Meer over de vragen (hulp, info, ...)

Examenvragen mondeling examen Fysica
Forumregels
Gelieve de inhoud van deze pagina's nergens te verspreiden.
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Meer over de vragen (hulp, info, ...)

Berichtdoor Ruben » 09 jun 2008, 17:54

je krijgt 1 hoofdvraag die je kort mag nazien, nadien twee cultuur vragen.
hoofdvr 50% van theorie
en de andere 2*25%

mijn vragen waren:
hoofdvr:
Tijdsdilatatie + vb
bijvragen:
Irradiantie
Cyclotron

Ruben
Laatst gewijzigd door Aushim op 16 sep 2008, 12:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Joerie zijn bevel :D
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom De Smedt
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!
Contacteer:

Re: mondeling

Berichtdoor Tom De Smedt » 09 jun 2008, 19:28

Inderdaad zoals Pauwke zegt,

Mijn vragen waren:

Hoofdvraag:
Leg het Dopler-effect uit en geef toepassingen (redelijk veel vrij ambetante bijvragen...)

Cultuurvragen:
Geef uitleg bij de Wet van Faraday en Massadefect.

De hoofdvraag werd bij mij door de assistent verbeterd en hij gaf me ook de cultuurvragen.

Albij al viel het wel mee, zo wist ik niet superveel meer over de Wet van Faraday maar Irina was zeer vriendelijk.

Tom.
Laatst gewijzigd door Aushim op 12 jun 2008, 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Think Different.

Treasurer van BEST Brussels 2009 -2010
http://www.bestbrussels.be
Geoffe
Regelmatig forumgebruiker
Contacteer:

Berichtdoor Geoffe » 09 jun 2008, 20:48

Hoofdvragen zijn gewoon letterlijk die vanachter in boek
mijn cultuurvragen:
2e wet van Ampère --> 4e Maxwell betrekking

Fotoëlektrisch effect (schema I / V ; opstelling ; alles wat er van op toepassing is)

Tip: Zeg alles wat er gebeurt en wat er kan gebruikt worden en wanneer. want ze stelt wel bijvragen maar als ge het al op voorhand kunt zegge dan krijgde meer punten volgens mij
Laatst gewijzigd door Aushim op 12 jun 2008, 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Joerie
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor Joerie » 10 jun 2008, 11:45

Aan Aushim/ de posters hierboven: kunnen jullie van de titel EXAMENVRAGEN (in hoofdletters) maken, en de hoofdvragen/cultuurvragen in vette letters in jullie post? Maakt het gemakkelijker voor iederen.
Ik heb het nog nie gehad, dus Aushim, kunt ge die post hier verwijderen ook? Dank u :p
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Re: EXAMENVRAGEN (cultuurvragen)

Berichtdoor Aushim » 12 jun 2008, 17:42

Hoofdvraag:
Compton Effect (ze vraag veel bijvragen hier, ook dingens dat we niet gezien hebben. Bon bij mij in ieder geval, omdat ik het kei goed kende :p)

Cultuurvragen:
1) Leg 2de wet van Ampere en pas deze toe op een spoel. Dat is nog makkelijk, maar oppassen aan haar bijvragen, je komt gemakkelijk tot magnetische dipoolmoment, elektrische dipoolmoment, maxwell, enz... Heel veel!

2) Wat is een Minkowsky ruimte en waarom heeft Lorentz dat nodig. De bijvragen hier gaan over het bewijs van Lorentz (dat je dus natuurlijk moet geven), en dat relativiteit bijna alles.

Ze heeft bij mij heel veel bijvragen gesteld zodat ze kan zien hoe je redeneert. Daarmee bedoel ik, ze heeft bijvragen gesteld over dingens die je niet moest uitleggen, om eigenlijk te zien of je de link kan maken tussie je theorie en toch een uitkomst kan hebben (al hebben we dat niet gezien...).

In ieder geval, tis echt mega cool!
Joerie
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor Joerie » 13 jun 2008, 10:18

Hoofdvraag
Ge moet gewoon een nummer trekken, en dat is de overeenstemmende hoofdvraag, dezelfde nummers als vanachter in u boek. Er zijn 2 vragen ofzo die niet gesteld worden, wegens te gemakkelijk ofzo.
Ik had Doppler, heb 4 borden vol geschreven, uitgelegd vanwaar ge vertrok en een tekening gemaakt hoe ge da kon zien (zie Fishbane btw :)), voor elk soort en dan over schokgolven. Ze vroeg me hoe het komt dat een schokgolf een schokgolf noemt, de kracht erachter uitleggen (in grote lijnen). Daarna begon ze over hubble, blijkbaar kon ik het te goed. Kon ik niet lang over bezig, zei ze ook dat het nie van de cursus was :p

