versnelling van een wagen

1ste semestervak op 6 studiepunten
Gebruikersavatar
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Berichten: 2376
Lid geworden op: 28 nov 2007, 18:19
Locatie: Aalst
Contacteer:

versnelling van een wagen

Berichtdoor AdamCooman » 30 dec 2008, 14:26

Bij een wagen met achterwielaandrijving bekomen we een formule voor de versnelling met in de noemer b1 + b2 - hf
dit kan zoals jullie wel zien nul en negatief worden als h groot genoeg wordt

wat is de fysische betekenis van deze rare noemer, waarom zijn alle wagens met achterwielaandrijving niet zo hoog dat de versnelling onbeperkt is, wat als die noemer negatief wordt?

ik herinner vaagjes dat hij er in de les over gesproken heeft maar ik ben compleet vergeten wat hij gezegd heeft
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Gebruikersavatar
kevin
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Berichten: 164
Lid geworden op: 18 nov 2008, 19:44
Contacteer:

Re: versnelling van een wagen

Berichtdoor kevin » 30 dec 2008, 19:40

het enige dat ik mij herinner van opmerkingen bij de auto is het gewicht
meer gewicht boven de 'aandrijvende' banden = meer grip

waarom een auto niet hoger gemaakt wordt, dat lijkt me meer iets praktisch :)
Even though we all want to fly, we're being deceived by gravity.
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Master in de forumwetenschappen
Berichten: 2628
Lid geworden op: 23 nov 2007, 23:02
Locatie: Haren
Contacteer:

Re: versnelling van een wagen

Berichtdoor Aushim » 30 dec 2008, 19:48

Voor dat de experts hier een antwoord geven zeg ik vlug wat ik weet

Het is idd raar dat de versnelling negatief kan zijn als de hoogte groot wordt, dit zou betekenen dat je naar achteruit zou versnellen...

Volgens mij zou dat niet echt kunnen, want dan betekent ook dat je N2 negatief wordt (want F<=fN2). En zoals Prof. Lefeber zei: "Je kunt maximaal een versnelling hebben van f * normaalkracht" (behalve natuurlijk bij een 4W aandrijving: daar krijgt je de grootste versnelling ax<=f*g)

Maar idd volgens de laatste noemer lijkt het idd dat het negatief kan zijn...
Wachten op Wim, Pauwke of Tom?
Gebruikersavatar
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:15
Locatie: Steenhuffel

Re: versnelling van een wagen

Berichtdoor Ruben » 30 dec 2008, 20:19

Moest de hoogte groot zijn en de breedte klei. Als je dan versnelt op je achterste wielen gaat je auto dan niet naar achter kantelen? Dus een negatieve versnelling. Denk miss zo als op een lange smalle kast met vier wielen op de achterste twee wielen een forse duw geeft valt die kast op je kop.
Hij valt achteruit, dus miss is dan de versnelling negatief zoiets in de aard.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom De Smedt
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 nov 2007, 22:30
Locatie: Ternat
Contacteer:

Re: versnelling van een wagen

Berichtdoor Tom De Smedt » 31 dec 2008, 02:12

Ik denk dat het inderdaad zo is als pauwke zegt... zou er dan geen enorm groot moment ontstaan, waardoor de auto achteruit kantelt, maw de auto zal enorm hard 'stampen'?

Wel raar dat hij daar niet expliciet iets van gezegd heeft in de les, in principe kan de noemer nul worden en de versnelling dus oneindig groot... Zo een discontinuïteit mocht hij wel vermelden.
Alleszins, als je kijkt naar dragracer, of zelfs maar een motor die te aggressief optrekt, die kantelen altijd eerst wat naar achter, dus ik denk dat dat de sleutel tot het antwoord is.

Bij het voorbeeld met de hoge, smalle kast is het ook belangrijk dat je de duw vanonder aan de kast geeft, omdat de wielen ook op de grond aangrijpen. Misschien is een mailtje sturen? Al was het maar uit interesse :D

Tom.
Think Different.

