Sensors and Microsystem Electronics: vraagjes papers

ideglier
Prof in de forumwetenschappen

Sensors and Microsystem Electronics: vraagjes papers

Berichtdoor ideglier » 15 jun 2011, 16:31

Beste EIT-er(s), :)

Bij deze een hele hoop vragen over de 3 IEEE papers die Kuijck gegeven heeft. Ik - als nederige fotonica student - erken mijn meerdere in de EIT studenten in dit vak en daarom zal ik ulle ongelooflijk dankbaar zijn voor eventuele hulp :P

Transponder:

- Current reference: bias generator:
* hoe wordt de PTAT voltage reference gevormd in feite?
* waarom krijgt ge een PTAT voltage van 42 mV als de ratio 5 is? Vanwaar halen ze die UT?
* waarom is IR (dus de stroom door M4) 2 keer de current door Rref?
* heeft em iets meer gezegd over waarom da M11, M12 en R2 voor nen deftige startup zorgen?

- End-of-burst-detector:
* wat gebeurt met HF als de burst gedaan is? Ze zeggen da HF < 0 bij de charge-up, ma da is toch ni waar als ge naar fig. 3 (b) kijkt? Oke HF is ne keer < 0 ma grotendeels toch > 0? Dus dan wordt C1 toch telkens opgeladen en ontladen?

- Clock regenerator:
* hoe werken die cross-coupled p-channel loads? Want ik zie ni goe hoe ge daar positieve feedback krijgt…
* diene latch-type differential stage: ik vermoed dat dit ook een comparator is met positive feedback, ma we hebben toch gezien in het hoofdstuk van comparatoren da zo'n comparatoren toch altijd synchroon werken, dus met ne reset transistor, ma dienen is nergens te bespeuren… wa zie ik over het hoofd?

- RF Limiter:
* Ik zie ni goe waar ze het half-wave rectifying prinicple toepassen, en hoe komt dan dat 'the limiter has to clamp at 2x supply voltage'?

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

An Instantaneous Response CMOS Optical Receiver IC with Wide Dynamic Range and Extremely High Sensitivity Using Feed-Forward Auto-Bias Adjustment:

- Introduction:
* fig. 2: waarvoor dient dienen (ondersten) DC amplifier weeral? Dienen de DC amplifiers om het midden van een puls te bepalen? Bijv.: een eerste puls schommelt tussen 0 V en 2 V, en dus is de uitgang van de DC amplifier 1 V, en een tweede puls schommelt tussen 0 V en 4 V, dus de uitgang van de DC amplifier is 2 V...

- Problem of Conventional Quick Response Receiver Circuit:
* wa doe weer diene limiting amplifier? Ik bedoel: wa is precies het verschil met de GCA of de vorige schakeling (buiten da deze feed-forward is en de vorige schakeling ni)?
* waar is de offset voltage in de limiting amplifier, en waarom geeft dit duty cycle variations?

- Circuit design
* Ik snap ni goe wa da ze allemaal in die eerste alinea zeggen…
* Wa bedoelen ze met high limiting action (Vhigh)? Da de output veel groter is dan de maximale toelaatbare output?
* Ik zie ni goe in hoe da diene preamplifier werkt

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

A Monolithically Integrated Three-Axis Accelerometer Using CMOS Compatible Stress-Sensitive Differential Amplifiers
- Configuration of the three-axis accelerometer
* laatste alinea van A: wa is da allemaal met die offset voltage, waarvoor dient da?
* Signal flow in the circuit system: waarom zijn de differential output voltages een soort tijdsconstantes (wa betekent da feitelijk)? Ik bedoel die SSDA's gaan toch sowieso voor een analoge voltage aan de outputs zorgen, en da is toch hetgeen wa da ge wilt?
* Ik snap ni goe hoe da die modulator uw meting moduleert… Want ze zeggen the signals are modulated and translated to the odd harmonic frequencies of the chopping clock … what the hell? En waarom wordt de 1/f noise en offset voltage ook naar de oneven harmonische frequentie van de chopping clock geshift? En waarom is da dan beter voor de noise :S?
* bij die noise performance van de SSDA: waar wilt ge nu feitelijk werken? Bij lage Ibias of bij hoge Ibias, want ze zeggen beide dat de noise vermindert? Alhoewel bij hoge Ibias, de sensitivity beter is.
I love the smell of petrol in the morning. Smells like ... SPEED!
Afbeelding
ideglier

Re: Sensors and Microsystem Electronics: vraagjes papers

Berichtdoor ideglier » 15 jun 2011, 19:16

Ik ga morgen bij Maarten en ga eerst zien wat hij antwoord op de vragen :)
Afbeelding
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 17 jun 2011, 00:35

welke vragen hebt ge niet kunnen stellen?
dan kijk ik er is naar
AdamCooman The IRW God
Als een link niet meer werkt, bezoek mijn site om het bestand te vinden
Afbeelding

Mooiste avatar: AdamCooman
Beste moderator: AdamCooman
ideglier

Berichtdoor ideglier » 17 jun 2011, 11:30

oke, bij deze mijn vraagjes :P :

Comparatoren:
*pag 3: waarom beweegt de bias mode ni? Is da gewoon omdat em gescheiden is van de rest van het circuit?

