Meer over de vragen (hulp, info, ...)

Examenvragen mondeling examen Chemie
Forumregels
Gelieve de inhoud van deze pagina's nergens te verspreiden.
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Meer over de vragen (hulp, info, ...)

Berichtdoor Aushim » 09 jun 2008, 17:32

Zie hier hoe het in zijn werk ga.

Er zijn ongeveer drie mensen terkelijkertijd in dat lokaal. Je moet twee vragen stellen (1tje per boek) en je moet alles uitleggen op papier. Hij geeft je minstens 30 minuten, maar vaak veel langer. Hij is heel mild (maar was het niet met mij, in ieder geval niet voor de punten)

De vragen:
REEKS B22
  • Elektrondomein definieren + uitleggen op SO2
  • Elektrondomein en moleculaire structuur van NH3
  • Verschil met CH4. Bindingshoeken?
  • COCl2. Aantal elektrondomeinen + LEwisstructuur.
  • De rest ben ik nu vergeten, maar ik kom er wel op trug. Je moet VSEPR theorie toepassen op je uitleg enzovoort

REEKS C2
  • Koolwaterstoffen definieren
  • Definitie verzadig koolstof
  • Definitie verzadigde KWS. En een tal definities, ben vergeten welke
  • Definitie onverzadigde KWS.
  • Waarom zijn verzadigde KWS flexible? Wat is conformatie, ...
  • ORGANISCHE NAAMGEVINGEN! Kei simpel. Je krijgt er 5. Ze zijn veel te gemakkelijk

Mijn ervaring:
Ik had enkel zaterdag middag gestudeerd en ik heb 11,5/20 bepaald. Oké totaal niet schiterend maar ik had enkel mijn eerste boek gelezen en van het tweede de 70 eerste pagina. Mijn reeks was veel te makkelijk, en bon hij heeft mij niet zo graag. Hij heeft het meermaals gezegd vandaag dat ik matuur moet worden, minder moet praten tijdens de lessen, en zei hij 'En in de beste gevallen, voor mij, lag gij aan tslapen'.
Hahahah. Hij werd ook boos dat ik niets van buiten kende, maar gewoon uit inzicht antwoorde... Echt waar, het examen chemie is gewoon een hele ervaring! Je maakt kei veel dingens mee !

Toch zei hij dat ik een heel goed student ben en een goed ingenieur zal worden (als ik matuur word) :P
Maar hij is lief en helpt veel. Dus mensen, het gaat zeker lukken!
Joerie
IRW Moderator
IRW Moderator

Re: Mondeling examen

Berichtdoor Joerie » 10 jun 2008, 11:50

ik verkwist mijn talent, mijn mentaliteit, die ene eerste bachelor ingenieurswetenschappen onwaardig is, vertoont weinig respect tov hem en de samenleving die mij de kans geeft te studeren

Ja, de Joerie heeft een zware preek gekregen van de willem :p
Kon er dan ook geen kloot van, maar maakt niet uit, een 12/20 in totaal.

Ik had Reeks B30
Over nucleofielen & elektrofielen, voorbeelden geven, enkele stereoisomeren van stoffen dak nog nooit van gehoord hebt, ook met boortrifluoride en ammoniak, enz...

en Reeks C10
Basicly alles over Sn1 en Sn2 reacties: wat is die reactie, geeft het algemeen verloop, een voorbeeld, de snelheidsvergelijking en de voorwaarden dat het zo verlopen (tertiair C voor Sn1 enz)
Dan ook van een stof de algemene nucleofiele substitutiereactie geven, wat voor (Sn1, Sn2) gaat het zijn, enz.

Indruk van het examen: de vragen zijn niet persé super gemakkelijk, maar hij geeft vrij gemakkelijk punten. Hij zoekt echt dingen om u punten te geven. Ge moet ze natuurlijk wel kunnen verdienen, met inspringen op iets en verder helemaal kunnen uitleggen gaat ge nog veel punten krijgen.
Laurent
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor Laurent » 13 jun 2008, 11:06

Hey,

Mijn vragen....

De eerste reeks was niks anders dan een stuk uit de cursus fysica

Wat is een electromagnetische golf + straling.
Wat is licht
Hoe werkt een gloeilamp/Tl-buis
Wet van Balmer + formule
Wit licht versus licht dat uit een Tl-buis komt (continuïteit en discontinuïteit)
Wat is een radiogolf
Rangschikking van de golven volgens hun frequentie (radio, micro tot gamma )
Zwarte lichamen... definitie + opgestapelde energie + teruggeven straling van zwart lichaam + verklaring waarom
=> formule enzo
men wit licht ziet i.p.v. blauw licht bij hele hoge temperaturen.
Een vraag die ni moest doen : het Foto-electrisch-effect

Reeks 2

Geef mij het reactiemechanisme van Br2 met hexeen + soort mechanisme + algemeen voor een alkeen
Reactiemechanisme Br2 met cyclopenteen
Reactie van Br2 + methanol + 2-methyl-1hexeen + reactiesnelheid bepalen ( dus die k) en soort mechanisme + uitleggen
waarom dat da zo gebeurt. Waarom gebeurt de reactie hier regioselectief en niet stereospecifiek.
Wat is een stereochemische reactie.

