[OPGELOST] goud en koper

2de semestervak op 4 studiepunten
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

[OPGELOST] goud en koper

Berichtdoor AdamCooman » 14 jun 2009, 09:07

waarom is goud geel en koper bruin.

het boek zegt:
Copper and gold appear red-orange and yellow, respectively, because some of the energy associated with light photons having short wavelengths is not reemitted as visible light.

Wikipedia helpt ons zeer veel:
The color of pure gold is metallic yellow. Gold, caesium and copper are the only metallic elements with a natural color other than gray or white. The usual gray color of metals depends on their "electron sea" that is capable of absorbing and re-emitting photons over a wide range of frequencies. Gold reacts differently, depending on subtle relativistic effects that affect the orbitals around gold atoms.

dus ja met "subtle relativistic effects" zijn we niet veel en het feit dat het geel/bruin ziet daar kan mijn bomma ook uit afleiden dat de hogere golflengtes niet weerkaatst worden, maar waarom?
is het omdat het band-gap al begint voor die frequenties?
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Re: goud en koper

Berichtdoor AdamCooman » 14 jun 2009, 09:15

ik heb het zelf gevonden

Copper has its characteristic color because of its unique band structure. By Madelung's rule the 4s subshell should be filled before electrons are placed in the 3d subshell but copper is an exception to the rule with only one electron in the 4s subshell instead of two. The energy of a photon of blue or violet light is sufficient for a d band electron to absorb it and transition to the half-full s band. Thus the light reflected by copper is missing some blue/violet components and appears red. This phenomenon is shared with gold which has a corresponding 5s/4d structure.

dus ja het elektron springt gewoon naar een ander orbitaal en blijft daar graag.
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman

Terug naar “Materiaalkunde”