Black Magic:
* pag 28: waarom is dit goed voor high speed (kzie ni direct in hoe da tees uw rise time naar beneden trekt)
* pag 42: layer stacks: wa is precies dienen trace pitch? Is da de minimale afstand tussen 2 geleiders die signalen moeten versturen? En ik snap ni goe waarom de pitch vergroot indien men meer layers zet. Is da omda ge dan meer geleiders kunt plaatsen op verschillende layers (dus meer kunt spreiden over verschillende layers) en dus is de afstand ertussen veel groter?
* pag 51: waarom is single coax weer het beste? En wa is het probleem met diene twin-ax?
* pag 54: bij die tweede tekening hebt ge de situatie toch veel erger gemaakt door zo ne loop C2 in te voeren?

Gilbert multiplier: voor gewone digitale signalen: ok da zie ik wel, maar analoge is wel wa moeilijker om in te zien da diene vermenigvuldigt. Ja ge kunt da uitrekenen en dan ziet ge da de twee spanningen worden vermenigvuldigt in de uitgangsstroom, ma hoe kunt ge da me fingerspitzengefühl uitleggen :) ?

3D camera by time of flight:
* pag 15: waarom daalt Vb meer dan Va? Is da gewoon omda de wisselspanningsbron op het p+ gebied (dus bij de kant van Vb) een hogere amplitude heeft?

Bipolar Digital High-Speed inter-chip communications: fully differential by ECL (I):
* hoe ziet ge da de output impedantie 20 Ω is? En waarom verbindt ge de twee transmissielijnen met elkaar met een weerstand van 100 Ω, en ni gewoon apart me ne weerstand van 50 Ω?

Is da eigenlijk te kennen die sensoren :D ?

Alvast super super super neig bedankt ;)
Afbeelding
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 17 jun 2011, 12:50

ideglier schreef:oke, bij deze mijn vraagjes :P :
Comparatoren:
*pag 3: waarom beweegt de bias mode ni? Is da gewoon omdat em gescheiden is van de rest van het circuit?

ja, de spanning wordt opgelegd door die stroomspiegel en die een DC stroom omzet in DC spanning. Als ge het in het echt gaat bekijken kan er wel een beetje AC signaal doorpissen die door common-mode signalen ontstaat, maar die variaties zullen zeer klein zijn

Black Magic:
* pag 28: waarom is dit goed voor high speed (kzie ni direct in hoe da tees uw rise time naar beneden trekt)

herinner u bergeron van vorig jaar, als ge reflecties hebt ergens dan stabiliseert uw lijn maar na een paar keer de tijd die het signaal nodig heeft om over en weer te gaan. dan zou ge kunnen argumenteren dat ge enkel end termination vandoen hebt, maar door Xtalk gaan er op de source ook dingen botsen, waardoor ge weer hetzelfde hebt. om zo snel mogelijk een stabiel signaal te hebben: beide termineren

* pag 42: layer stacks: wa is precies dienen trace pitch? Is da de minimale afstand tussen 2 geleiders die signalen moeten versturen? En ik snap ni goe waarom de pitch vergroot indien men meer layers zet. Is da omda ge dan meer geleiders kunt plaatsen op verschillende layers (dus meer kunt spreiden over verschillende layers) en dus is de afstand ertussen veel groter?

geen idee wat die pitch is en het is ook absoluut niet belangrijk (hij heeft het zelf niet eens vermeld in de les

* pag 51: waarom is single coax weer het beste? En wa is het probleem met diene twin-ax?

twin-ax probleem was dat de afstand tussen de kabels zeer constant moet blijven (karakteristieke impedantie) en dat is moeilijk te verwezenlijken.
ik geloof niet dat de dubbele single coax de beste is. ze moeten exact even lang zijn, er is kans dat de common-mode voor de ene verschillend is dan die voor de andere,...
geef mij maar shielded twisted pair anytime

* pag 54: bij die tweede tekening hebt ge de situatie toch veel erger gemaakt door zo ne loop C2 in te voeren?

