[OPGELOST]Beweging van een ladder

1ste semestervak op 6 studiepunten
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

[OPGELOST]Beweging van een ladder

Berichtdoor Laurens » 29 dec 2009, 11:55

- Ik begrijp niet goed hoe I hier berekend wordt...

- in de cursus staat er nadat t(thèta) gevonden is, dat dit "makkelijk herleidbaar tot een elliptische integraal" is. Euuhmm... moeten wij dat kunnen?

- en dan heb ik nog even een vraagje over momentenevenwicht, dat gebruikt wordt bij het vb. maximale versnelling van een auto: hoe ging dat weer? Het punt tov welk ge werkt, daar vallen de krachten weg, en dan moet ge de loodrechte afstanden bepalen van de andere vectoren? (en hebben we dat dit jaar in de oefn. gebruikt?)
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Re: Beweging van een ladder

Berichtdoor Gill » 31 dec 2009, 17:09

- I wordt hier berekend zoals elke andere I (in hoofdtraagheids-assen, dus in MMP van de ladder met lengte 2L, en dan integreren ze van -L tot L, ge hebt enkel Iz nodig aangezien de ogenblikkelijke rotatievector enkel een z-component heeft, wordt echt duizend keer gedaan in de oefeningen)

- Als ge zin hebt om gans het hoofdstuk over eliptische integralen van vorig jaar nog is te leren moet ge da maar doen, ik doe het in ieder geval nie

- Weet ik ook niet meer juist, de krachten die aangrijpen in het punt waar ge werkt vallen weg (tzijn wel glijdende vectore), en dan idd de grootte van de kracht maal de afstand tot de evenwijdige drager door het punt waar ge werkt. En dan moet ge nog rekening houden met de richting waarin ge verplaatst voor + en -.
Weet gij nog wa er aan de andere kant van het lid stond? ^^ maw, waarvoor staat die Fh bij die versnelling van de wagen eigelijk? En ik snap het principe nie goed da ze op het einde toepassen van a < fN1 (of fN2), als ik mij nie vergis komt da van actie-reactie, dus dat de wrijvingskracht T dan zal gelijk zijn aan F (en tegengesteld weliswaar), maar als die wrijvingskracht gelijk blijft aan de kracht van de motor kan de auto toch nie vooruitgaan?
Afbeelding

Terug naar “Mechanica met ontwerpproject”