enkele vraagjes

Jaarvak op 7 studiepunten
Forumregels
Misschien werd je vraag al vorig jaar gesteld? Gebruik dus eerst de zoekoptie!

Er zijn formularia/samenvattingen aanwezig op de volgende link: viewtopic.php?f=19&t=93
nismets
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

enkele vraagjes

Berichtdoor nismets » 15 jan 2010, 11:26

vectorrekening:
p10 onderaan: ksnap ni wa die 3 en 4 gegevens zijn.
is dit juist: scalair.vector=vector
vector x vector=vector
vector.vector=scalair
p36:ik snap niet hoe die 2e formule 0 kan geven
p37: wat zijn reciproke vectoren?moeten we p41-42 kennen?

kinematica:
p29: delta(alpha)/delta(sigma)=1/R, moet die sigma geen s zijn? of is dat tzelfde, want hier verdwijnt die s ineens, en op p31 gebruikt ge em wel om de torsie te berekene ma ier ni.
p44: ksnap die tekening niet.
p45: om ay te vinden. ik heb die afgeleide berekend ma die klopt ni :( de afgeleide van r*cos(theta)*theta(dot) is toch r(dot)*cos(theta)*theta(dot) enz, ma er staat e min voor, dan valt dees toch weg as ge sin(theta)*r(dot) naar theta afleid?
p48 bovenaan: delta1r staat toch helemaal niet loodrecht op 1r?
p62 snap ik niet hoe je dat punt moet vasthouden in de bewegende assen en dan de rest moet berekenen.

dynamica1
p29: wat is die formule in het midden vh blad, waarom staan i en j in de macht?

dynamica2
p9: ksnap de formule ni vd 3e afgeleide
p10: er komen 2 integralen voor, ma oe bepaal je de grenzen van de 2e? want daar komt e w in voor.
p11:als je t ifv v hebt en je wilt v in fie van t,moet je dan id vglkn v en t omwissellen en dan naar v uitrekenen?
p15: hoe kom je aan die formule met -t/T in de macht enz?
p18:laatste alinea: het punt keert trug omdat de kracht=-afgeleide, ma dan is da toch altij zo,waneer is dit bvb ni zo?
p26:midden: wat is die by in de formule?
ksnap niet hoe je aan die formule beneden komt,keb geprobeerd em uit te rekenen,ma kgeraak er dus ni
p28:ksnap opnieuw die formule van by niet.
bij zuiver imaginaire wortels,heeft iemand die vglkn opgelost naar sin en cos.keb et geprobeerd en moest na e blad vastelle dat ik fout was :(
p37:formule x=M*e^( )... waarom staat er in deze formule e e-macht?
p43:ik heb beneden cos en sin uitgerekend en krijg hetzelfde behalve dat ik in beide noemers geen wortel heb :?
p45:in die formule snap ik niet hoe je aan de laatste term komt (-A/2m...)

bij voorbaat dank al

en as julie vrage ebbe stelle é ;)
NickB
Regelmatig forumgebruiker

Re: enkele vraagjes

Berichtdoor NickB » 15 jan 2010, 13:32

vectorrekening:
p10 onderaan: ksnap ni wa die 3 en 4 gegevens zijn.
is dit juist: scalair.vector=vector
vector x vector=vector
vector.vector=scalair
p36:ik snap niet hoe die 2e formule 0 kan geven
p37: wat zijn reciproke vectoren?moeten we p41-42 kennen?

Om antwoord te geven op uw vragen over vectorrekening:

1)
Die 4 gegevens zijn nodig als we een gebonden vector bespreken die niet de oorsprong als beginpunt hebben.
Dit betekent dat voor gebonden vectoren in E2 we dus 2 punten moeten bepalen (begin- en eindpunt) en elk punt in E2 is van de vorm P = (x,y).
Daarom hebben we 4 gegevens, 2 punten met 2 componenten.

