[OPGELOST] Optische eigenschappen

2de semestervak op 4 studiepunten
Tom De Smedt
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!
Contacteer:

[OPGELOST] Optische eigenschappen

Berichtdoor Tom De Smedt » 13 jun 2009, 20:07

De slide zijn niet echt heel duidelijk, ik heb dan ook een paar vraagjes:

- Hoe werkt de absorptie juist? Stel we hebben diamant, er vallen fotonen in op de elektronen van de diamant, wat gebeurd er met deze elektronen? En hoe valt dit te rijmen met het feit dat diamant alles van fotonen zou moeten doorlaten?
- Is het correct om te zeggen dat bij metalen de elektronen gaan geexciteerd geraken door de fotonen, altijd kunnen 'springen' naar een empty (stabiele) state en dan terugvallen, met emissie van fononen en fotonen? En zo ja, wat bepaald de frequentie van de fotonen die geemiteerd worden?
- Hoe krijgt men het effect van kleur? Zoals ik het zie zijn er hiervoor twee mechanismen: ofwel halfgeleiders met een bandgap tussen 1.8 en 3.1 eV, ofwel door toevoegen van een soort van state in de bandgap waarop de geexciteerde elektronen kunnen terugvallen (met ene of andere emissie) alvorens volledig terug te vallen naar de grondtoestand.

Zoals je ziet, snap ik het volledige concept achter de optische eigenschappen nog niet volledig, als iemand dat zou willen uitleggen, zou ik dat ten zeerste apprecieren. :)

Dank bij voorbaat,

Tom
Think Different.

Treasurer van BEST Brussels 2009 -2010
http://www.bestbrussels.be
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Re: Optische eigenschappen

Berichtdoor AdamCooman » 14 jun 2009, 09:21

Is het correct om te zeggen dat bij metalen de elektronen gaan geexciteerd geraken door de fotonen, altijd kunnen 'springen' naar een empty (stabiele) state en dan terugvallen, met emissie van fononen en fotonen? En zo ja, wat bepaald de frequentie van de fotonen die geemiteerd worden?

het is correct wat ge zegt, de frequentie van die fotonen wordt bepaald door het energieverschil waarover het elektron terugvalt
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 14 jun 2009, 09:24

Hoe krijgt men het effect van kleur? Zoals ik het zie zijn er hiervoor twee mechanismen: ofwel halfgeleiders met een bandgap tussen 1.8 en 3.1 eV, ofwel door toevoegen van een soort van state in de bandgap waarop de geexciteerde elektronen kunnen terugvallen (met ene of andere emissie) alvorens volledig terug te vallen naar de grondtoestand.

zoals in het vorige, de frequentie wordt bepaald door het energieverschil. als er een extra terugvalplaatsje toegevoegd wordt in het band gap kan die frequentie die overeen komt met dat terugvallen uitgezonden worden en krijgt het dus een kleur.
AdamCooman The IRW God
Afbeelding

AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 14 jun 2009, 09:28

Hoe werkt de absorptie juist? Stel we hebben diamant, er vallen fotonen in op de elektronen van de diamant, wat gebeurd er met deze elektronen? En hoe valt dit te rijmen met het feit dat diamant alles van fotonen zou moeten doorlaten?

foton valt in, elektron wilt springen met een grootte E die gegeven is door de frequentie van het foton.
maar er is geen plaatsje om te landen, omdat door sprong E het elektron juist in het bandgap zou landen, dus het elektron springt niet en het foton wordt nergens voor gebruikt -> het gaat erdoor

dus: grote bandgap, veel frequenties die doorgelaten worden
AdamCooman The IRW God
Afbeelding

ideglier
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor ideglier » 14 jun 2009, 09:31

Voor de eerste vraag: diamant heeft een gap van meer dan 3.1 eV. Maw, het zichtbaar licht heeft niet genoeg energie om een elektron te exiteren naar een plek boven de band-gap, maw geen exitatie geen fotonemissie. De fotonen worden dus niet verspild aan absorptie en kunnen vrij door het diamant vliegen...

De tweede vraag: metalen hebben een elektronenwolk en waardoor invallend licht een gigantische hoeveelheid elektronen kan doen exiteren, en met verschillende golflengtes wel te verstaan, aangezien bij metalen de elektronen geen bandgap moeten overwinnen. Dat verklaart dus de hoge reflectie en eventueel de grijze kleur... Goud en koper hebben echter 'speciale' orbitalen waardoor bepaalde elektronen geexiteerd raken en liever op die geexiteerde plaats blijven (= absorptie) (zie bij Adam)

De derde vraag: daarvoor moen ik nog efkes e wa leren

Ik hoop dat ik je van dienst kon zijn Mhr. De Smedt
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
ideglier

Re: [OPGELOST] Optische eigenschappen

Berichtdoor ideglier » 14 jun 2009, 09:32

Ja lap Adam was mij voor...
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Re: [OPGELOST] Optische eigenschappen

Berichtdoor AdamCooman » 14 jun 2009, 09:33

he shoots he scores
AdamCooman The IRW God
Afbeelding