[OPGELOST]samenstelling v eindige rot met EVENWIJDIGE assen

1ste semestervak op 6 studiepunten
Hilke
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

[OPGELOST]samenstelling v eindige rot met EVENWIJDIGE assen

Berichtdoor Hilke » 21 dec 2009, 19:55

Ik heb een vraagje over de productrotatie-as: is die afhankelijk of onafhankelijk van de volgorde van rotatie?

In de cursus zelf staat ONafhankelijk
In de slides staat bij SNIJDENDE assen (waarvan evenwijdige een speciaal geval is) dat die AFhankelijk is
In mijn eigen nota's stond iets van "niet-commutatieve operatie" (dus ook AFhankelijk)
Als je het probeert te tekenen draai je eerst over(-teta1 /2) en dan over (+teta2 /2) en je komt in het punt P terecht
Als je het omkeert dus eerst draaien over (-teta2 /2) en dan over (+teta1/2) kom je in het punt P' terecht en krijg je dus niet dezelfde rotatie-as! (als je rond die productrotatie-as een rotatie uitvoert over hoek teta (=teta1 + teta2) bekom je niet hetzelfde resultaat als je dezelfde draaiing uitvoert rond de andere productrotatie-as)

Is dit dan een fout in de cursus of...?

Gelieve het echt zo duidelijk mogelijk uit te leggen indien het toch onafhankelijk is, want ik zie ook wel in dat als je eerst over (+teta2/2) draait en nadien over (-teta1/2) dat je dan wel P krijgt, maar dat is toch niet hetgeen er bedoelt wordt met commutatief zijn? Want waarom krijgt de teta1/2 dan een minteken en teta2/2 niet? Als je de namen dan gewoon omkeert (dus teta1 wordt teta 2 en teta 2 wordt teta 1), zit je terug in P' en heb je weer niet hetzelfde...
Laatst gewijzigd door Hilke op 29 dec 2009, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Re: samenstelling van eindige rotaties met EVENWIJDIGE assen

Berichtdoor Gill » 26 dec 2009, 17:35

EDIT: na het studeren van mechanica ben ik tot nader inzien gekome da de volgorde wel belangrijk is voor het vine van de product-rotatie-as :P echt veel valt er nie aan uit te leggen, probeer het gewoon is te tekenen :)
Afbeelding
Hilke

Re: OPGELOST samenstelling v eindige rot met EVENWIJDIGE assen

Berichtdoor Hilke » 29 dec 2009, 15:10

Merci Gill ;)! Ik hoefde idd ook geen uitleg als't afhankelijk was, want dat leek mij logisch als ge inderdaad de tekening bekeek, maar 'k was totaal in de war met dat er in de cursus in drukletters "ONAFHANKELIJK" stond! Mijne kop datk daar heb over gebroken! Ge bent mijn reddende engel!
x

Terug naar “Mechanica met ontwerpproject”