Examen 2009-2010

1ste semestervak op 5 studiepunten
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Examen 2009-2010

Berichtdoor Tom » 11 jan 2010, 18:49

Meningen over vandaag?

Theorie: verrassend simpel, maar door zijn simpliciteit was het net super moeilijk...
1ste heb ik voor 90%, 2de zal ver helemaal juist zijn, en 3de heb ik enkel a, en bij b heb ik gezeverd, c niet aan begonnen...

Oefeningen: Kon gerust de competitie aan met mechanica vond ik op sommige momenten...
dat was volgens mij het moeilijkste examen ever van dat vak....

1ste:
a) z = -i*ln(2) volgens mij
b) ik kwam uit cos(pi/12+2k*pi)
Maar ik heb zitten sukkelen enzo dat ik Bgtg van wortel 3 niet vanbuiten kende...

2de: was ik eerst met splitsen in partieelbreuken begonnen, had ik niet gezien dat je de helft kon schrappen,Helemaal moeten herbeginnen
buiten een stomme telfout bij mijn residu ging dat nog wel
Convergentiestraal kwam ik 1 uit ^^

3de: volgens mij was de truc om je lijn te spiegelen tov de oorsprong, je functie was namelijk oneven, en de integraal daarvan kon je wel berekenen, en was het dubbel van de originele, ik kwam daar pi/9 uit

Maar een veel te moeilijke vraag imo...$

4de heb ik totaal verkeerd gedaan, nadat ik niet lineaire DV uitkwam(heb ik mijn eigen techniek maar bedacht waarmee het(foutief) in 5 lijntjes ging :p )

In het algemeen stoorde mij vooral een tekort aan formules op dat formularium
Ze hadden daar van mij gerust een goniometrisch formularium mogen bijsteken, was nuttig geweest...
ook bij laurent reeks mankeerde ik de formule voor reeks van 1/z+1
die werd gezegd tijdens les maar staat er niet in
Maar goed, ik kende die gelukkig vanbuiten...
Gerrit
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Re: Examen 2009-2010

Berichtdoor Gerrit » 11 jan 2010, 19:47

Tommeke toch...
1/(z+1) = 1/(1-(-z)) en die kennen we wel

mijn bevindingen:

theorie: simpel maar op een andere manier dan 'simpel', maw de vragen waren gewoon om het algemeen te zeggen "lastig", bijgevolg vond ik het dus redelijk naar de moeilijke kant.

oefeingen:
1 en 2 redelijk simpel, alhoewel heb is het Res(f,2) niet kunnen bepalen, mits ik totaal niet zo weten hoe je een product van reeksen uitrekent om bijgevolg één Laurent reeks te bekomen

3: heb de symmetrie -y- as niet in gezien en heb ik bijgevolg heel de oefening omzeep geholpen en voor de geïnteresseerde is de uiteindkomst 0 (was het gaan vragen)

4: heb poging gedaan tot en ben bijgevolg iets uitgekomen. Als iemand hetzelfde als...
y(x,t)= cos(x²/2)cos(t)+sin(x²/2)sin(t)
dan ben ik een tevreden man, want 2 keer hetzelfde bij zo'n oefening en fout, wordt verondersteld als onmogelijk:)
Tom

Berichtdoor Tom » 11 jan 2010, 19:51

Bij dat product van reeksen zat ik ook vast...
toen heb ik enkel residu van 1reeks bepaald, maar kan wel fout zijn

Die reeks wist ik wel hoor, maar in de les hadden we die apart gezien, maar hij is idd heel simpel af te leiden

Die sneeuwman is tenminste mijn manier van werken juist...
En ik had idd dat mijn residus tegen elkaar wegvielen, maar blijkbaar viel die van 0 ook weg...

3: heb de symmetrie -y- as niet in gezien en heb ik bijgevolg heel de oefening omzeep geholpen en voor de geïnteresseerde is de uiteindkomst 0 (was het gaan vragen)

Het was symmetrie tov de oorsprong, niet tov de y-as (in dat geval zou hij even geweest zijn, en nog steeds onoplosbaar :p)
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 11 jan 2010, 23:16

Uhm hoeken en bijhorende sinus en cosinus kunt ge met een schets gwn aflezen op u goniometrische cirkel ze ;)

Maar hoe kan dat pad in 3 nu 0 zijn, dat druist in tegen alle basisprincipes van complexe analyse :shock:
Linux is like a wigwam. No Windows, no Gates and Apache inside.
Tom

Berichtdoor Tom » 11 jan 2010, 23:27

Mja, de cosinus van 5pi/12 kwam zo niet direct bij mij op....
(al zal ik daar wel fout geweest zijn ergens) :p
murda
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

Berichtdoor murda » 12 jan 2010, 11:37

Voor het theorie-examen vond ik het echt gemakkelijk, vooral omdat ik de kleine bewijzen even goed had geleerd dan de grote :D
Ik had geen tijd meer om Fourier te herhalen gelukkig was die vraag daarvan totaal niet moeilijk, en die integraal heb ik gewoon simpel gevonden
zoals we in de oefeningen gezien hadden (met residus).
Voor de oefeningen vond ik de eerste en tweede oefening goed meevallen, behalve die residu van die essentiele singulariteit,
omda u residu eiglek veranderde omda ge nog een extra (z-2) had in de noemer. ;)
Die sneeuwman heb ik gedaan door eigenlijk te doen zoals bij integralen van -∞ tot +∞ , waarbij ik een gesloten integraal nam, en eigenlijk
mijn sneeuwman als halve cirkel nam, en waarbij ik dan gewoon de integraal van A tot B + som van de residu's gelijk was aan mijn sneeuwmanintegraal :D
Die laatste had ik vluchtig is bekeken, ik denk dak geluk heb gehad bij die uitrekening want ik kwam iets uit da op het eerste zicht klopte, nl. sin(x²)e^(-t), kweni of iemand anders da ook heeft gevonden :) ik vond het examen allesinds makkelijker dan verwacht :D
Tom

Berichtdoor Tom » 12 jan 2010, 11:49

ik had -cos(x²)*e^t

maar ik heb dat (deels bewust) fout gedaan, als ik het juist deed kwam ik een niet-lineaire DV uit, en dat was al even fout
tva
Nieuw lid
Nieuw lid

Berichtdoor tva » 12 jan 2010, 16:44

Voor oef 1(a) kwam ik V(3)/2*pi uit
voor oef 2, de essentiele singulariteit z=2 kwam ik als residu de reeks uit van (-1)^n/(n!)
Carl Friedrich Gauss
Prof in de forumwetenschappen

Berichtdoor Carl Friedrich Gauss » 12 jan 2010, 19:35

Ik vind het vooral erg dat vele mensen gebuisd gaan zijn en er een tweede zit aan overhouden, terwijl dan andere mensen die onrechtmatig in hun 2de jaar zijn geraakt (ik denk bijvoorbeeld aan 3 vakken gedelibereerd) er dan wel zouden door geraken.

Triestig, de teloorgang van de VUB en de rechtvaardigheid
What you see today is nothing compared with what you will see tomorrow (Emil Jellinek)
You always have to try to be the best, but never feel you are the best (J.M.Fangio)
Afbeelding
ideglier

Berichtdoor ideglier » 12 jan 2010, 19:55

goe gezegd jong! :D
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding

Terug naar “Complexe analyse”