Voila, dat was het zon beetje. We waren met 2 voor ons examen. Dus hij had nog veel geduld...
wim

Berichtdoor wim » 17 jun 2008, 13:55

Mag je de tabel van mendeljef gebruiken?

Dikke pech, dat mag dus niet :)
Ik moest de Lewis-structuren opstellen van een zestal verbindingen. Het aantal valentie-elektronen van de atomen moest ik blijkbaar weten, want ge mocht enkel een cursublok en schrijfgerief meenemen...
Gelukkig wist ik nog wel ongeveer wat de valentie-elektroontjes zijn van H,C,O,F,Cl en het juiste nummer vond ik wel na een tijdje zoeken...

Als ge chance hebt en ge zijt heel lief en ge vraagt nog liever of ge een PSE moogt nemen, dan hebt ge heel veel chance. Maar ik raad u dus aan dat toch eens te bekijken ;)
Afbeelding
- I only wear my sunglasses at night -
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Ruben » 17 jun 2008, 14:23

hmm vreemd want hij zij in het begin vant jaar ook dat het onnodig is van zo van die dinge van buite te lere die ge zo in een tabel vind maar ja zal het maar eens bezien...
Ruben
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 17 jun 2008, 16:30

pauwke schreef:hmm vreemd want hij zij in het begin vant jaar ook dat het onnodig is van zo van die dinge van buite te lere die ge zo in een tabel vind maar ja zal het maar eens bezien...
Ruben

Welkom in de wereld van de chemici!

Woordenschat van de chemicus:
- van buiten leren: ww. alles letterlijk kunnen herhalen en citeren, met de nadruk op letterlijk
- niet van buiten leren: ww. dingen die veel gebruikt worden perfect kunnen gebruiken en er alles over weten

Woordenschat van normale mens:
leren (chemie): ww. van buiten leren.
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding
hanssimi
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor hanssimi » 17 jun 2008, 21:24

ma niks moet letterlijk
ge moet t gewoon juist en volledig zegge

en voor de vallentie-elektronen, gaat hij u da ni kwalijk nemen als ge t ni weet en t hem vraagt
ma vb voor O, H, C, S zou t toch mogen gekend zijn
Geoffe
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker
Contacteer:

Berichtdoor Geoffe » 17 jun 2008, 23:32

parate kennis, als ge iemand op straat aanspreekt dan zou diene da ook moete weten!
Ruben

Berichtdoor Ruben » 18 jun 2008, 09:41

hanssimi schreef:en voor de vallentie-elektronen, gaat hij u da ni kwalijk nemen als ge t ni weet en t hem vraagt
ma vb voor O, H, C, S zou t toch mogen gekend zijn

ja inderdaad met gewoon een simpele structuur te tekenene weet ge die direkt.

Maar ander vraagje, is er eiglijk iemand dat chemie echt geleerd heeft?

Ruben
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Tom V
Contacteer:

Berichtdoor Tom V » 18 jun 2008, 18:13

Aushim schreef:Neen neen, ik bedoel die eerste maandag. We zaten met iemand die een 18 of 19 heeft gehad...

Ik zal zijn naam eens vragen bij de volgende mondeling.

Zotjes :shock:

Anyway, ik had vandaag examen chemie. ik heb de Aushimstrategie toegepast: een namiddagje het eerste boek lezen, tweede boek gewoon gelaten voor wat het is.
Mijn vragen:
- vanalles over de energieverdeling van orbitalen, regel van hund, pauliverbod, grondconfiguratie en aangeslagen configuratie,...
- tweede deel: Friedel-Craft, iets van mesomeer elektronendingesende dinges. Wtf :?
Resultaat: 9.5/20 :D . Tweede deel ben ik uiteraard totaal de mist in gegaan, maar hij heeft mij nog een puntje gegeven voor de moeite. Sympathieke mens ;-)
Zelfs geen preek gekregen, integendeel. Hij was zeer redelijk. Het toppunt was deze uitspraak (die verdient ingekaderd te worden):

Prof. Dr. Rudolph Willem schreef:Ik denk dat gij zelfs nog een goeie chemist zou kunnen worden

Een glimlach verscheen op mijn gezicht.

Toms gouden tip: Voor alle mensen die een score tussen de 0 en de 8 moeten halen: steek uw tijd niet in het tweede boek, maar des te meer in het eerste. De leerstof uit het tweede boek is echt niet te doen, en als ge die maar half kent slaagt ge gegarandeerd alles door mekaar.
Dit bericht kreeg een Chuck Norris quality label:

Afbeelding

Terug naar “Chemie”