[OPGELOST] Precessiemethode en poedermethode

1ste semestervak op 5 studiepunten
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

[OPGELOST] Precessiemethode en poedermethode

Berichtdoor Aushim » 08 jan 2009, 11:23

Een vraag voor de precessiemethode; Ze zeggen dat je uit de afstand d we de roosterconstante kunnen hebben. Is dat gewoon door G=2pi/d toe te passen?

Een vraag voor de poedermethode; waarom juist een kegel? In een poeder zijn de hoeken toch willekeurig?
alaindehertog
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

Re: Precessiemethode en poedermethode

Berichtdoor alaindehertog » 13 jan 2009, 16:07

over dee kegel:
In uw poeder zijn al die minikristallen willekeurig georienteerd, dus ook al die hun roostervlakjes.
Ge hebt enkel diffractiespots als uw stralen via een bepaalde richting invallen op dat roostervlakje. (zie laue voorwaarde)
Eigenlijk hebt ge van al die minikristallen dus maar een paar die diffractiespots maken, en da zijn degene waar de straling juist invalt op het vlakje.
Maar omdat die hun vlakjes allemaal anders georienteerd zijn zenden ze straling uit me allemaal dezelfden hoek op het vlak, maar in een andere richting.

Om het simpel te zeggen, stel ge hebt allemaal spiegels waar ge maar me eenen "in-hoek" reflectie van krijgt, dus al het andere licht slorpt hem op.
en ge legt zo allemaal spiegeltjes dan zijn der een paar die just licht van uit deen hoek krijgen: (bv rood is straling)
|
\ <----<----
/<----<----
|
die zenden dus da licht in drie dimensies uit allemaal me dezelfden hoek maar een andere richting. In dees voorbeeld dus gewoon een cirkelvormig vlak.
Int echt zijn der wel meerdere invalshoeken die spots maken, dus meer kegels.
Tom V
Contacteer:

Re: Precessiemethode en poedermethode

Berichtdoor Tom V » 13 jan 2009, 19:43

In een poging om die kegel nog een beetje plastischer uit te leggen...
Neem een spiegeltje waardoor je een as laat lopen. Langs deze as laat je de straal invallen. Stel dat je spiegel goed georiënteerd is om het licht te reflecteren (zoals alain uitgelegd heeft), dan krijg je nu een gereflecteerde straal. Draai het spiegeltje nu rond de as: de hoek die de spiegel met de as (en de invalsrichting) maakt, blijft dezelfde, dus je hebt nog steeds reflectie, maar de straal is wel samen met het spiegeltje gedraaid. Volledig ronddraaien rond de as geeft je dus een kegel.
Aangezien je een oneindig aantal spiegeltjes hebt in alle richtingen, is dit (ook zoals alain zeer goed uitlegde) net hetzelfde als volledig ronddraaien rond die as. Je ziet dus de cirkels geprojecteerd.

Vraag 1: ik denk het wel ja
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding

Terug naar “Vaste stof en stralingsfysica”