De 3 gegevens bij glijdende vectoren zijn nodig omdat we met een gegeven punt en een snijpunt met een as de dragende rechte
van de glijdende vector te bepalen.

2)
scalair.vector=vector
vector x vector=vector
vector.vector=scalair
Zijn allen juist.

3) Op p36 staat dus: (*) a x (b x c) + b x (c x a) + c x (a x b) = 0. Als we de expulsieformule gebruiken (p34) vinden we:

a x (b x c) = (a.c)b - (a.b)c
b x (c x a) = (b.a)c - (b.c)a
c x (a x b) = (c.b.)a - (c.a)b

Dus (*) = [(a.c)b - (a.b)c ] + [(b.a)c - (b.c)a] + [(c.b.)a - (c.a)b] = [(c.b) - (b.c)]a + [(a.c) - (c.a)]b + [(b.a) - (a.b)]c = 0
Aangezien a.b = b.a

4) Reciproke vectoren zijn volgens mij gewoon vectoren die aan de formules van p37 en p41-42 zou ik toch eens lezen, ik weet niet of we ze moeten kennen.

Ik hoop dat dit je kan helpen.

-Nick
nismets
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor nismets » 15 jan 2010, 16:01

merci :D
ksnap da stuk nu al veel beter :)
NickB

Berichtdoor NickB » 15 jan 2010, 19:59

kinematica:
p29: delta(alpha)/delta(sigma)=1/R, moet die sigma geen s zijn? of is dat tzelfde, want hier verdwijnt die s ineens, en op p31 gebruikt ge em wel om de torsie te berekene ma ier ni.
p44: ksnap die tekening niet.
p45: om ay te vinden. ik heb die afgeleide berekend ma die klopt ni :( de afgeleide van r*cos(theta)*theta(dot) is toch r(dot)*cos(theta)*theta(dot) enz, ma er staat e min voor, dan valt dees toch weg as ge sin(theta)*r(dot) naar theta afleid?
p48 bovenaan: delta1r staat toch helemaal niet loodrecht op 1r?
p62 snap ik niet hoe je dat punt moet vasthouden in de bewegende assen en dan de rest moet berekenen.

Heb deze vragen eens bekeken.

1) Op p29 is het inderdaad delta(alpha)/ds = 1/R. Waarschijnlijk een typefout.

2) p44 is een tekening die duidelijk maakt hoe Vr en V(theta) in elkaar zitten. dr/dt = lim(t->0) delta(r)/delta(t). Dus dit is gewoon heel erg ingezoomd. We zien delta(r) = de verandering over r-as en r.delta(theta) als de verandering in hoek. Hoe dichter t naar 0 gaat, hoe kleiner de delta's worden waardoor we dus de formules hebben Vr = dr/dt en V(theta) = r.(d(theta)/ds).

3) Weer een typefout. ay = d/dt (sin(theta)*r(dot) + r*cos(theta)*theta(dot)). Aangezien Vy = sin(theta)*r(dot) + r*cos(theta)*theta(dot). Als je dit afleid klopt het wel.

4) Op p48 staat er inderdaad dat delta1r loodrecht staat op 1r. Dit is weeral een benadering zoals p44. Voor heel kleine waarden van theta is delta1r praktisch loodrecht op 1r. Dit kan je op verschillende manieren nagaan.

5) Op p62 kan ik je niet helpen, sorry.

-Nick
nismets
Beginnend forumgebruiker
Beginnend forumgebruiker

Berichtdoor nismets » 15 jan 2010, 20:49

:D merci
amai wel veel typfouten, mss geeft em ons e paar extra puntjes as we da stilhoude :)
ja kwas vergete da die tekeninge benaderinge zijn en sterk uitvergroot
aomlives
IRW Moderator
IRW Moderator

Berichtdoor aomlives » 17 jan 2010, 00:17

Die fouten blijven er jaar na jaar instaan :P

Best om de cursus dus zeer kritisch te benaderen :)
Linux is like a wigwam. No Windows, no Gates and Apache inside.

Terug naar “Mechanica”