H3 evenw volumeelement en hoofdspanningen, H4 transfor v rek

2de semestervak op 5 studiepunten
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Re: H3 evenw volumeelement en hoofdspanningen, H4 transfor v rek

Berichtdoor Laurens » 27 mei 2010, 13:37

Minnebo schreef:dus moet ge dan gewoon alle sigma's niet laten vallen omdat die toch geëlemineerd worden door hun tegenovergestelde sigma op het overstaande vlak dat gelijk is in groote maar verschilt van teken?

Maar hoe komt ge dan aan de uitdrukkingen met de t's (=tau's)?
Want om de een of andere (duistere) reden zie ik toch alleen maar t(xy) en t(yx) componenten staan...

Of is het echt de bedoeling dat ge voor de 6 vlakken telkens de 2 overblijvende t's in een moment gaat omzetten enzo sommeren?

Ge hebt enkel die xy- en yx-componenten, omdat de andere geen moment rond de z-as veroorzaken (denk ik toch :D) of is dat niet uw vraag?
Minnebo
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Minnebo » 27 mei 2010, 16:08

jawel dat was mijn vraag, maar al de componenten liggen toch exact in het midden dus telkens op afstand dx/2 en dy/2 en dz/2
dan is er voor de z-componenten toch wel een moment?
Afbeelding
It's ok, I'm a ninja.
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Laurens » 27 mei 2010, 16:47

Minnebo schreef:jawel dat was mijn vraag, maar al de componenten liggen toch exact in het midden dus telkens op afstand dx/2 en dy/2 en dz/2
dan is er voor de z-componenten toch wel een moment?

Ah ja... toeme, nu doet ge mij twijfelen... Wacht eh... :D
Ge hebt t(zy), dat is afschuiving van een vlak dx,dy en die afschuiving zal rond de x-as gaan. Allez, ik heb er zo geen verklaring voor, maar dat voelt zo aan voor mij dat die zal 'roteren' rond de x-as en dus geen moment zal geven rond de z-as...

Wacht, ik denk dat ik het zie...
Opnieuw, ge hebt t(zy), stel dat die een moment geeft rond de z-as. Dan is er t(zy) op het tegenovergestelde vlak, stel dat die een moment geeft over de z-as, dan is dat het tegengestelde moment van t(zy) in het eerste vlak: de eerste zal counter clockwise draaien, de tweede clockwise, en zo annuleren ze elkaar.
De enigen die niet in verschillende richtingen draaien (tov. de z-as), zijn t(xy) en t(yx), die annuleren elkaar dus niet, en blijven als enige in de vgl. over.

Ja, ik weet dat het een beetje brollig is, maar dat is zo een beetje louche in de oefn. ook, dat ge soms niet goed weet in welke richting het moment van een kracht zal zijn...
wardb
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!

Berichtdoor wardb » 13 jun 2010, 00:06

Tom schreef:van H4 moet je het niet meer kennen vanaf pagina 8 al, dacht ik

Hij had volgens mij gezegd dat je die formules nodig had voor de oefeningen, maar dat je de afleiding en de theorie niet moest kennen

Zijde daar zeker van ?Met pagina 8 bedoelde van het uitgeschreven stuk?

ward

Terug naar “Mechanica van materialen, vloeistoffen en constructies”