ja, ge moet die extra loop vermijden

Gilbert multiplier: voor gewone digitale signalen: ok da zie ik wel, maar analoge is wel wa moeilijker om in te zien da diene vermenigvuldigt. Ja ge kunt da uitrekenen en dan ziet ge da de twee spanningen worden vermenigvuldigt in de uitgangsstroom, ma hoe kunt ge da me fingerspitzengefühl uitleggen :) ?

ah, de moeilijkste vraag (ik betreur het mij dat ik de multiplier niet grondig geleerd had voor het examen, want we hadden hem nodig. Ik heb er dan maar zelf ene moeten uitvinden, maar die was niet zo goed).
het is het gemakkelijkst om zijn werking te zien als ge aan A 0 aanlegt om te beginnen, er staat dus gewoon een gelijke DC spanning op die twee transistoren. Als de A transistoren even groot zijn vormen de B transistoren 2 differentiële paren. Als ge veronderstelt dat alle B transistoren even groot zijn, dan ziet ge dat ze elkaar tegenwerken: stel B+ is positief en B- even negatief: dan gaat knoop 1 meer stroom trekken (NMOS) en knoop 2 minder. Omdat knoop 3 ook meer stroom gaat trekken en even veel als dat knoop 2 minder trekt verandert de spanning aan de C niet. door een differentieel signaal aan te leggen op A haalt ge die mooie balans van even veel stroom te trekken weg, want dan gaat er in het ene differentieel paar voor B meer of minder stroom lopen dan in het andere en gaat de spanning op c toch veranderen.

Met die werking in uw achterhoofd kunt ge alle gevallen van vermenigvuldigen verklaren.

3D camera by time of flight:
* pag 15: waarom daalt Vb meer dan Va? Is da gewoon omda de wisselspanningsbron op het p+ gebied (dus bij de kant van Vb) een hogere amplitude heeft?

nee, als ge de figuren bekijkt van het principle van TOF dan ziet ge het. daar is er maar 1 fase getekend, de andere fase neemt alles op dat niet gearceerd is, dus in functie van de afstand zal er meer op de ene fase als op de andere vallen en zal de daaltijd groter of kleiner zijn

Bipolar Digital High-Speed inter-chip communications: fully differential by ECL (I):
* hoe ziet ge da de output impedantie 20 Ω is? En waarom verbindt ge de twee transmissielijnen met elkaar met een weerstand van 100 Ω, en ni gewoon apart me ne weerstand van 50 Ω?

die 20 Ω is de uitgangsimpedantie zijn van de emitter follower die daar op het einde van de chip zit.
die 100 Ω is beter voor de common-mode. als ge die transmissielijnen nog met de grond gaat verbinden door een 50 Ω gaat ge nog variaties van de grond mee oppikken enzo, maar als ge het doet zoals ze het daar doen op het prentje is uw transmissielijn systeem echt 'los' van de omgeving => minder invloed (niet 100% zeker over dit antwoord)

Is da eigenlijk te kennen die sensoren :D ?

nee, hij vraagt er niks van, lees het is als ontspanning

Alvast super super super neig bedankt ;)

graag gedaan
AdamCooman The IRW God
Afbeelding

ideglier

Berichtdoor ideglier » 18 jun 2011, 17:30

Ah neig merci :)

Nog een klein vraagje bij die Bipolar Digital High-Speed inter-chip communications: fully differential by ECL (I):
Da is toch 25 Ω als uitgangsimpedantie dan?
Afbeelding
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 18 jun 2011, 18:36

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_collector

daar staat dat de uitgangsimpedantie gelijk is aan de emitter weerstand (diene zonder waarde, op de pcb) in parallel met de source weerstand gedeeld door de beta van de transistor

geen idee hoe gij aan 25 komt ze
AdamCooman The IRW God
Afbeelding

Pieter
Regelmatig forumgebruiker
Regelmatig forumgebruiker
Contacteer:

Berichtdoor Pieter » 18 jun 2011, 18:46

Werkt de Gilbert Multiplier inverterend?
Wanneer A+ en B+ hoog staan, is C+ laag?
AdamCooman
The IRW God
The IRW God
Contacteer:

Berichtdoor AdamCooman » 18 jun 2011, 18:51

volgens mij wel
AdamCooman The IRW God
Afbeelding

ideglier

Berichtdoor ideglier » 18 jun 2011, 20:23

Pieter schreef:Werkt de Gilbert Multiplier inverterend?
Wanneer A+ en B+ hoog staan, is C+ laag?

de Gilbert multiplier werkt op die manier als XOR. En als je C- bekijkt als EXOR...
Afbeelding

Terug naar “Elektronica en informatietechnologie”