[opgelost] Resistiviteit en geleidbaardheid

2de semestervak op 4 studiepunten
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

[opgelost] Resistiviteit en geleidbaardheid

Berichtdoor Aushim » 02 jun 2009, 12:38

Op slide 25 van chapter 18 (van herman) ziet men dat de resistiviteit toeneemt naarme te temperatuur stijgt. Ma da's toch niet logisch? Want de geleidbaarheid neemt ook toe naarmate de temperatuur stijgt, en de geleidbaar is omgekeerd evenredig met de resistiviteit?
Waar ben ik fout?
Aushim
Contacteer:

Re: Resistiviteit en geleidbaardheid

Berichtdoor Aushim » 02 jun 2009, 12:44

Oups stomme vraag.

Ik had niet gezien dat sigma enkel toenam met de temperatuur bij halfgeleiders en isolatoren. Ik dacht dat hij zei dat het ook voor metalen geldig was

Herman zijn slides zijn echt niet goed vind ik... De grave haar slides waren veel overzichtelijker

ps: ik heb nog een vraag, op slide n°19 toont hij dat er ook een GAP is bij metalen... Terwijl de tekening ernaast de GAP verdwenen is. Ik zou gewoon denken dat er geen GAP is bij metalen...
yoachim
Prof in de forumwetenschappen
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor yoachim » 02 jun 2009, 17:48

metalen meestal geen gap :arrow: rechtse figuur gewoon

en voor T stijgt => moeilijker pad voor elektronen => geleidbaarheid daalt (altijd!)
en enkel bij materialen met een gap (isolatoren of halfgeleiders vooral) stijgt het aantal beweegbare ladingsdragers voor stijgende T en dus stijgende geleidbaarheid
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Ruben » 02 jun 2009, 18:55

Metalen hebben geen gap. Toch niet tussen de conductie en valentie band.
Dit houdt niet tegen dat tussen bv 1s en 2s niveau wel een bandgap zit.

Slide 19:
de twee figuren moet je goed onderscheiden, het stelt verschillende soorten metalen voor.
Links:
Metalen met een half gevulde band, Fermi energie ligt op het niveau boven het hoogste elektron. Dus de eerste vrije energie plaats die je tegen komt. Dit ligt in dezelfde band, dit is dus ook de conductieband. Want elektronen boven de Fermi energie geleiden, in dit geval moeten ze niet over de bovenstaande gap.

Rechts:
Geen gap, overlappende banden. De band zit volledig gevuld maar de volgende band ligt in de vorige. Fermi energie ligt op het uiterste van de gevulde band. Bijgevolg alle elektronen hierboven, dus direkt in de overlappende band, geleiden.

Dus gewoon rechtse figuur zeggen, moet enigzins genuanceerd worden(herinner de cursus chemie over valentie elektronen)

Geleibaarheid:
hierbij moet je gewoon de overwegende parameters weten, zoals Yoachim al uitgelegd heeft.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Aushim
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 02 jun 2009, 22:13

yoachim schreef:en voor T stijgt => moeilijker pad voor elektronen => geleidbaarheid daalt (altijd!)
en enkel bij materialen met een gap (isolatoren of halfgeleiders vooral) stijgt het aantal beweegbare ladingsdragers voor stijgende T en dus stijgende geleidbaarheid

Ja dat had ondertussen begrepen. Toch bedankt ;)

@ Ruben: Perfecte uitleg. Dank u wel ;)

Terug naar “Materiaalkunde”