[OPGELOST] Luminescentie

2de semestervak op 4 studiepunten
Tom V
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

[OPGELOST] Luminescentie

Berichtdoor Tom V » 12 jun 2009, 19:25

2 vraagjes over luminescentie voor de getalenteerde materiaalkundigen onder ons:

- Waarom valt het elektron niet terug vanuit de trapped state naar de valentieband, maar gaat het eerst naar een hoger energieniveau? En wat is het activator level? Waarom gaat het elektron naar dit energieniveau en niet naar de valentieband?
- Tv: deze slide vind ik redelijk onduidelijk... Fosfor exciteren is leuk, die stoffen eronder exciteren lijkt mij nog leuker want dan hebt ge kleur, maar ge gaat ze toch niet alle twee exciteren? Dus: wat gebeurt er precies met de fosfor (zwart-wit ofzo?) en wat met die andere stoffen?
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen

Re: Luminescentie

Berichtdoor Ruben » 13 jun 2009, 11:10

Tom V schreef:
- Waarom valt het elektron niet terug vanuit de trapped state naar de valentieband, maar gaat het eerst naar een hoger energieniveau? En wat is het activator level? Waarom gaat het elektron naar dit energieniveau en niet naar de valentieband?

activatorlevel? geen idee, ik ben da woord nog niet tegengekomen in den boek.
Uiteindelijk valt het elektron wel terug maar omdat het dicht tegen mekaar ligt kan dat door externe energie, warmte ofzo, terug nr hoger energielevel gaan.

Tom V schreef:- Tv: deze slide vind ik redelijk onduidelijk... Fosfor exciteren is leuk, die stoffen eronder exciteren lijkt mij nog leuker want dan hebt ge kleur, maar ge gaat ze toch niet alle twee exciteren? Dus: wat gebeurt er precies met de fosfor (zwart-wit ofzo?) en wat met die andere stoffen?

Volgens mij heeft het temaken met de energie van de elektronen bundel. Afhankelijk van die energie gaan bepaalde stoffen met bepaalde kleur exciteren en andere niet.
Die slide is inderdaad niet duidelijk.

Bij Aushim zijn vraag over de laser staat er ook een korte uitleg over luminescentie. Tis miss de moeite van in dat topic eens te gaan neuzen.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Ruben

Berichtdoor Ruben » 13 jun 2009, 11:13

Verder denk ik ook dat de meeste oplossingen voor je vragen quantummechanische benaderingen nodig zijn.
Zoals waarom doet een elektron dit en niet dat.
Dat is allemaal vereenvoudigd in deze cursus.
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 13 jun 2009, 18:12

Mja, ik had in de fishbane ook al zoiets kwantummechanisch gelezen. Vereenvoudigingen, ok, maar ge moet toch wel nog iets van uitleg geven vind ik, anders is het gewoon een cursus waar ge dingen bij van buiten moet blokken zonder in de verte te weten waarom die materialen zo reageren. En ik heb bepaalde mensen horen zeggen dat dat laatste het doel van de cursus was...

Maar bon, 't is dus niet dat hij het in de les ofzo gezegd heeft ook niet :-)
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 14 jun 2009, 10:38

Tom V schreef:- Tv: deze slide vind ik redelijk onduidelijk... Fosfor exciteren is leuk, die stoffen eronder exciteren lijkt mij nog leuker want dan hebt ge kleur, maar ge gaat ze toch niet alle twee exciteren? Dus: wat gebeurt er precies met de fosfor (zwart-wit ofzo?) en wat met die andere stoffen?

elektronenbundel komt toe, valt in op de fosfor, exiteert die fosfor, de elektronen in de fosfor vallen terug op twee manieren.

conductieband -> valentieband: waarschijnlijk een grote bandgap dus die frequentie zal niet zichtbaar zijn (wat is de bandgap van fosfor?)
conductieband -> vervuiling -> valentieband: een kleurtje, afhankelijk van de vervuiling
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
ideglier
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor ideglier » 14 jun 2009, 10:46

Ge veronderstelt dus dat die elektronen een soort EM-golf zijn zoals licht en zo de elektronen van P exiteren. Maar dan moeten die vervuilingen toch op een vrij gecontroleerde plek staan in P?
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 14 jun 2009, 10:49

als ge zo een tv van dicht bij bekijkt zijn er altijd drie kleurtjes naast elkaar, da is volgens mij de fosfor met elk een andere vervuiling in. de vervuiling is gekozen volgens de kleur die dat stukje moet hebben, groen geel of blauw.
Ja ik ga er van uit dat die elektronen een beetje werken als elektromagnetsche golven, ze exiteren de elektronen in fosfor zodat ze in de conductieband komen. en kunnen terugvallen
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
yoachim

Berichtdoor yoachim » 14 jun 2009, 13:10

idd zoals adam zegt, ge hebt per pixel in u tv zo 3 kleuren. De terugval van het elektron naar de vervuiling zorgt voor de kleur, dus als ge u elektronen kunt mikken op de 'blauwe' punten zal de pixel blauwer worden veronderstel ik...

kvind dat da ook ma slecht is uitgelegd ja...
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
ideglier

Berichtdoor ideglier » 14 jun 2009, 13:17

of misschien dat de elektrongolven verschillende frequenties hebben en op heel de pixel vallen. Met een overeenstemmende frequentie stemt dan met een kleur overeen. Of het kan ook zijn dat alle drie de vervuilingen benut worden, maar bepaalde elektronfrequenties meer benut worden voor transmissie...
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
Ruben

Berichtdoor Ruben » 14 jun 2009, 13:20

ideglier schreef:of misschien dat de elektrongolven verschillende frequenties hebben en op heel de pixel vallen. Met een overeenstemmende frequentie stemt dan met een kleur overeen. Of het kan ook zijn dat alle drie de vervuilingen benut worden, maar bepaalde elektronfrequenties meer benut worden voor transmissie...

Zoals Ruben al zei, wat volgens mij ook de enige juiste oplossing is.

Terug naar “Materiaalkunde”