VUB en zijn reputatie

Gelieve in dit forum flood te vermijden.
kevin
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

VUB en zijn reputatie

Berichtdoor kevin » 26 jun 2009, 22:34

Ik wou het toch ook maar even kwijt:
keer op keer kom je die opmerkingen tegen...

* de vub is makkelijk
* de vub heeft een slechte reputatie bij bedrijven
* ...

het is alsof je enkel aan de KUL als deftige student wordt bekeken, en dat zint mij de laatste tijd echt steeds minder en minder
maar hoe snoer je zo'n mensen de mond, wat je ook zegt ze willen er niets van weten

Ik ga ze gewoon met rust laten, maar als ze zo naar je neerkijken is het toch alles behalve aangenaam

deel gerust je opinie :)
Even though we all want to fly, we're being deceived by gravity.
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Re: VUB en zijn reputatie

Berichtdoor Tom » 26 jun 2009, 22:38

ja, ergens erger ik me ook aan die vooroordelen

Maar volgens mij zijn ze niet helemaal fout...
In het bijzonder: "de vub is makkelijker"
Ik denk dat dat in vergelijking wel ergens klopt...
Maar het ding is: MOET het moeilijk zijn?
Het is imo niet zo dat moeilijker beter is, alhoewel het grote publiek dat denk volgens mij

Ik denk dat VUB beter is dan KUL en Ugent, maar zeker niet door moeilijker te zijn.
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 26 jun 2009, 22:48

Tis natuurlijk afh van hoe ge moeilijk definieert. Moeilijk is op zich iets relatief.

Ik zou rechten als richting KEI moeilijk vinden en ingenieurswetenschappen toch niet zo moeilijk, terwijl mijn vriendin het omgekeerde vindt.

Nu hier betreft het natuurlijk "bijna identieke" studies, en ja dan kunt ge misschien "moeilijk" gaan definiëren als het geslaagde percentage, of als het aantal niet-geslaagde. In beide gevallen scoort de vub "beter". Nu men moet zien wat de oorzaak is, en volgens mij ligt het enkel aan de "begeleiding" die ge krijgt. We zitten hier met veel minder, en daarom is het ook gemakkelijker. Op een mondeling examen kunt ge hoger scoren indien ge rechtstreeks bij je prof het examen aflegt, en dat die prof ook niet te veel studenten heeft gehad (stel je voor, 500 mondeling examens afleggen!).

Ik denk dat de mensen die Leuven kiezen het enkel doen voor twee doelen: Omdat het een veel leuker studentenstad is (tzou best kunne), en ten tweede omdat een diploma burgi in Leuven zogezegd meer waard is (bullshit!).

Dat laatste vind ik totaal fout! Ik denk dat een diploma burgelijk ingenieur meer waard wordt ifv wie ge juist zijt, wat ge gedaan hebt. De voorzitter van BEST met een diploma van de VUB zal sneller een "betere" job vinden dat een gewoon student in leuven (en omgekeerd!).

Dus uiteindelijk zult ge dat NOOIT weten

Ma en dan? Is dat zo belangrijk? Ik wil dat eigenlijk liever niet weten... Zo blijft het een mythe. Als ge de vub leuk vindt, dan is de VUB voor u. En ge moet blij zijn om hier te studeren. Het omgekeerd geldt natuurlijk ook ;)
Ge hebt uiteindelijk toch een diploma burgi op zak, en zal het zoeken naar werk niet zo veel problemeen zijn :p
Ruben

Berichtdoor Ruben » 26 jun 2009, 23:03

Al die vooroordelen....
De enigste mensen die iets kunnen zeggen, zijn degene die aan de KUL en VUB of andere gestudeerd hebben. Meestal zijn dit niet de mensen die belachelijke opmerkingen geven.
Geen goeie reputatie bij bedrijven?!
Relatief gezien haalt de VUB het meeste geld uit samenwerking met bedrijven.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 26 jun 2009, 23:24

Ik ken wel een paar mensen die eerst aan de KUL zaten, serieus gebuisd waren en daarna er op de VUB vlotjes doorwaren. Het gaat om oa rechten en pol & soc. Nu ja dat zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat ze het al voor de tweede keer deden :)
Linux is like a wigwam. No Windows, no Gates and Apache inside.
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 27 jun 2009, 00:08

of het nu moeilijk is of makkelijk, als ge uwen tijd derop hebt zitten is u diploma even veel waard, dus het moet even moeilijk zijn, anders werkt het systeem van diploma's nie
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Bob
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Berichtdoor Bob » 27 jun 2009, 07:14

Ik ken een hoop ingenieursstudenten in Leuven en voor zover ik een vergelijking kan maken: er zijn zeker verschillen, maar zeggen dat het gemakkelijker of moeilijker is gaat niet.
Iets dat ik me nog herinner is de wiskunde bvb: wat wij op twee jaar zien (analyse + complexe) zien zij op een jaar. Sneller dus, maar ook minder uitgebreid. Tja, wat is dan moeilijker? Het examen wiskunde is in het 1ste jaar ook totaal anders, wij moeten een massa theorie kennen, zij hebben eerder iets dat een gigantische oefeningen examen is.

De enige echt zinnige vergelijking kan je volgens mij enkel maken tussen afgestudeerde ingenieurs, door te zien hoe succesvol ze later zijn. Maar dat ligt dan nog steeds voor 90 procent aan de persoon zelf en niet aan zijn unief ...
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Laurens » 27 jun 2009, 17:25

Ik weet dat ik het moeilijk genoeg vind aan de VUB en als iemand het tegendeel beweert, mag hij van mij steeds proberen.
Het is onzin om te zeggen dat VUB gemakkelijker/moeilijker is, als je er ten eerste geen les gevolgd hebt, en ten tweede omdat de aanpak van Burgerlijk Ingenieur enorm verschilt tov andere universiteiten.
Ik zou niet weten waar die reputatie vandaan komt, maar ik zou toch niet willen werken voor/met iemand die er zo een vooroordelen op na houdt... dus ik trek mij er niet zo veel van aan :)
Aushim
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 28 jun 2009, 12:19

Ruben schreef:De enigste mensen die iets kunnen zeggen, zijn degene die aan de KUL en VUB of andere gestudeerd hebben. Meestal zijn dit niet de mensen die belachelijke opmerkingen geven.

Ook niet waar denk ik. Stel dat ge de eerste jaar op KUL doet, en dan opnieuw (het eerste) aan de vub, ja dan hebt ge al kei veel bijgeleerd en zal het natuurlijk gemakkelijker zijn!

Laurens schreef:Ik zou niet weten waar die reputatie vandaan komt

Omdat VUB een kleinere/recentere unnif zeker...
Ruben

Berichtdoor Ruben » 28 jun 2009, 12:33

Aushim schreef:
Ruben schreef:De enigste mensen die iets kunnen zeggen, zijn degene die aan de KUL en VUB of andere gestudeerd hebben. Meestal zijn dit niet de mensen die belachelijke opmerkingen geven.

Ook niet waar denk ik. Stel dat ge de eerste jaar op KUL doet, en dan opnieuw (het eerste) aan de vub, ja dan hebt ge al kei veel bijgeleerd en zal het natuurlijk gemakkelijker zijn!

Ik had het dan ook niet over mensen die hun jaar opnieuw moeten doen.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989

Terug naar “Serieuze discussies”