Cultuurvragen
Ik kreeg 2 woorden en voor elk een half bord, die mocht ik volschrijven met wat ik wist erover, geen bewijzen etc, gwn wat ge weet.
Ik had Faraday en Comptoneffect .
Bij Faraday, ik had de formule d(B-flux)/dt = -k* epsilon opgeschreven, met B-flux = int B.n.dS en k = -1, wet van Lenz. De vragen waren dan: waarom is dat -1 volgens de wet van lenz (werkt tegen, anders zou het telkens groter worden (het B-veld)), geef de formule voor epsilon (EMK) in functie van E, die integraal. In welke eenheden is dat? Ik had van mijn B-flux een lijnintegraal gemaakt per ongeluk, vroeg ze mij: is dat een gesloten oppervlak da ge over integreerd? Gelukkig zag ik vlug de fout zonder da ze meer zij, gaf ik uitleg over magnetische veldlijnen en 2e wet van maxwell, dat die anders 0 was. Dan nog de 3e wet van maxwell, faraday in lokale vorm. Ik had ook beginnen uitleggen over toepassingen, dat het nu mogelijk was mechanische E om te zetten in elektrische, omgekeerd was al eerder mogelijk. Uitgelegd hoe da Faraday aan die redenering kwam, dat een veranderende oppervlakte of veranderend magnetisch veld een stroom veroorzaakt. Ze vroeg me dan ook alleen de oppervlakte of magnetisch veld, en wees naar de n in de formule. Een hoek, dus geleiderring laten draaien, werkt ook, ma das veranderende oppervlakte.
Over compton, legde ik de proef en de resultaten uit, en gaf de formule. Ze vroeg me dan hoe komt hij er aan, door behoud van E = mc² en p =mv, hoe komt dat de golflengte verandert (botsing met elektronen).
Vroeg ze over de 2 pieken: 1 piek is de botsing met de losse elektronen, die er dan uit schieten. De andere piek (wist ik eerst nie, heb wel kunnen inspringen) is door botsing met vaste elektronen, die er niet uit springen maar wel gaan trillen en zo ook aan fotonexcitatie doen (thomson scattering). Uiteindelijk vroeg ze ook een paar dingen zoals hoe men door die 2 formules gebruikte (E en p), wat de impuls in functie van de energie en van de frequentie was (dus E = hf), ook wat de golflengte is van x-stralen (de grootte), enz....

In feite gaat het zo: op bord moet ge alles zetten da ge van buiten geleerd hebt, en door die bijvragen kijkt ze gewoon of dat ge het ook snapt, de juiste verbanden kunt leggen, bijkennis enz
yoni

Berichtdoor yoni » 13 jun 2008, 11:42

hoofdvraag
eerste wet van ampere

cultuurvragen
1. golfbetrekking afleiden, verband sferische en vlakke golf + voorbeelden
2. wat zijn mickovsky-ruimtes, waarom hebben wij ze nodig, lorenztransformaties afleiden, gevolgen van de transformaties bespreken
just do it!!
Mike
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
heeft den knop voor het posten van berichten gevonden!
Contacteer:

Berichtdoor Mike » 13 jun 2008, 13:22

Hoofdvraag
Vraag 5 vanachter: wat is geluid? ... :lol:
Cultuurvragen
- Foto-elektrisch effect
- Doppler

Maar Irinia zei bij mij dat Doppler deel uitmaakte van mijn hoofdvraag en begon ze dus van alles een beetje bij te vragen ( magnetische inductieveld, maxwell-betrekkingen met B erin , lichtspectrum ( alle zo die dingen met gamma- en x-stralen, UV, blauw groen geel rood licht , ... ), ...
msicaron
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor msicaron » 13 jun 2008, 13:41

hoofdvraag 17

cultuurvragen:
1. Staande golven (meer bep knopen en buiken)
2. B- velden (eenheid, opwekken, wetten van maxwell met betrekking tot.. + fysische uitleg)

Ze is vriendelijk, daar moet ge gene schrik voor hebben

Kijk vooral uit met de 10min voorbereiding deze zijn heeeeeel erg snel voorbij!!
"I reject your reality and substitute my own!"
(Adam Savage Mythbusters)

http://dsc.discovery.com/fansites/mythbusters/mythbusters.html
Beerend
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Re: Meer over de vragen (hulp, info, ...)

Berichtdoor Beerend » 08 jun 2009, 09:49

Hoe zit dat juist met die voorbereidingstijd? Mag je boek én nota's gebruiken?

Terug naar “Fysica”