omdat hij nu zo bekend is... Ook mensen uit brussel. Ma bon 3/4 van al de kiezers stemmen toch zonder de partijen hun programma's te lezen dus wa maakt het nu uit...

Allé goe stemmen morgen!
yoachim
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor yoachim » 12 jun 2010, 11:59

vloek van de stemplicht hé
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Aushim
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 12 jun 2010, 12:18

Da's nu een ander discussie, ook zeer interessant en ik heb nog geen duidelijke mening erover: stemplicht...

Zou het beter zijn zonder?

Eerlijk gezegd, moest het nu geen stemplicht zijn geweest had ik des jaar niet gestemd (omdat ik de politiek ook wel beu was). Nu da het wel stemplicht is (en da ik duidelijk niet voor nv-a wou stemmen, en toen was dat eerder omdat iedereen het wel wou doen) heb ik alle partijen eens goed "bestudeerd" en ik doe voor de eerste keer in mijn leven een heel bewuste keuze. Dus eigenlijk ben ik wel blij dat het stemplicht is.

Ma da is zeker niet zo voor alle kiezers...
ideglier

Berichtdoor ideglier » 12 jun 2010, 12:38

Aushim schreef:Allé goe stemmen morgen!

Alsof dat iets gaat uitmaken. No offence Aushim, ik respecteer u mening, maar ik ben van mening dat verkiezingen een dwaas concept zijn. Democratie is feitelijk op zich ook een dwaas concept want het heeft een aantal serieuze tekortkomingen:

- Veel veel veel te traag: ze zijn nu al 50 jaar aan het kibbelen over BHV en er is nog altijd geen oplossing.

- wanbestuur: telkens als ik naar Villa Politica kijk, dan wordt er niet geregeerd, maar geruzied, en wil de ene partij de andere afkraken, en zit de ene persoon de andere uit te lachen enzovoorts... De politici kijken niet naar de behoeften van het volk (ze geven toch die indruk), maar naar hun eigen ego en wie met de grootste bloempot gooit wint de discussie. Moeten wij voor zo'n mensen stemmen? Trouwens, voor de meeste problemen moeten er geen partijen zijn. Voor de economische crisis zouden alle partijen, of ze nu rood, geel, zwart purper, blauw of wit zijn, de handen in mekaar slaan en onderzoeken waar er geld bespaard moet worden. Maar dat gebeurt juist niet, niemand wil water bij de wijn doen en het gekibbel duurt voort. Ook de corruptie bij de politici zelf (belastingontduikingen, handelen met voorkennis op de beurs enz...) doet ook niet veel goed aan hun reputatie.

- Problemen liggen grotendeels bij de stemmers. Ten eerste stemmen de meesten op politici, niet omwille van hun bekwaamheden of hun programma, maar omdat ze er goed uitzien, of omdat ze grappig waren in een of ander plezant programma (kweetni, hoe noemde dat ook alweer? De slimste mens ter wereld of zo?). Tja, hoe moeten die mensen dan feitelijk geregeerd worden? Ten tweede laten velen zich leiden door propaganda en denken verder niet na over de consequenties. Ten derde houden de kiezers geen rekening met de behoeften en de situatie van andere kiezers. En ja sorry da ik er over begin, maar naastenliefde is nog altijd een van de hoogste doelen. En dat staat volledig los van politiek. Maar deze politiek, de democratie, werkt dat juist tegen. Zo hebben sommige koppige Franstaligen geen respect voor Vlamingen omdat ze halsstarrig weigeren Nederlands te leren op Nederlandstalig grondgebied (ik ben van mening dat als ge naar een plek gaat waar de officiele taal anders is, dat je die taal ook leert uit respect voor de bevolking). Maar langs de andere kant hebben sommige Vlamingen geen respect voor goedbedoelde Franstaligen omdat die Vlamingen van mening zijn dat je het Nederlands in 24 uur machtig bent, en krijgen die Franstaligen de steen naar het hoofd geslingerd dat ze geen Nederlands willen leren, terwijl ze wel moeite doen, maar niet genoeg tijd krijgen. Dit wederzijds respect is toch logisch? Dat Vlamingen respect hebben voor de situatie van Franstaligen, en dat Franstaligen respect hebben voor de situatie van Vlamingen?
Een ander voorbeeld: een sociale systeem waar de armere en meer behoeftige bevolking van gebruik kan maken is heel goed. Maar langs de ene kant zijn er dan zo'n mensen die daar vooral sigaretten en drank mee kopen ... of het vergokken en geen moeite doen om werk te vinden, profiteurs met andere woorden. Maar langs de andere kant zijn er dan ook beter bemiddelde mensen die die redenatie doortrekken naar iedereen en daardoor tegen een sociaal systeem zijn en het willen afschaffen, maar vergeten dat het overgrote deel van die mensen effectief in de moeilijkheden zitten en effectief heel veel moeite doen om aan werk te geraken, maar weinig tot geen kansen krijgen, en het enige middel waar ze dan op terug kunnen vallen om toch nog in hun basisbehoeften te kunnen voorzien, is die sociale zekerheid. Dit wederzijds respect is toch ook logisch? Dat arme mensen geen misbruik maken van de sociale zekerheid en dat 'rijkere' mensen ze niet allemaal bestempeld als profiteurs? Maar de politici kraken deze logica af zodat goedgelovige mensen als een hoop domme kuddedieren opgezet worden tegen elkaar.

