[OPGELOST] Luminescentie

2de semestervak op 4 studiepunten
ideglier
Prof in de forumwetenschappen
Prof in de forumwetenschappen

Re: Luminescentie

Berichtdoor ideglier » 14 jun 2009, 13:21

ja Ruben tis al goe, kwas uwe commentaar efkes vergeetn
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen

Re: Luminescentie

Berichtdoor Ruben » 14 jun 2009, 13:22

De eer gaat weer volledig naar mij. :)

Tis nixke ze ;)
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom V
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Re: [OPGELOST] Luminescentie

Berichtdoor Tom V » 15 jun 2009, 14:51

't Is nog niet volledig opgelost, want nu weten we nog altijd niet wat dat activatorlevel daar doet :-)

Anyway, die stoffen zijn dus onzuiverheden. Da's wat ik wilde weten ;) Bedankt iedereen :-)

Voor de rest: ik betwijfel dat het de elektronenbundel is die van frequentie verandert, aangezien die toch alleen maar dient voor het exciteren van atomen.
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Ruben

Berichtdoor Ruben » 15 jun 2009, 14:54

Tom V schreef:'
Voor de rest: ik betwijfel dat het de elektronenbundel is die van frequentie verandert, aangezien die toch alleen maar dient voor het exciteren van atomen.

En afhankelijk van de energie die de bundel bevat zullen bepaalde atomen wel of niet kunnen exciteren.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 15 jun 2009, 14:59

pauwke schreef:
Tom V schreef:'

En afhankelijk van de energie die de bundel bevat zullen bepaalde atomen wel of niet kunnen exciteren.

Volgens mij exciteren ze allemaal, maar tot waar ze exciteren/hoe ze terugvallen hangt af van de onzuiverheden. Zou ge anders uw elektronenkanon om de 3 pixels op een andere frequentie laten stralen? Lijkt mij redelijk dwaas en vooral onnodig...

Maar bon, uit de slides kunt ge het dus niet weten :-)

Afbeelding
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 15 jun 2009, 15:07

Het elektronenkanon bestaat uit een gloeidraad met daaromheen de kathode en een aantal metalen ringen en roosters. Door het gloeien van de gloeidraad worden er elektronen uit de kathode losgeslagen en door de verschillende ringen naar voren (het uittreedpunt) van het kanon gericht. Wanneer de elektronen eenmaal vrij uit het kanon zijn, dan zal de positieve potentiaal van het fosforscherm (tot 50kV) de elektronen een dusdanige versnelling geven dat zij met voldoende energie inslaan om het fosfor te doen oplichten. De verschillende ringen en roosters in het elektronenkanon zorgen voor de "sterkte" en de focussering van de straal. Door de spanning over bepaalde roosters te variëren treedt er een elektronenstraal uit met een variërende sterkte. De roosters hebben ten opzichte van de kathode een variërende negatieve potentiaal, waardoor de elektronen meer of minder worden afgeremd. Dat heet negatieve modulatie. Als men de spanning op de roosters terugbrengt naar 0 volt dan is de uittredende straal op zijn sterkst. Door deze variaties met de afbuigspoelen te timen kan men in principe alle mogelijke ingewikkelde figuren "tekenen". Als de afbuigspoel defect zou raken of geheel niet aangestuurd worden dan zal de sterke elektronenstraal een gaatje in het fosfor branden, wat een onherstelbare zwarte plek veroorzaakt. Met deze variaties van spanningen op de roosters, alsmede de timing in de afbuig-elektronica kan men een beeld produceren dat voor onze ogen een volledig schermvullend geheel lijkt.

Afbeelding

wikipedia is onze vriend. er zitten drie elektronenkanonnen in een kleurentv, een voor elke kleur en de energie van de straal wordt gevarieerd
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 15 jun 2009, 15:10

Wikipedia, vriend van ieder en elk!

Dank u Adam dat ge de moeite hebt gedaan om het op te zoeken :-)

Afbeelding

Terug naar “Materiaalkunde”