Zoek de fout (of ontken de wet van behoud van energie)

Gelieve in dit forum flood te vermijden.
Sandervw
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Zoek de fout (of ontken de wet van behoud van energie)

Berichtdoor Sandervw » 18 jun 2009, 18:49

Ik zoek intelligente mensen voor een bizar fenomeen.

Stel je een constructie voor, waarvan de wand opgemaakt is uit een soort van hefboom-krik-accordeon systeem. Op zulke wijze is het vervaardigd dat als je een uitwendige druk op de constructie zet, dat de wand in oppervlakte gaat toenemen. (Er is geen extra spanning op de wand, deze wordt gewoon "vlakker", "minder hoekiger").

Stel je nu voor dat binnen en buitenlucht dezelfde druk hebben (deze zijn verbonden met een buisje ofzo).
Dus, dan komt nu het leuke: door een uitwendige DRUK krijg je een volumeVERGROTING. In open lucht lijkt het systeem me perfect haalbaar als je met een open structuur zou werken, je drukt op het lichaam, de constructie zet uit, het volume neemt toe, binnen en buitendruk zijn gelijk.

Het verhaal onder water veranderd. Stel, je dompelt het systeem onder water in grote diepte, of beter: je verzwaart het, en laat het zinken. De uitwendige druk is nu de druk van het water. Het toenemen van het volume op een bepaalde diepte zorgt er echter voor dat je dat ‘weggeduwde’ water zult moeten omhoog duwen, aangezien dat de enige richting is die het uitkan. We blijven het buisje behouden die in verbinding staat met de open lucht om het toenemende volume te vullen. Wat blijkt nu? Er ontstaat zowaar OPWAARTSE kracht, door het lichter en lichter worden van de schraagconstructie. Maar! Om 1 ton opwaartse druk te bereiken moet je duizend liter lucht naar beneden brengen, dat zorgt eveneens voor (ongeveer) duizend liter waterverplaatsing dat je de zwaartekracht zult moeten laten overwinnen. Alle uitwendige druk van het water op grote diepte ten spijt, die het volume van het lichaam willen laten toenemen, zullen deze krachten elkaar optellen, zodat de nettowinst nul wordt. De constructie zal zich niet vullen met lucht, en het enige resultaat dat je zal krijgen is dat je iets zwaars in het water hebt laten zinken.

Langs de andere kant, als je nu veel van deze constructies in een kringloop zet, kunnen de zinkende constructies wel de kracht leveren die nodig is om de stijgende constructies zijn volume te laten toenemen. Samen met de uitwendige druk van het water (die dus het volume wilt laten vergroten), en de kracht van de zinkende constructies, is de netto-energiewinst positief? Waar zit de fout dan?

Mijn vermoeden is dat de uitwendige druk van het water op een of andere manier niet gelijk is aan het water dat verplaatst dient te worden door de volumevergroting, omdat de ene kracht inwerkt op een oppervlakte, en de andere kracht voorkomt uit volume. En deze twee niet evenredig met elkaar veranderen.

Bon, de reden waarom ik hier zoveel tijd al aan verspild heb is omdat ik deze middag aangeklampt werd door ene Wessel Di Wesselli. Google hem maar is. ;) Hij gaf me ook een poster met volgend concept op: (wat ik dus net beschreven heb).
http://4.bp.blogspot.com/_Pc0Mv0Ng8jA/RjE5Ewf9iDI/AAAAAAAAAAs/_0mXANXNMIw/s1600-h/early+concept.jpg

Zijn doel is dus, mocht het nog niet duidelijk zijn, om een perpetuum mobile te maken.

Laat de intelligente opmerkingen nu maar komen :)
Tom V
Master in de forumwetenschappen
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Re: Zoek de fout (of ontken de wet van behoud van energie)

Berichtdoor Tom V » 18 jun 2009, 18:54

Ik hoor niks over de viscositeit (wrijving) van het water en energieverliezen door temperatuursverandering... Daar hebt ge al 2 verklaringen denk ik :-)
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Tom » 18 jun 2009, 18:56

Sandervw schreef: Bon, de reden waarom ik hier zoveel tijd al aan verspild heb is omdat ik deze middag aangeklampt werd door ene Wessel Di Wesselli. Google hem maar is. ;)

Och, hebben ze die kerel nog altijd niet in de gevangenis gestoken....