- klein gedachte-experiment: 60 % van de bevolking zijn blank en racistisch. 40% zijn homo's, buitenlanders, joden,.... En stel je hebt een hedendaagse NSDAP die ook naar de verkiezingen trekt. Bij verkiezingen zal die partij uiteraard winnen door 60% van de stemmen te halen: de absolute meerderheid. De democratie heeft dus gezorgd voor een fascistische regering. Wat gaat er gebeuren denk je met die 40 % andere mensen? Ik laat de redenering aan u over. Democratie is dus ook geen garantie voor mensenrechten. En trouwens, dit is geen gedachtenexperiment. Het extreem-rechts komt op in Europa, en de democratie kan daar niets aan doen. Triestig voorbeeld: regionale verkiezingen in 2006 in Verona (Italie). Extreem-rechts heeft die gewonnen: de burgemeester van die stad toonde trots voor de camera hoe hij de zigeuners wegjaagde (dat kwam trouwens aan bod in een reportage in Koppen vorig jaar). En de democratie staat machteloos tegen die discriminatie want de democratie is zelf de oorzaak van die discriminatie...

Ge kunt mss tegen dictatuur zijn, maar indien de dictator bekommerd is om zijn volk, en bereid is zijn is zijn leven te geven voor zijn volk, en indien deze dictator zijn volk leert respect te hebben voor elkaar, ongeacht afkomst, cultuur ..., dan is die dictatuur oneindig veel beter dan democratie. En dan kan die dictatuur VEEEEEL meer bereiken dan de democratie omdat die dictatuur veel sneller beslissingen kan nemen, niet wordt tegengewerkt door andere partijen en het volk tot eenheid brengt...
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
wim

Berichtdoor wim » 12 jun 2010, 13:19

ideglier schreef:
Aushim schreef:Allé goe stemmen morgen!

Alsof dat iets gaat uitmaken. No offence Aushim, ik respecteer u mening, maar ik ben van mening dat verkiezingen een dwaas concept zijn. Democratie is feitelijk op zich ook een dwaas concept want het heeft een aantal serieuze tekortkomingen:

- Veel veel veel te traag: ze zijn nu al 50 jaar aan het kibbelen over BHV en er is nog altijd geen oplossing.

...blablabla...

Ge kunt mss tegen dictatuur zijn, maar indien de dictator bekommerd is om zijn volk, en bereid is zijn is zijn leven te geven voor zijn volk, en indien deze dictator zijn volk leert respect te hebben voor elkaar, ongeacht afkomst, cultuur ..., dan is die dictatuur oneindig veel beter dan democratie. En dan kan die dictatuur VEEEEEL meer bereiken dan de democratie omdat die dictatuur veel sneller beslissingen kan nemen, niet wordt tegengewerkt door andere partijen en het volk tot eenheid brengt...

No offence iterio, maar de etymologische betekenis van democratie is nog altijd 'de macht geven aan het volk' en dat dus zeggen dat het volk kan kiezen wie er regeert. Dat heeft dus niks te maken met het probleem dat we nu hebben van de vele verschillende partijen met hun zeer uiteenlopende meningen die dan samen beslissingen moeten maken over iets waar ze totaal anders over denken. Dat maakt het traag, maar iedereen heeft tenminste zijn ding kunnen zeggen.

Als gij liever een dictatuur wilt dan denk ik dat er iets serieus scheelt aan uw visie (ik denk niet dat er al zoveel dictatuurs geweest zijn waar de hele bevolking voordeel aan had, dat zou ge nu toch moeten weten) en dan geef ik u de goede raad om eens een beetje Griekse filosofen te bestuderen, stichters van de democratie...
Afbeelding
- I only wear my sunglasses at night -

Terug naar “Serieuze discussies”