[OPGELOST]koordenveelhoek

Jaarvak op 7 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
lordvy
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker

[OPGELOST]koordenveelhoek

Berichtdoor lordvy » 24 mei 2009, 11:46

ik heb een vraagske over het construeren van de centrale as met een koordenveelhoek: ik snap wel hoe ge de constructie doet, maar zou iemand kunnen uitleggen waarom deze techniek werkt?
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Re: koordenveelhoek

Berichtdoor Laurens » 11 jun 2009, 10:53

Ik heb het eens proberen begrijpen, maar ik heb er eigenlijk ook geen idee van... Het heeft iets te maken met het feit dat de drager van de resultante de centrale as is, maar dat snap ik niet...

Zou er eens iemand kunnen uitleggen waarom juist in een vlak stelsel de drager van de resultante de centrale as is? Want er wordt een uitleg gegeven op p. 16, maar ik vind die allesbehalve duidelijk...
Rednas
Op weg naar biggest IRW-fan!
Op weg naar biggest IRW-fan!

Berichtdoor Rednas » 11 jun 2009, 11:41

eum in een vlak stelsel liggen al uw vectoren in een vlak (vandaar de naam:p)

en ge kunt die dus samenstellen tot hun resultante omdat ze kunnen schuiven op hun drager. Uiteindelijk komt ge dus tot een algemene resultante.

we zoek nu een punt waar ons moment evenwijdig is met de resultante (zoeken naar de centrale as dus) maar omdat ons stelsel vlak is moet ons moment in dat ene punt dat we zoeken ook nog is loodrecht op ons vlak staan, ahjah want het vectorprodcut van 2 vectoren in een vlak staat toch loodrecht op da vlak

dus loodrecht en evenwijdig samen geeft gewoon dat ons moment 0 is. Dus bijgevolg is de centrale as onze resultante want dat zijn de enige punten waar dat mogelijk is.

zoiets wast dachtek:p tis al lang gelede voor mij ma swat:p
snaptet?:p
Laurens
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Berichtdoor Laurens » 11 jun 2009, 14:51

Ja, ik begrijp de redenering wel, maar de resultante is toch een vrije vector? Dus dan kan die centrale as toch overal liggen?
JeroenV
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor JeroenV » 11 jun 2009, 17:06

Als je alles samenstelt tot 1 enkele resultante dan ligt die resutante op de centrale as,
omdat op u centrale as u moment nul is, en aangezien alle vectoren samengesteld zijn tot 1 (R)
dan blijven er geen meer over om een koppel of moment te maken, dus ligt die op de centrale as,
kdenk ni da ge u daar voor de rest veel zorgen over moet maken.
Tom
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Tom » 11 jun 2009, 17:23

Een beetje off-topic, maar mss dat mensen het niet zouden doorhebben: Die methode werkt alleen in vlakke stelsels (allereerst omdat je niet 3D kan tekenen)
Maar vooral omdat bij een niet vlak stelsel je moment op de centrale as niet per se 0 is

louter een bedenking die ik me maakte hierbij , hoop dat het klopt :p

Terug naar “Mechanica”