[OPGELOST]Verband tussen mech. eigenschappen

2de semestervak op 5 studiepunten
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

[OPGELOST]Verband tussen mech. eigenschappen

Berichtdoor Tom » 22 mei 2010, 19:57

Bij die afleiding van die formule, hoe komt men aan die epsilon(max) = t(xy)*(1+v)/E ?

Dat is vast ingevuld in die formules van 3 slides eerder, maar in welke , en wat nam men dan als waarden voor die spanningen?
lordvy
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Re: Verband tussen mech. eigenschappen

Berichtdoor lordvy » 23 mei 2010, 16:16

ik vermoed (kheb nen uitleg bijgeschreven die k ni meer kan lezen) da hoofdsigma 1 = sigmasigma x = tau xy door te draaien om 45° en da sigma y + sigma z = - tau xy op een of andere louche manier. ik zie niet hoe ze tot de volgende formule van epsilon = gamma xy/2 komen....
Tom

Berichtdoor Tom » 23 mei 2010, 20:42

die epsilon = gamma/2 komt uit de formule voor hoofdrekken
Er staat dat epsilon(x) en epsilon(y) =0 , en als je dat invult bij die formules achteraan hoofdstuk 4 (die dat op die van hoofdspanning lijken)

Dan kom je dat uit
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Laurens » 26 mei 2010, 10:11

Ik snap dit nog niet helemaal... Ik snap het tot aan de slide waar staat verband tussen E, v en G

Dan zeggen ze dat de normaalspanningen nul zijn (snap ik), en dat daardoor epsilon(x) = 0 = epsilon(y), maar waarom is epsilon(z) dan niet gelijk aan 0?
De bepaling van sigma(max) begrijp ik, en dan vullen ze dat in in die formule voor epsilon(z) twee slides terug. Daar zie ik wat ze doen, maar ik begrijp niet waarom tau(x,y) = sigma(z) en -tau(x,y) = sigma(x) + sigma(y)... Het heeft iets te maken met een verdraaiing, maar ik zie het niet echt...

Dus: waarom is epsilon(z) niet gelijk aan nul, en vanwaar dat verband tussen tau(x,y) en de sigma's?
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 12 jun 2010, 23:47

Het staat allemaal duidelijker in het boek dat reeds hier vermeld werd.
Probleem is dat ge via Google Books de afbeeldingen niet kunt zien (althans ik niet), terwijl die het juist verduidelijken.

Het komt erop neer dat we een 2D-elementje in het xy-vlak beschouwen. Bij zuivere afschuiving zijn alle normaalspanningen dus nul, ook in de z-richting maar dat is dus in feite irrelevant. Vandaar dat de rek in die richting er ook niet toe doet.

Nu wordt het 2D -elementje gedraaid over 45° zodat de hoofdspanningen gelijk zijn aan +- de schijfspanning. Dit is in een nieuw x'y' assenstelsel.

sigma(max)=tau(xy) volgens x'
sigma(min) = -tau(xy) volgens y'

Vervolgens berekenen we epsilon(max). Dit is volgens x' gericht.

epsilon(max) = 1/E(sigma(x) - nu(sigma(y) + sigma(z)) (de algemene formule)

Hierin is

sigma(x) = sigma(x') = sigma(max) = tau(xy)
sigma(y) = sigma(y') = sigma(min) = -tau(xy)
sigma(z) is dus uiteraard 0

Invullen geblazen:

epsilon(max) = 1/E(tau(xy) - nu(-tau(xy) + 0) <=> epsilon(max) = 1/E(tau(xy) + nu*tau(xy)) <=> epsilon(max) = tau(xy)/E(1 + nu)

Afbeelding
Linux is like a wigwam. No Windows, no Gates and Apache inside.

Terug naar “Mechanica van materialen, vloeistoffen en constructies”