[OPGELOST]vragenlijst examen

1ste semestervak op 5 studiepunten
Abdel
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!

[OPGELOST]vragenlijst examen

Berichtdoor Abdel » 22 dec 2009, 11:29

Ben die vragen aan't oplossen en sommige zaken vind ik niet of zijn niet duidelijk:

-Hoeveel Calorimeters hebben wij gezien? 2 toch? (DSC en gewone calorimeter)
-Wat kunt ge zeggen over chemisch potentiaal as ge een evenwicht hebt? en wat is een vals evenwicht? (heb die discussie van vorig jaar gelezen op forum maar daar was ik niets mee:p)
-Schets het fasendiagram van een binair systeem vloeistof-vaste stof (geen mengbaarheid in de vaste fase)? Hoe kan je de evenwichtslijnen berekenen?
-bij vraag 16 staat er: wat is een azeotroop? hoe kan je de twee componenten scheiden? ge kunt bij een azeotroop die twee componenten toch niet scheiden? of vergis ik me?
-Door welke vergelijking worden de evenwichtslijnen in een ééncomponenten fasediagram beschreven? Bespreek.
-Beschrijf enkele methoden (analytische technieken) om chemische evenwichten experimenteel te bepalen.

Iemand enig idee waar de antwoorden staan?

lordvy
Regelmatig forumgebruiker

Re: vragenlijst examen

Berichtdoor lordvy » 23 dec 2009, 19:43

- DSC en 2 soorten adiabatische (en mss nog bij prakticum 10 ook, da weet k ni)
- u chemische potentialen van de stoffen moeten per fase aan elkaar gelijk zijn
- die vind ik ook ni
- da klopt, ma ge moet da algemeen uitleggen dus met die destillatie
- ben ik niet zeker van

ik ben ook op zoek naar enkele dingen
-wat zijn thermische coefficienten? zijn da de coeff bij u Cp?
-vormingswarmte is dat delta f H?
-hoe kan je de entropie meten?
-ook vals evenwicht
-het gedrag van reeele gassen
-en moeten we 4.9 special topic kennen?
lordvy

Berichtdoor lordvy » 24 dec 2009, 12:06

evenwichtslijnen bij vast-vloeistof start in het boek op pg 202
Abdel

Berichtdoor Abdel » 25 dec 2009, 09:38

Thanks, kzaller tijdens de examens nog eens nr kijken.. ben nu met ELEK bezig :)

u thermische coëf zijn: Cp,Cv, kubische expansiecoëf en lineaire compressie coëf (ofzoeits) staat op pcarré ;)
vormingswarmte=vormingsenthalpie.. ja dus
entropie meten (ben ni zeker..): S,T diagram verloopt in 3 stukken é.. en u overgang van vast naar vloeistof is deltaS.. en deltaS/deltaT = Cp/T
en tweede manier is gwn warmtecap. meten met calorimetrie.. en derde manier is gwn integraal uitwerken zoals in de oefeningen

vals evenwicht staat uitgelegd op pcarré
gedrag van reeele gassen moet je volgende zaken bespreken: Kamerling-Onnes,Vanderwaalsvgl,Fugaciteit
kan zijn datter nog x besproken moet worden maar da weetek ni..

4,9 moet ge idd kennen voor u thermische coëf é :)

Grtz
lordvy

Berichtdoor lordvy » 25 dec 2009, 12:07

bedankt, maar ik vind vals evenwicht niet terug op pc, in welke file staat het?
en weet je mss bij DSC, die als je een piek hebt bij je dQ/dt grafiek, is die naar boven of beneden bij een exotherme reactie?
mijn redenering: exotherm, dus minder energie toevoegen, dus piek naar beneden? maar op de volgende slides staat er exo up?
Abdel

Berichtdoor Abdel » 27 dec 2009, 18:36

valst evenwicht: pointcarré

"Er werd ook nog gevraagd naar een vals evenwicht, maar ik weet eerlijk gezegd niet waar dit ergens staat.
Rahier zegt: ik ook niet maar je hebt het verleden jaar gezien. Een vals evenwicht is een systeem dat NIET in evenwicht is maar waarvan de snelheid zo laag is dat er niets gebeurt. Voorbeelden zijn een onderkoelde vloeistof (je hebt nu spullen op de markt die je kan gebruiken om je handen op te warmen: een vloeistof ingepakt in plastik folie. Er zit een stukje metaal in dat je moet plooien om een perturbatie te krijgen die de kristallisatie start. De kristallisatiewarmte is redelijk groot en het stukje blijft meer dan een uur tamelijk warm). Een ander voorbeeld is de reactie van waterstofgas met zuurstofgas. Bij kamertemperatuur is de snelheid nul omdat de activeringsenergie veel te hoog is.Zo zijn er nog veel meer stoffen die met zuurstof zouden moeten reageren bij kamertemperatuur maar die dat gelukkig niet doen."

DSC: dunno :)
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 23 jan 2010, 06:29

Abdel schreef:-bij vraag 16 staat er: wat is een azeotroop? hoe kan je de twee componenten scheiden? ge kunt bij een azeotroop die twee componenten toch niet scheiden? of vergis ik me?

Ik quote het boek:
Physical Chemistry pg 192 schreef:Azeotropes can be "broken" by distilling at another pressure where the system does not form an azeotrope, or by adding a third component.
Linux is like a wigwam. No Windows, no Gates and Apache inside.
meftun
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: [OPGELOST]vragenlijst examen

Berichtdoor meftun » 05 sep 2011, 13:36

niemand weet het examen vragen van thermodynamics (teen p.) [lightning] [lightning]
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Ruben » 07 sep 2011, 21:21

lordvy schreef:bedankt, maar ik vind vals evenwicht niet terug op pc, in welke file staat het?
en weet je mss bij DSC, die als je een piek hebt bij je dQ/dt grafiek, is die naar boven of beneden bij een exotherme reactie?
mijn redenering: exotherm, dus minder energie toevoegen, dus piek naar beneden? maar op de volgende slides staat er exo up?

Exo Down of Up mag volledig arbitrair gekozen worden... Maar je moet wel weten dat als het Exo Down is dat een neerwaartse piek dan ook effectief exotherm is :) ni
niet echt moeilijk dus.
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom V
Master in de forumwetenschappen
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 08 sep 2011, 01:05

Ruben schreef:
lordvy schreef:bedankt, maar ik vind vals evenwicht niet terug op pc, in welke file staat het?

Exo Down of Up mag volledig arbitrair gekozen worden... Maar je moet wel weten dat als het Exo Down is dat een neerwaartse piek dan ook effectief exotherm is :) ni
niet echt moeilijk dus.

True. Maar als ik mij de cursus nog goed herinner, hadden we afgesproken dat een energietoename van een stof (m.a.w. externe energie toevoegen) overeenkomt met een positieve energie. Als je die logica doortrekt, zou een positieve dq/dt overeenstemmen met een positieve energieflux i.e. een endotherme reactie. Dus ja, lordvy, ik volg jouw redenering. Maar goed, het is uiteindelijk gewoon een kwestie van afspraak, zoals Ruben zegt.
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding

Terug naar “Thermodynamica”