[OPGELOST]2.10 en 2.11

1ste semestervak op 5 studiepunten
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

[OPGELOST]2.10 en 2.11

Berichtdoor Laurens » 01 okt 2009, 15:32

2.10: adiabatische processen
-> kan er iemand uitleggen waarom adiabatische gasexpansie een kleiner eindvolume heeft dan isotherme expansie? (p. 23)
-> het vb. van de frigo staat onder dit HS, maar er staat dat er warmte wordt vrijgegeven. Dan is dit toch niet adiabatisch?

2.11: thermochemie
-> het is misschien stom, maar ik heb een probleempje bij endotherm en exotherm: bij endotherm is q<0, is dat dan de q van de 'buitenwereld'? De 'buitenwereld' wordt koud, maar wat gebeurt er met het systeem?
-> ik zit nog wat in de war met die 'ksi' (conversiegraad, p. 24): uit p.25 bovenaan leid ik af dat Delta(r)H (=reactie enthalpie) gelijk is aan dH/dKsi, waarbij gezegd wordt dat Delta(r)H een grootheid per mol is, wat impliceert dat Ksi niet dimensieloos is (maar dimensie 'mol' heeft)... Weet er misschien iemand van de 3e jaars hoe dat zit met Ksi? Want Rahier wist het precies zelf niet goed... (en ik heb nog altijd die Engelse boek niet)
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Re: 2.10 en 2.11

Berichtdoor Laurens » 27 dec 2009, 12:07

Oke, ik heb nu zelf door dat dit redelijk simpele vragen waren, en ik heb het antwoord al zelf gevonden :)

Terug naar “Thermodynamica”