[OPGELOST]Reeks 4 oef 9

1ste semestervak op 6 studiepunten
Tom
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

[OPGELOST]Reeks 4 oef 9

Berichtdoor Tom » 28 dec 2009, 12:49

Dit is een oefening die we niet hebben gemaakt, maar het leek mij een heel nuttige oefening
Maar ik heb paar twijfels bij mijn methode

voor kinetische energie:
eerst kin energie bepalen van die cilinder met A een vast punt
daarna apart Kin energie van die schijf bepalen
Nu heb ik daarvoor de formule in massamiddelpunt gebruikt, en dan bereken ik die V(G) in absolute assen, maar het probleem zit hem in eht feit dat ik men traagheidstensor en die hoeksnelheid bereken in relatieve assen
Dus dan ga ik absolute en relatieve assen optellen, en dat lijkt me dubieus...
(desalniettemin; kin energie hangt niet af van het punt...)

het ding is: als ik alles in relatieve doe, kan ik die formule in vast punt gebruiken, maar dan hou ik geen rekening met de rotatie van die hele schijf tov de absolute z1 as

Ik zou misschien een basistransformatie kunnen doen, om van die relatieve naar absolute assen te gaan, maar dan ga ik vast een grote uitdrukking krijgen

EN het basis ding waar ik nog aan twijfel: mag je de kinetische energie van die 2 deellichamen zomaar optellen?
want bij mijn berekening van kin energie van 1ste lichaam, heb ik die schijf genegeerd, maar die heeft wel een invloed op mijn traagheid in principe....
murda
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Re: Reeks 4 oef 9

Berichtdoor murda » 20 jan 2010, 16:12

Kpeis da ge het wa te ingewikkeld maakt :D
het antwoord op u belangrijkste vraag: ge moogt idd gewoon kinetische energieen optellen
en doordat u snelheid van u massamiddelpunt bepaald word door u schijf rond u z1 zit die rotatie daar dus wel in verwerkt ;)
kinetische energieen van afzonderlijke delen moogt ge dus altijd bij elkaar optellen, maakt ni uit in welk assenstelsel ge werkt, aangezien u 'transformatie' eiglek gebeurt doorda u uitdrukking van kinetische energie verandert tov van da bij een vast punt :)
hopelijk helpt da een beetje voor morgen :D

Terug naar “Mechanica met ontwerpproject”