[OPGELOST]Hoofdstuk 6: wat te kennen?

2de semestervak op 5 studiepunten
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

[OPGELOST]Hoofdstuk 6: wat te kennen?

Berichtdoor Laurens » 26 mei 2010, 14:52

Ik vind HS 6 nogal een aaneenschakeling van losse concepten, en ik vraag mij af hoe goed we die moeten kennen? Want in de slides staat er vaak nogal heel basic uitleg (vb. uniaxiaal belaste niet-elastisch gedrag) en ik zie dus niet wat er dan over gevraagd kan worden, buiten misschien een vage definitie...
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Re: Hoofdstuk 6: wat te kennen?

Berichtdoor Minnebo » 26 mei 2010, 20:03

H6 is niet zo belangrijk, kdenk dat ge gewoon idd moet weten wat uniaxiale belasting is (moeilijk de naam zegt het zelf...) en dat ge de redenering voor die lijmverbindingen dan moet kunnen. Het is een kort hoofdstuk.

Ohja, wat wel belangrijk is in dit hoofdstuk is het principe van barré de saint venant. Wat er eigenlijk gewoon op neerkomt dat ge een grotere spanning hebt in de buurt van het rondeke waar u kracht aangrijpt, en dat dit effect naarmate de afstand vanaan het gatje groter wordt afneemt. Ook het effect aan het gaatje is eerder belangrijk om weten, dan toe te kunnen passen, want correct me if i'm wrong (kben immers met numerieke bezig voor't moment) maar we verwaarlozen dit effect meestal wel.
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Tom » 26 mei 2010, 20:15

Nee het principe van barre de saint venant is iets anders

Dat is dat verschillende belastingsystemen die aangrijpen met een statische equivalentie, hetzelfde resultaat hebben
(of zoiets dergelijk gemixed met wat moeilijke termen)

Wat jij beschrijft zijn spanningsconcentraties
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Minnebo » 26 mei 2010, 20:25

kheb hier hetvolgende in mijn cursus staan bij het principe van barré de saint-venant:

"de perturbaties ten gevolge van het vastklemmen/belasten van een bepaalde sectie verdwijnen als we ver genoeg van die zone gaan"

maar je hebt wel gelijk, het effect aan het gatje zoals ik zij is natuurlijk het Poisson-effect.
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Tom

Berichtdoor Tom » 26 mei 2010, 22:52

mja, op de volgende slide staat weer een andere uitleg van dat principe, misschien dat wat ik zei het gevolg ervan is
(edit: na wat verder lezen denk ik dat het zo is)

Maar je hebt gelijk:
"... the strains that can be produced in a body by the application, to a small part of its surface, of a system of forces statically equivalent to zero force and zero couple, are of negligible magnitude at distances which are large compared with the linear dimensions of the part."
http://en.wikipedia.org/wiki/Saint-Venant%27s_principle

En poisson-effect is nog iets anders, of kan ik nu niet volgen...?
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Minnebo » 27 mei 2010, 07:53

kdenk dat ge niet meer kunt volgen :p

en na wat verder lezen besluit je met een engelse quote van wikipedia?!

ROFLMAO!!! [foto]
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Re: Hoofdstuk 6 (en 10): wat te kennen?

Berichtdoor Laurens » 27 mei 2010, 13:30

Ja ja allemaal goed en wel, maar wat moeten we eigenlijk kennen van HS 10? Allez, gaat die vragen van "Wat voor soort brug is dit?" en "Wat is een brug? Een kunstwerk!"...

Edit: Ik heb eens gekeken bij de examenvragen, en blijkbaar gaat hij hier toch wel vrij diep op in... Goed te kennen dus :)

En Barré de StVé, dat wilt zeggen dat ge uw krachten moogt opsplitsen in deelkrachten (met dezelfde resultante als de oorspronkelijke kracht, en in de buurt van het oorspronkelijk aangrijpingspunt) en dat uw gemiddelde spanningsverdeling dan ongewijzigd blijft.
Poisson effect is dat als 1 dimensie langer wordt, de 2 andere dimensies kleiner worden (en omgekeerd). Dat effect speelt dus op aan knooppunten (of bij balken in buiging, daar gaat uw doorsnede vervormen), daar gaat uw balk of whatever wat langer worden en smaller (of omgekeerd). Maar dat wordt dus gewoon verwaarloosd...
lordvy
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Berichtdoor lordvy » 11 jun 2010, 22:31

h10 moeten we verbindingen en kettingsystemen in detail kennen? en ik begrijp niet goed wat 'mechanische grendels' 5.3.6 zijn, kan iemand dit makkelijk uitleggen?
Tom

Berichtdoor Tom » 11 jun 2010, 22:42

In de les zei hij dat hij er weinig vragen over stelde omdat hij er alleen slides van had
Maar nu heeft hij er echter tekst van, dus weet niet of zijn opmerking nog opgaat...

Wat ik me voorstelde bij mechanische grendels was zoiets van de vorm
|
-----
-----
|
-----
-----
|
-----
-----
|
En dit dan langs beide kanten zodat die tandjes in elkaar blijven haken, denk ik he
(men tekst tekening lukte precies niet zo echt goed ^^)

Terug naar “Mechanica van materialen, vloeistoffen en constructies”