Meer bevolking dan voedsel

Gelieve in dit forum flood te vermijden.
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Meer bevolking dan voedsel

Berichtdoor Tom » 19 jun 2009, 19:54

Op pagina 10 staat: "in de periode 85-95 oversteeg de bevolkingsgroei de voedselproductie"

Maar hoe komt het dan dat we nog altijd leven?
Je zou toch zeggen: als we meer eten nodig hebben dan we voedsel hebben, gaan we allemaal dood
Ok, er is hongersnood, maar dit zou dus al meer dan 15 jaar bezig zijn, en die mensen zijn nog altijd niet dood........

Dus er moet toch een bepaalde factor zijn waarom de bevolking blijft groeien, ondanks een voedseltekort?
Mijn idee zou zijn, je bevolking blijft groeien tot je eten op is, en dan stopt het groeien, maar dit is blijkbaar niet het geval?
Laatst gewijzigd door Tom op 19 jun 2009, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Re: Meer bevolking van voedsel

Berichtdoor aomlives » 19 jun 2009, 20:07

Vandaag in het nieuws: meer dan 1 miljard mensen lijdt honger.

Elke dag sterven er x-aantal mensen van de honger, ge moet niet ver zoeken denk ik.

Of gaat het alleen over Westen?
Linux is like a wigwam. No Windows, no Gates and Apache inside.
Tom

Berichtdoor Tom » 19 jun 2009, 20:10

Ik neem aan dat het over heel de wereld gaat

Maar ok dat ze honger lijden, maar toch blijft de wereldbevolking groeien
Bij dieren is dat simpeler, als er weinig eten is, is hun populatie klein, als er veel eten is, is er grote populatie
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 19 jun 2009, 20:14

Ik denk dat dat ook komt omdat bijvoorbeeld in Afrika en andere ontwikkelingslanden/gebieden, de meeste gezinnen meer kinderen hebben dan ze kunnen voeden.
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Re: Meer bevolking dan voedsel

Berichtdoor Aushim » 19 jun 2009, 20:34

Jullie moeten eens in zo'n ontwikkelingsland gaan, dan pas kunt ge echt begrijpen wat er aan de hand is. De media toont maar een kant van deze arme landen, den andere kant moet ge zelf gaan zien.

De meeste van de ontwikkelingslanden (afrika, azië) hebben een geluk dat ze niet water tekort hebben (allé ze hebben wel gezond water te kort, maar geen water te kort), en hun landen zitten vol vruchtbomen. Ze lijden dus wel aan honger, maar kunnen toch overleven (hun eten is niet gevarieerd, but they don't give a shit)

En ja er is nog een fractie die sterft, maar dit is niet vergelijkbaar met het aantal geboorte in die landen, zeker niet omdat ze geen geld hebben voor contraceptie middelen, of denken dat het een zonde is (en de paus speelt een grote rol)

Wel belangrijk, om terug op je oorspronkelijke vraag te komen, is dat de voedselproductie ook stijgt hé. Dus we hebben te weinig voedsel (globaal, echter niet lokaal), maar jaarlijks stijgt toch de voedselproductie. Dus het verschil blijft stijgen, maar zeer traag (denk ik)
Nu ik geloof Rahier en de rest wel, maar ik denk toch dat we niet een zo hoog te kort hebben aan voedselproductie. Moest de verdeling beter zijn, dan denk ik dat we genoeg voedsel gingen hebben voor de mensen (maar dan zouden de mensen minder moeten eten), maar da's maar een idee, en volgens mij is zeggen dat ge te weinig voedsel hebt ook vrij "onwaarschijnlijk"... Hoe kunt ge dat nu bewijzen? Hoeveel eet per iemand? Da's toch volledig afhankelijk. Moesten de mensen in America eten zoals in arme landen in Azie, dan geloof ik niet in voedsel tekort...

ps: ik heb dit onderwerp bij serieuze discussie verplaatst, want ik denk dat we hier een leuk gesprek kunnen houden.
Bob
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Berichtdoor Bob » 19 jun 2009, 21:46

Ivm bevolkingsgroei overstijgt de productie, of zoals het soms ook gezegd wordt, we consumeren meer dan we produceren: dat kan omdat er voorraden zijn. Die slinken dus als er meer consumptie dan productie is. Pretty simple :)
http://www.energybulletin.net/node/21736
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Laurens » 20 jun 2009, 14:31

tom_ schreef:Op pagina 10 staat: "in de periode 85-95 oversteeg de bevolkingsgroei de voedselproductie"

Maar hoe komt het dan dat we nog altijd leven?
Je zou toch zeggen: als we meer eten nodig hebben dan we voedsel hebben, gaan we allemaal dood
Ok, er is hongersnood, maar dit zou dus al meer dan 15 jaar bezig zijn, en die mensen zijn nog altijd niet dood........

Dus er moet toch een bepaalde factor zijn waarom de bevolking blijft groeien, ondanks een voedseltekort?
Mijn idee zou zijn, je bevolking blijft groeien tot je eten op is, en dan stopt het groeien, maar dit is blijkbaar niet het geval?

Het is inderdaad zo: je bevolking groeit exponentieel, maar de voedselvoorraad groeit slechts lineair. Op een bepaald moment gaat er veel te weinig voedsel zijn, en sterft een deel van de bevolking uit, maar dit gaat over langere periodes dan 15 jaar (dit verschijnsel heeft al een aantal keer plaatsgevonden).
Vanaf dan begint het weer van voor af aan: in het begin genoeg voedsel (soms zelfs te veel), maar na een tijd te veel mensen.
Bovendien ontdekt men vaak betere technologieën om de opbrengst per hectare te verhogen, en kan de voedselproductie nog enigszins volgen met de 'mensenproductie'.

(zo heb ik het toch geleerd in het middelbaar :))
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Minnebo » 20 jun 2009, 18:01

uiteindelijk is het toch allemaal evolutie en Darwin.
Helaas moeten minder kapitaalkrachtige landen dit ondervinden. Wat geef eerlijk toe, wat merken wij er nu van dat 1 miljard mensen geen eten heeft?
Het is erg, ik besef dat, maar het raakt ons niet als individu...
Het is bijgevolg dan ook hypocriet in zekere zin dat wij hier zo'n discussies houden en dan ons 3 x per dag volproppen.
Dat is een beetje het syndroom van Europa vind ik (op bepaalde vlakke) zijn we eerder praters en denkers dan doeners.
Maar ik sluit me ook niet aan bij de don't-think-just-shoot-them-and-ask-questions-later tactiek van sommige andere werelddelen...
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Aushim
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 20 jun 2009, 18:28

Minnebo schreef:Dat is een beetje het syndroom van Europa vind ik (op bepaalde vlakke) zijn we eerder praters en denkers dan doeners.

Ter informatie: een zestal mensen van dit forum zullen volgend jaar toch iets humanitair doen voor een ontwikkelingsland, dus we zijn praters, denkers en ook doeners ;)

Niets verbied u toch om iets humanitair te gaan doen? Ik vind dat ge, zeker als ingenieur, toch ene keer iets humanitair moet doen. Ma bon da's mijn mening...
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 20 jun 2009, 18:30

Ik steun Oxfam :P

Terug naar “Serieuze discussies”