Pool- / cilinder- / bolcoordinaten

Jaarvak op 7 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
Beerend
IRW-FAN!
IRW-FAN!
Contacteer:

Re: Pool- / cilinder- / bolcoordinaten

Berichtdoor Beerend » 05 jan 2009, 16:49

Gill schreef:
dirk schreef:Jow, ik ben ni zo vaak naar de les geweest, dus vroeg ik mij af of we dit wel allemaal hadden gezien.Dit staat allemaal in de cursus:

Snelheid en versnelling in relatieve assen bespreken

Als ik mij niet vergis hebben we snelheid/versnelling in relatieve assen zelf nie gezien..

Ik heb hier cursus van iemand van het 2e jaar (of 1.5), en het stuk over relatieve assen zit niet in Mechanica Deel 1..
Wel hebben we gebruik van andere coördinatenstelsels gezien (kdenk da ge het daarmee misschien verwart?)
Kvind de volgorde van de cursus dit jaar alsinds nogal euhm.. chaotisch :)

Gewoon positie in relatieve assen afleiden naar de tijd om de snelheid in relatieve assen te krijgen toch?
dirk
Regelmatig forumgebruiker

Berichtdoor dirk » 05 jan 2009, 16:52

Beerend schreef:
Gill schreef:
dirk schreef:Jow, ik ben ni zo vaak naar de les geweest, dus vroeg ik mij af of we dit wel allemaal hadden gezien.Dit staat allemaal in de cursus:

Snelheid en versnelling in relatieve assen bespreken

Als ik mij niet vergis hebben we snelheid/versnelling in relatieve assen zelf nie gezien..

Ik heb hier cursus van iemand van het 2e jaar (of 1.5), en het stuk over relatieve assen zit niet in Mechanica Deel 1..
Wel hebben we gebruik van andere coördinatenstelsels gezien (kdenk da ge het daarmee misschien verwart?)
Kvind de volgorde van de cursus dit jaar alsinds nogal euhm.. chaotisch :)

Gewoon positie in relatieve assen afleiden naar de tijd om de snelheid in relatieve assen te krijgen toch?

Ik denk dat we snelheid en versnelling in relatieve asen wel hebben gezien. Dat is toch dat stuk met de coriolisversnelling ...?
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 05 jan 2009, 16:55

haha ik dacht dat lefeber lid was van het forum, maar er zijn nog mensen die dirk heten
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor Gill » 05 jan 2009, 17:07

dirk schreef:
Ik denk dat we snelheid en versnelling in relatieve asen wel hebben gezien. Dat is toch dat stuk met de coriolisversnelling ...?

Het stuk met coriolisversnelling is versnelde coördinatenstelsels, maar heeft nog niets te maken met relatieve assen... In de cursus van vorig jaar (ligt hier voor mij) volgde het hoofdstuk van relatieve assen meteen op het stuk van versnelde coördinatenstelsels (dus met coriolisversnelling, sleepsnelheid enzo), maar nu volgt meteen Dynamica van het punt met de basisaxiomas en postulaten, het hoofdstuk van relatieve assen is opgeschoven naar semester 2 denk ik, en staat niet in de cursus van deel 1
Afbeelding
Tom
Doctor in de forumwetenschappen
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Tom » 05 jan 2009, 17:09

Gill schreef:
dirk schreef:

Het stuk met coriolisversnelling is versnelde coördinatenstelsels, maar heeft nog niets te maken met relatieve assen... In de cursus van vorig jaar (ligt hier voor mij) volgde het hoofdstuk van relatieve assen meteen op het stuk van versnelde coördinatenstelsels (dus met coriolisversnelling, sleepsnelheid enzo), maar nu volgt meteen Dynamica van het punt met de basisaxiomas en postulaten, het hoofdstuk van relatieve assen is opgeschoven naar semester 2 denk ik, en staat niet in de cursus van deel 1

dus als ik dat goed versta, maken we oefeningen op theorie die we nog nooit gezien hebben?

Nu weten we al op wie we de schuld kunnen steken als we buizen :p
dirk

Berichtdoor dirk » 05 jan 2009, 17:12

Gill schreef:
dirk schreef:

Hmm, wat is dan het verschil tussen versnelde coordinatenstelsels en relatieve coordinatenstelsels?

Versnelde coördinatenstelsels zijn coördinatenstelsels die zelf versnellen en
Relatieve coördinatenstelsels zijn coördinatenstelsels die bepaalt zijn tov een ander coördinatenstelsels ??

Klopt dit met wat er in die cursus staat van vorig jaar?
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor Gill » 05 jan 2009, 17:33

dirk schreef:
Hmm, wat is dan het verschil tussen versnelde coordinatenstelsels en relatieve coordinatenstelsels?

Relatieve coördinatenstelsels zijn coördinatenstelsels die bepaalt zijn tov een ander coördinatenstelsels ??

Versnelde coördinatenstelsels zijn idd coördinatenstelsels die zelf versnellen (translatie + rotatie)
Ik heb relatieve coördinatenstelsels natuurlijk nog niet bekeken (zot ben ik nog nie), maar als ik zo die eerste pagina bekijk zie ik staan:

We beschouwen een punt P, bewegend in een bepaald (relatief) assenstelsel (O1, T1) ... We willen de beweging van P in de coördinaten T1 bestuderen, wanneer deze assen zelf in beweging zijn ten opzichte van een (absoluut) assenstelsel T2. (absoluut = wetten van Newton geldig)

Het heeft dus idd wel iets te maken met versnelde coördinatenstelsels en het zou idd logisch geweest zijn moest dit er dan ook op gevolgd hebben, wat helaas dit jaar niemeer zo is :)
Afbeelding
dirk

Berichtdoor dirk » 05 jan 2009, 17:38

Gill schreef:
dirk schreef:

Versnelde coördinatenstelsels zijn idd coördinatenstelsels die zelf versnellen (translatie + rotatie)
Ik heb relatieve coördinatenstelsels natuurlijk nog niet bekeken (zot ben ik nog nie), maar als ik zo die eerste pagina bekijk zie ik staan:

We beschouwen een punt P, bewegend in een bepaald (relatief) assenstelsel (O1, T1) ... We willen de beweging van P in de coördinaten T1 bestuderen, wanneer deze assen zelf in beweging zijn ten opzichte van een (absoluut) assenstelsel T2. (absoluut = wetten van Newton geldig)

Het heeft dus idd wel iets te maken met versnelde coördinatenstelsels en het zou idd logisch geweest zijn moest dit er dan ook op gevolgd hebben, wat helaas dit jaar niemeer zo is :)

2 woorden: Dikke Shit !!!
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor Gill » 05 jan 2009, 17:40

Feit ^^
Afbeelding
dirk

Berichtdoor dirk » 05 jan 2009, 17:42

Ma dus, we maken oefeningen op theorie die we ni hebben gezien. Daar komt het toch op neer ni?

Terug naar “Mechanica”