[OPGELOST]grafiek G(T,P)

1ste semestervak op 5 studiepunten
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

[OPGELOST]grafiek G(T,P)

Berichtdoor Laurens » 22 dec 2009, 21:07

In het lesboek (p. 36, puntje 4.4) staat er dat deze grafiek werd uitgelegd in de les. Ik heb de grafiek G(T), maar niet G(P) en ik ontbreek precies ook nogal wat uitleg bij die grafiek.

Ik heb op die grafiek zo drie kruisende lijnen, en voor één T bestaan er dus twee G-waardes zodat er dus een DeltaG is. Normaal is die 0, voor evenwicht. Als DeltaG niet gelijk is aan nul, dan is dat een onstabiele toestand. Is dat dan (vb.) onderkoeling? En klopt deze uitleg met DeltaG?
lordvy
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Re: grafiek G(T,P)

Berichtdoor lordvy » 23 dec 2009, 19:54

G(P) heb ik ook niet maar ik heb zo een grafiek met G(T) met daarop 'P stijgt' en dan gaat die 3delige lijn hoger en meer naar rechts liggen met daarbij 'kookpunt schuift op, vooral verschil in gasfase' (da haalt ge wss uit u P(T) grafiek)

ik heb geschreven 'delta G = Gvl -Gkrist => zorgt voor kristallisatie, toep: metalen amorf maken (krasbestendig)' das bv onderkoeling denk ik, bijvoorbeeld met glas. (tijdens de les had ik es gevraagd 'wat is glastransitie' en hij heeft da gans uitgelegd ma ik weet ni meer bij wat dat da was. tijdens die les was ik met gerrit aant discussieren over ofda ge een delta H (denk ik) hebt als ge door u kritiek punt gaat, dus mss was da bij deze les? was een les in de L)

Terug naar “Thermodynamica”