Die gast is al jaren bezig met zijn theorie te verkondigen aan studenten, hoewel die op niks slaat...

het grote vraagteken is: waar komt die energie vandaan om je volumevergroting te realiseren?
Dat ding gaat niet vanzelf naar buiten, in tegenstelling tot wat hij beweert

maar ik moet toegeven dat ik atm geen tijd heb om het te bekijken, heb betere dingen te doen :p
Maar een dik halfjaar geleden heb ik het eens bekeken en toen klopte het al van geen kanten, en het was voor zo'n reden als ik het me goed herinner

Behoud van energie geldt, het is tamelijk zinloos om dat te ontkennen vrees ik (alhoewel ik een groot voorstander ben van het afschaffen van die wet)
(Maar om die wet te kunnen afschaffen moet je eerst een staatshervorming realiseren, en dat is net wat anders :p)

(voor de duidelijkheid: dat laatste was niet serieus -,- )
Sandervw

Berichtdoor Sandervw » 18 jun 2009, 19:37

tom_ schreef:
het grote vraagteken is: waar komt die energie vandaan om je volumevergroting te realiseren?
Dat ding gaat niet vanzelf naar buiten, in tegenstelling tot wat hij beweert

Dat ding loopt langs rails, en op de weg naar boven is er een verbreding van het spoor, zodat er aan de uiteinden getrokken wordt. Ook is er dus die druk van het water dat het oppervlakte wilt laten vergroten.

Volgens mij is daar niks tegen in te brengen. Het is inderdaad mogelijk om een accordeon-achtige structuur te maken die ervoor gaat zorgen dat de uitwendige druk een volumevergroting realiseert. Het enige enige onmogelijk is: dat deze nooit sterk genoeg gaat zijn om zichzelf (het water dus) weg te drukken. Vergelijk het met Baron Von Münchhausen die zichzelf uit drijfzand redde door zijn haar vast te pakken en zich zo omhoog te trekken... actie = reactie weet je wel. Maar van zodra er een andere helpende kracht is (laten we zeggen: zinkende accordeons die de boel doen draaien). Mss, heel mss, kunnen de stijgende accordeons dan wel voldoende kracht krijgen om vol met lucht te lopen. (Maar dan zullen er uiteraard nog wel andere problemen zijn.)

Ik denk dat druk en wrijving niet zo'n belangrijke rol speelt... Een zinkende steen zinkt nu eenmaal, en een duikboot vol lucht stijgt, hoewel deze ook wrijving en een zekere temperatuurverandering ondergaan.

Je moet het ook niet bezien als duizenden meters diep he. Enkele tientallen ofzo.
Tom

Berichtdoor Tom » 18 jun 2009, 19:48

Zijn opstelling is vroeger trouwens al eens gebouwd door Nederlandse studenten, en toen is gebleken dat het niet werkt
Maar dat heeft hij nog altijd niet door :p
pidl
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag

Berichtdoor pidl » 18 jun 2009, 19:52

daarvoor moet ik da ni lang bekijken, 'k heb ook zo is een van zijn constructies gezien, zijn motor werkte op kunst, geloof en nog iets. tenzij hij dus zoals de egyptenaren doet, zal zijn machine niet veel bewegen
Ruben

Berichtdoor Ruben » 18 jun 2009, 20:04

Sandervw schreef:Vergelijk het met Baron Von Münchhausen die zichzelf uit drijfzand redde door zijn haar vast te pakken en zich zo omhoog te trekken... actie = reactie weet je wel.

En dit is dan weer gezever! Zeg dit op je examen Mechanica, dat is een gratis ticketje naar tweede zit. Actie=reactie principe wordt in deze context mooi verkracht.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 18 jun 2009, 20:17

hehe
lefeber kan nie lachen met zo'n perpetuum mobiles en machines die door intern te bewegen de beweging van het zwaartepunt kunnen beinvloeden
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
pidl
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag

Berichtdoor pidl » 18 jun 2009, 20:23

maar ja, hij kan dan ook ni lachen met mensen die beweren dat F=a.
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 18 jun 2009, 20:27

ik was er door, MET f=a
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman

Terug naar “Serieuze discussies”