Wat te kennen vr mechanica ?

Jaarvak op 7 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
Tom De Smedt
Op weg naar biggest IRW-fan!
Contacteer:

Re: Wat te kennen vr mechanica ?

Berichtdoor Tom De Smedt » 05 jan 2009, 00:57

Als er geen overzichtsvragen staan, dan vraagt hij normaal enkele (een stuk of twee, drie) bewijzen of stellingen.
Die moet je dus gewoon formuleren. ik denk aan het bewijs van de stelling van Fresnel of zo (of misschien de stelling van Guldin als jullie die al gezien hebben). Daarnaast waren er nog een twintigtal meerkeuzevragen, het enige ambetante is dat hij wel punten aftrekt bij een fout antwoord.
Over relatieve assen kan hij misschien vragen de coordinatentransformaties te bewijzen.

Bij trillingen: hebben jullie de harmonische oscillator al gezien? Resonantie?
Think Different.

Treasurer van BEST Brussels 2009 -2010
http://www.bestbrussels.be
Ghenne Tom
Regelmatig forumgebruiker

Berichtdoor Ghenne Tom » 05 jan 2009, 09:41

Ja, we hebben de lineaire harmonische oscillator met opgelegde kracht gezien
en resonantie wordt daarin vermeld. Maar meer dan dat zegt mij niets :roll:

En die meerkeuze vragen in welke aard zijn die dan?
Tom De Smedt
Contacteer:

Berichtdoor Tom De Smedt » 05 jan 2009, 10:09

Hij kan minstens vragen om die vergelijkingen van de harmonische oscillator op te stellen vertrekkende uit de bewegingsvergelijkingen. Al dan niet met demping en opgelegde sinuskracht.

De meerkeuzevragen zijn waar of fout vraagjes. Hij geeft bijvoorbeeld v=dr/dt en dan moet jij zeggen of dit waar of fout is, let bijvoorbeeld steeds goed op of er in formules de nodige vectorstrepen staan!

Waren er eigenlijk geen voorbeeldexamens te verkrijgen in het zelfstudiecentrum?
Think Different.

Treasurer van BEST Brussels 2009 -2010
http://www.bestbrussels.be
Ghenne Tom

Berichtdoor Ghenne Tom » 05 jan 2009, 10:54

Waarschijnlijk wel, maar ik heb die toen niet gecopieerd omdat heel de leerstof over hoop gehaald was,
dus die vragen kwamen niet overeen.

bedankt alleszins voor de hulp :D
Gill
Heeft dit forum graag
Heeft dit forum graag
Contacteer:

Berichtdoor Gill » 05 jan 2009, 16:39

Op 't einde van het semester is er inderdaad nogal rare sprong gemaakt in cursus (o.a. door de les van die assistent veronderstel ik)
Paragraaf 2 (algemene stellingen van de dynamica) hebbe we inderdaad nooit gezien in de les als ik mij nie vergis, hij is direct naar de toepassingen gespronge.
Tzou mij zelfs verbazen moesten we de coördinatentransformaties (de groep van galileo, en volgende) gezien hebben.

Maar persoonlijk denk ik dat hij wel verwacht dat we gans de cursus leren :) paragraaf 2 begint wel vrij raar (of toch in mijn ogen) ma kdenk nie da hij daar echt vragen van gaat stelle, als hij vrage stelt van paragraaf 2 zal da wel de stelling van hoeveelheid beweging/energie of stelling van het kinetisch moment zijn (of late we dat toch hope)

en bij de gevolgen van de stelling van het kinetisch moment begint hij dan plots over centrale krachten... Kvraag mij of we da wel hebbe gezien? In de oefeningereekse is die reeks alsinds overgeslaan (op 1 oefening na, die over ontsnappingssnelheid van een sateliet)

Trouwes, in de oefeningensessies over dynamica van een punt kregen we van Pièrre een aantal oefeninge die te maken hadden met F = G . m. m'/r² (naam formule ontsnapt mij nu efkes). Hij zei telkens dat dit in theorieboek stond bij de wetten van Newton, maar ik ben het bij mijn weten nog niet tegengekomen in de cursus (ik herinner mij natuurlijk die formule nog wel van vorig jaar maar het gebruik ervan is nu wel een stapje hoger en 't zou handig zijn da eens in de theorie ofzo te kunne bekijke).. Kan iemand mij helpe?
Afbeelding
dirk

Berichtdoor dirk » 05 jan 2009, 16:56

Gill schreef:Op 't einde van het semester is er inderdaad nogal rare sprong gemaakt in cursus (o.a. door de les van die assistent veronderstel ik)
Paragraaf 2 (algemene stellingen van de dynamica) hebbe we inderdaad nooit gezien in de les als ik mij nie vergis, hij is direct naar de toepassingen gespronge.
Tzou mij zelfs verbazen moesten we de coördinatentransformaties (de groep van galileo, en volgende) gezien hebben.

Maar persoonlijk denk ik dat hij wel verwacht dat we gans de cursus leren :) paragraaf 2 begint wel vrij raar (of toch in mijn ogen) ma kdenk nie da hij daar echt vragen van gaat stelle, als hij vrage stelt van paragraaf 2 zal da wel de stelling van hoeveelheid beweging/energie of stelling van het kinetisch moment zijn (of late we dat toch hope)

en bij de gevolgen van de stelling van het kinetisch moment begint hij dan plots over centrale krachten... Kvraag mij of we da wel hebbe gezien? In de oefeningereekse is die reeks alsinds overgeslaan (op 1 oefening na, die over ontsnappingssnelheid van een sateliet)

Trouwes, in de oefeningensessies over dynamica van een punt kregen we van Pièrre een aantal oefeninge die te maken hadden met F = G . m. m'/r² (naam formule ontsnapt mij nu efkes). Hij zei telkens dat dit in theorieboek stond bij de wetten van Newton, maar ik ben het bij mijn weten nog niet tegengekomen in de cursus (ik herinner mij natuurlijk die formule nog wel van vorig jaar maar het gebruik ervan is nu wel een stapje hoger en 't zou handig zijn da eens in de theorie ofzo te kunne bekijke).. Kan iemand mij helpe?

Centrale krachten is volgend semester. Het zal vorig jaar daarop hebben gevolgd en ik denk (hoop) dat pierre ni echt een goed gevoel heeft van wat er wel en niet is veranderd is met de cursussen waardoor da ge soms rare dingen krijgt :s
Ghenne Tom

Berichtdoor Ghenne Tom » 05 jan 2009, 22:42

Hopelijk geen te rare dingen op het examen, maar alé blijkbaar is da zo met de oefn mechanica :evil:
Aushim
Master in de forumwetenschappen
Master in de forumwetenschappen
Contacteer:

Berichtdoor Aushim » 05 jan 2009, 23:05

Erger dan zo
Ghenne Tom

Berichtdoor Ghenne Tom » 06 jan 2009, 11:08

Mja dan vraagt ge u toch of hoeveel tijd dat ge daarin moet steken ... :|
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 06 jan 2009, 11:13

verwacht maar een klotig massamiddelpunt met meervoudige integralen die ge pas in het 2de semester leert gebruiken + een smerig oefeningetje over virtuele arbeid.

ik stak er niet veel tijd in, omdat het toch hopeloos was :p, de punten van oefeningen ophalen met de theorie was mijn tactiek en het werkte
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman

Terug naar “Mechanica”