versnelling van een wagen

1ste semestervak op 6 studiepunten
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Re: versnelling van een wagen

Berichtdoor Ruben » 23 jan 2009, 17:15

En daar komen de foto's...
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
wim
Master in de forumwetenschappen

Berichtdoor wim » 23 jan 2009, 17:30

Hij bedoelt misschien zijn avatar?
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 31 jan 2009, 17:43

Even terugkomen op deze toch wel interessante discussie...

Eerst een kleine opmerking: de snelheid van het contactpunt zelf kan nooit positief zijn (de wielen kunnen maar volgens 1 zin rollen), dus F zal altijd positief zijn en het teken voor hf zal altijd een - zijn. Het is trouwens belangrijk om het contactpunt niet te verwarren met het massamiddelpunt (zoals Hans al opmerkte). Aangezien F altijd positief is, moet ax ook positief zijn! Het massamiddelpunt kan dus nooit een negatieve versnelling ervaren!

We kunnen dus al zeker concluderen dat de formule totaal niet klopt voor grote hoogtes. Ik veronderstel dat de niet-benaderde uitwerking van dit probleem iets te ingewikkeld voor 2de Bachelor is, vandaar dat we het zo vereenvoudigd zien. Feit is: de laatste term -hf kan zeker niet voorkomen in de echte formule zonder door iets gecompenseerd te worden. Merk op dat een verhoging van h op 2 manieren kan gebeuren:
1) meer massa toevoegen boven het massamiddelpunt: normaalkrachten en traagheidstensor worden groter.
2) de massa boven het massamiddelpunt hoger plaatsen: traagheidstensor verandert.
Wanneer we het kinetisch moment in beschouwing nemen, zullen we met twee extra variabelen rekening moeten houden (omega en de traagheidstensor), en zal bijgevolg minstens deze traagheidstensor in onze vergelijkingen terugkomen. Die zal dan vermoedelijk een "dempende" term geven aan onze einduitdrukking, die ervoor zal zorgen dat we die negatieve versnelling nooit kunnen bereiken.

Wie niet akkoord gaat of opmerkingen heeft over mijn redenering, laat maar horen, want dit kan nog zeer interessant en leerrijk worden :-)

Sorry trouwens dat ik zo laat antwoord in deze topic en in het algemeen zo weinig actief ben geweest de voorbije weken, ik zal volgende examenperiode beter mijn best doen ;-) Natuurlijk heeft het ook 't een en 't ander te maken met het feit dat er nu meer mensen actief antwoorden op de vragen, en dat kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen!
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding

Terug naar “Mechanica met ontwerpproject”