[opgelost] Hoofdstuk 8: Vervormingsgedrag

2de semestervak op 4 studiepunten
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

[opgelost] Hoofdstuk 8: Vervormingsgedrag

Berichtdoor Aushim » 31 mei 2009, 17:41

Hier had ik een drietal vragen:

1. Op slide 19 vermelden ze "twinning". Ma ik snap totaal niet wat er juist gebeurt met twinning. Oké tis een ander soort mechanisme dan slip, en kan slip bevorderen, ma hoe? Wat verandert juist in de moleculaire structuur?
  2. Ze spreken over korrelgroottereductie. Hoe doet men dat in werklijkheid? Hoe kunt ge korrels reduceren?
  3. Ze zeggen ook dat koudvervormen gebeurt omdat er nieuwe dislocaties bijgecreëerd worden. Ma dan heeft toch niets te maken met de temperatuur? Ofwel? Bedoel dit zou toch ook best kunnen boven 1/4 van de smelt°?
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Re: Hoofdstuk 8: Vervormingsgedrag

Berichtdoor AdamCooman » 31 mei 2009, 17:47

korrels kleiner maken lukt door warmtebehandeling denk ik, gewoon het materiaal is opwarmen tot tegen zijn smeltpunt en traag laten afkoelen

boven 1/4tsmelt zal er genoeg energie zijn om de spanningen die in het rooster ontstaan door die dislocaties op te lossen door de dislocatie weg te werken
als ge dus gaat koudvervormen bij te hoge temperatuur zullen er nie veel dislocaties bijkomen en gaat de vervorming nie veel effect hebben
nie zeker van da laatste hier
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Ruben » 31 mei 2009, 17:54

Aushim schreef:Hier had ik een drietal vragen:

1. Op slide 19 vermelden ze "twinning". Ma ik snap totaal niet wat er juist gebeurt met twinning. Oké tis een ander soort mechanisme dan slip, en kan slip bevorderen, ma hoe? Wat verandert juist in de moleculaire structuur?
  2. Ze spreken over korrelgroottereductie. Hoe doet men dat in werklijkheid? Hoe kunt ge korrels reduceren?
  3. Ze zeggen ook dat koudvervormen gebeurt omdat er nieuwe dislocaties bijgecreëerd worden. Ma dan heeft toch niets te maken met de temperatuur? Ofwel? Bedoel dit zou toch ook best kunnen boven 1/4 van de smelt°?

1)Twinning treed op bij denk ik torsie dinges. Tis dat langs 1 kant van de symmetrielijn het kristal 'om kwikt'. In ieder geval weet ik wel hoe het slip bevordert.
Nl: Door dat 1 kant omkwikt, zijn de kristallografische richtingen daar verdraait. Vermits twinning pas op treed indien er nikske anders is, waren de oude kristallografische richtingen slecht voor het slipsysteem(loodrecht op sliprichting, etc). Nu bij twinning is 1 kant omgekwikt. Andere kristallografische richtingen tov de aangebrachte kracht. Dus nu wel goed voor slip, of toch al beter, aangezien het niet meer loodrecht kan staan op sliprichting.
2)da moetek nog is nazien, denk dat tgeen dat Adam zegt in de goeie richting zit.
3)als ge uw metaal te warm maakt gaan de spanningen automatisch wegvloeien. Dus daarmee da ge het koud moet houden. zoals Adam zei dus.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Aushim
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 31 mei 2009, 21:49

Dank u wel Adam en Ruben!

Terug naar “Materiaalkunde”