[OPGELOST]oef 3.1, 3.2, 3.3 en anderen

1ste semestervak op 5 studiepunten
lordvy
Regelmatig forumgebruiker

[OPGELOST]oef 3.1, 3.2, 3.3 en anderen

Berichtdoor lordvy » 06 jan 2010, 15:05

oef 3.1 nr 7: som (-1)^n * z^4 / (n+1) * 4^n
ik begrijp niet goed hoe we deze oefening oplossen. dit is een alternerende reeks dus moet deze opgesplitst worden in even en oneven termen? ik kan er niet echt aan uit...

oef 3.2 nr 3: we bepalen het nulpunt van de noemer en dan proberen we verschillende waarden voor k? hoe beslissen we dan welke R is?

oef 3.3 nr 1: som z^n / n
voor R1 en R2 komen we beide 1 uit. hoe bepalen we de convergentie op de rand?
Laatst gewijzigd door lordvy op 07 jan 2010, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Doctor in de forumwetenschappen

Re: oef 3.1, 3.2, 3.3

Berichtdoor Tom » 06 jan 2010, 15:48

lordvy schreef:
oef 3.2 nr 3: we bepalen het nulpunt van de noemer en dan proberen we verschillende waarden voor k? hoe beslissen we dan welke R is?

Altijd degene die de kleinste norm heeft
Dus je neemt een k kleiner dan je punt, en een k groter, en dan kijk je welke het dichtste bij je punt ligt

Die andere: ik ben altijd al slecht geweest in reeksen, vooral hun convergentie op de rand zie ik niet goed in :p
lordvy

Re: oef 3.1, 3.2, 3.3

Berichtdoor lordvy » 07 jan 2010, 19:21

danku, reeksen kan ik ook de ballen van. als er iemand da te goei kan uitleggen, zou heel erg geapprecieerd worden ;)

nog vragen!

e^-x / 1+e^(-2*pi*x) i/2 is een pool, welke orde? de oefening waar we een rechthoek maken om af te schatten denk ik

de werkwijze op pg 146 hebben wij nooit tegoei gevolgd? we hebben nooit da afschatten gedaan?

cotg(pi*z) / z² polen zijn 0 en k, welke orde?

en heeft iemand oef 6.2 nr 2 tegoei?

also, wanneer moet ge bij da afschatten een cirkel gebruiken en wanneer een rechthoek? en waar moest ge ergens een halve residustelling gebruiken? ik vind da nergens terug ma ik weet da we da in de les hebben gebruikt?
Tom

Re: oef 3.1, 3.2, 3.3 en anderen

Berichtdoor Tom » 07 jan 2010, 19:28

ik zal vanachter beginnen:
Halve residustelling weet ik toch niks van hoor
Volgens mij gebruik je rechthoek als je oneindig veel singuliere punten hebt, cirkel gebruik je bij eindig aantal

0 is een 2de orde pool
k is een essentiële singulariteit volgens mij (je wilt namelijk die reeks uitkomen, dus gaat de laurentreeks ervan opstellen)

Dat afschatten hebben we idd niet gedaan, op het examen moeten we dat wel doen, analoog als bij alle andere afschattingen though

eerste ding: dit zijn volgens mijn blad een eerste orde pool

Terug naar “Complexe analyse”