Treasurer van BEST Brussels 2009 -2010
http://www.bestbrussels.be
Gebruikersavatar
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Berichten: 2376
Lid geworden op: 28 nov 2007, 18:19
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: versnelling van een wagen

Berichtdoor AdamCooman » 31 dec 2008, 09:39

voila ik heb een mailtje gestuurd met de vraag
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Gebruikersavatar
kevin
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Berichten: 164
Lid geworden op: 18 nov 2008, 19:44
Contacteer:

Re: versnelling van een wagen

Berichtdoor kevin » 31 dec 2008, 14:12

Ik vermoed dat de versnelling niet negatief zal worden daar de wrijvingswet eigenlijk met absolute waarden is (zie bv p56 bij de rollende bal).
Bij het nul maken van de noemer dan gewoon het achterover kantelen ?
Even though we all want to fly, we're being deceived by gravity.
Tom De Smedt
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 nov 2007, 22:30
Locatie: Ternat
Contacteer:

Re: versnelling van een wagen

Berichtdoor Tom De Smedt » 31 dec 2008, 16:34

Heeft er eigenlijk al iemand een antwoord gevonden op die extra vraag van mechanica bij die botsende tennisbal?
(ik weet de vraag niet meer, maar kom)

Niet dat ik het antwoord wil, maar ik wil gewoon weten of het met onze kennis mogelijk is een antwoord te verzinnen :D

Tom.
Think Different.

Treasurer van BEST Brussels 2009 -2010
http://www.bestbrussels.be
Gebruikersavatar
ideglier
Prof in de forumwetenschappen
Prof in de forumwetenschappen
Berichten: 5400
Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:27
Locatie: Asse

Re: versnelling van een wagen

Berichtdoor ideglier » 31 dec 2008, 20:01

Natuurlijk wel. De snelheid van het punt A (ligt op de omtrek van de tennisbal) wordt gegeven door de snelheidsverdeling van een star lichaam. We beschouwen hier de x-component:

Vax- = VGx- + Rωz

Met Vax- de snelheid van het punt A voor de botsing, VGx- de snelheid van het massamiddelpunt en ωz de rotatie van de tennisbal.

Stel nu dat VGx- > 0, dus positief volgens de x-as.

Als Vax- < 0 wil dit zeggen dat ωz negatief genoeg is om de snelheid van het mmp te 'overwinnen'. Als dan punt A de grond raakt tijdens de botsing, zal er een percussie ontstaan volgens de positieve x-as, daar de snelheid van het punt A, Vax, gericht is volgens de negatieve x-as. Daardoor zal de bal een horizontalere baan beschrijven na de botsing, m.a.w., de terugkaatsingshoek wordt groter. Dit vind je vaak terug bij harde, snelle ballen.

Als Vax- > 0, zal er een percussie volgens de negatieve x-as ontstaan, want nu is Vax dus gericht volgens de positieve x-as. Daardoor zal de bal hoger opspringen, m.a.w., de terugkaatsingshoek wordt kleiner. Dit vindt je soms terug bij dropshots.

Maar normaal gezien zal Lefeber da nie erg vinden als je al die tennistermen niet kent. Het belangrijkste is het principe kennen.

Hopelijk is het nu wat duidelijker Tom :?:

Iterio

PS: als je fouten in mijn redenering vindt, VERBETER ME AUB !!!
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
Tom De Smedt
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 nov 2007, 22:30
Locatie: Ternat
Contacteer:

Re: versnelling van een wagen

Berichtdoor Tom De Smedt » 31 dec 2008, 20:48

Dus eigenlijk was de vraag dat er een verschil is in het resultaat (dropshot, etc...) ondanks het feit dat er in de vegrlijking niets expliciet gegeven is over de snelheid van A (in absolute assen...). En het antwoord is dat gewoon de snelheidsverdeling van een star lichaam toepassen. (en wat verder uitwerken)

thx!

Tom.
Think Different.

Treasurer van BEST Brussels 2009 -2010
http://www.bestbrussels.be

Terug naar “Mechanica met ontwerpproject”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron