Polymers: rheology and processing

yoachim
Prof in de forumwetenschappen

Re: Polymers: rheology and processing

Berichtdoor yoachim » 17 jun 2012, 17:25

Bart Mus schreef:
Ruben schreef:geschreven wel het opnieuw begrijpen is iets anders. Bon wat ik heb staan:
voor die 2QD:
max possible melt that could be obtained:
*no slip on screw=no output => not realistic but viscous flow applied
*no slip on barel: degradation

=>slip on both surfaces needed but not modelled as such

=>plug: max output in reality something btween => frictional properties!!

tkomt er gewoon op neer, denk ik, dat de no slip condities niet overeenstemmen met realiteit maar dat je ze veronderstelt om de visceuze regeltjes toe te passen (newtoniaans vloeistof, lineair V-profiel etc)

De uitleg die je geeft is zowat wat ik ook staan heb: We passen de no-slip conditions enkel toe omdat ons model zo werkt, maar we weten dat dit in de realiteit niet waar is. Als je V=0 ondersteld aan de wall, dan gaat het polymer die zich aan de wall bevind nooit verplaatsen waardoor je thermische degradatie krijgt (de heaters).
Dat de no-slip on screw geen output geeft heb ik ook opgeschreven, maar waarom dat juist is begrijp ik ook niet ten volle

ok, no slip aan wall => degradatie => gebeurt niet, dus er is slip aan de wall
no slip aan de screw => u screw trekt polymeer mee => dus er is slip aan de screw

maar de 2e uitleg vind ik incorrect, volgens mij kunde ook zeggen geen slip aan de screw en u wall trekt het polymeer mee, dus dan hebde ook netto-verplaatsing
volgens mij kunnen ze gewoon ni deftig modelleren, komt er ook van dat er te weinig ingenieurmeisjes zijn die een modeleerfactor boven de yieldstress hebben
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ur mom is so fat she doesn't need the internet, she's already world wide
Ruben
Doctor in de forumwetenschappen

Berichtdoor Ruben » 17 jun 2012, 17:38

yoachim schreef:
Bart Mus schreef:
Ruben schreef:geschreven wel het opnieuw begrijpen is iets anders. Bon wat ik heb staan:
voor die 2QD:
max possible melt that could be obtained:
*no slip on screw=no output => not realistic but viscous flow applied
*no slip on barel: degradation

=>slip on both surfaces needed but not modelled as such

=>plug: max output in reality something btween => frictional properties!!

tkomt er gewoon op neer, denk ik, dat de no slip condities niet overeenstemmen met realiteit maar dat je ze veronderstelt om de visceuze regeltjes toe te passen (newtoniaans vloeistof, lineair V-profiel etc)

De uitleg die je geeft is zowat wat ik ook staan heb: We passen de no-slip conditions enkel toe omdat ons model zo werkt, maar we weten dat dit in de realiteit niet waar is. Als je V=0 ondersteld aan de wall, dan gaat het polymer die zich aan de wall bevind nooit verplaatsen waardoor je thermische degradatie krijgt (de heaters).
Dat de no-slip on screw geen output geeft heb ik ook opgeschreven, maar waarom dat juist is begrijp ik ook niet ten volle

ok, no slip aan wall => degradatie => gebeurt niet, dus er is slip aan de wall
no slip aan de screw => u screw trekt polymeer mee => dus er is slip aan de screw

maar de 2e uitleg vind ik incorrect, volgens mij kunde ook zeggen geen slip aan de screw en u wall trekt het polymeer mee, dus dan hebde ook netto-verplaatsing
volgens mij kunnen ze gewoon ni deftig modelleren, komt er ook van dat er te weinig ingenieurmeisjes zijn die een modeleerfactor boven de yieldstress hebben

kzou zeggen dat wanneer je slip hebt aan de screw, dat je dan juist geen throughput hebt. Het punt van no slip aan screw dus geen throughput vind ik maar heel onlogisch
Ruben - Delivering awesomeness since 1989
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 18 jun 2012, 10:07

yoachim schreef:
Bart Mus schreef:
yoachim schreef:
Bart Mus schreef:Antwoorden

s85: Volgens mij is dat iets zoals thixotropic effect op s68 maar dan met tension stiffening van LDPE bovenaan en onderaan tension thinning.
Ik heb er als lesnota bijstaan dat die bovenkant naar een tweede plateau niveau gaat, maar dat die niet of moeilijk meetbaar is (zie exponentiële elongatie)

jama, bij thixotropic moet u n normaal dalen, ma hier stijgt hij met de tijd...

Er zijn ook systemen (dacht latex) met een anti-thixotropic behaviour

Maar dan nu even een andere uitleg voor de figuur:

Aan de bovenkant beschrijven we het effect van elongational strain rate - voor meer uitleg kan je er ook slide 15 van Vito bijpakken
Aan de onderzijde beschrijven we het effect van shear strain rate.
LDPE is shear thinning want shear rate increase causes viscosity drop en thixiotropic want increased time needed to reach the plateau values

vanwaar hebde da ofzo?
en bij shear thinning (ondersted figuur) weet ik nu ni of het thixo of anti-thixo is, bij bvb shear rate van 1 stijgt het eerst met tijd en dan daalt het met de tijd (ofwel lees ik de grafiek niet goed af)

Ik heb dat volledig van mijn rechter duim, en die denkt dat dat juist is.
't Is gewoon een wreed rare figuur, maar dat de bovenkant elongational is en de onderkant shear ben ik vrij zeker, afgaande op de symbolen. Bovenstaat er immers een pijl increasing epsilondot en onderaan een pijn increasing gamma dot.
Doordat met increasing gamma dot de lijnen dalen is het duidelijk shear thinning. En doordat we op t -> t_oneindig op een lager plateau zitten ga ik er vanuit dat het shear thinning is.
Kan het zijn dat het in het begin hoger is omdat we een inertie kracht zien?

Ik ga vanmiddag lunchen op de VUB, zal eens bij Gill langsgaan om te vragen voor die rico 1 en 2
"Sakujo!"
Ruben

Berichtdoor Ruben » 18 jun 2012, 11:25

Ik denk dat Bart wel gelijk heeft, dacht zelf ook wel zoiets. Die rare dingen in die grafiek = bummer

Overigens, die laatste hoofdstukken van Vito staat precies niet veel interessant in.
Wel een vraagje: het corner effect is dus ten gevolge van verschil in shrink voor lengte en dikte wat voor een afwijkende hoek zorgt en dus niet door verschillende afkoeling aan de binnen en buiten kant van de hoek, toch?
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 18 jun 2012, 14:00

Corner effect slides zijn daar vrij duidelijk in: Het orthotropic shrinkage is het belangrijkste effect (slide 207/8) maar het thermische verschil speelt ook een beetje mee (als 95% van de angular deflection orthotropic shrinkage is, dan is er nog 5% thermal effect).

En dan nu de mysterieuze 1 en 2 van onze waarde grafiek slide 112:

Nemen we eerst de onderste figuur G(omega)

Op slide 90 bespreken we bij visco elastisticity de mechanical models.
Indien we het model van Maxwell, dashpot - spring nemen, dan vinden we voor dynamisch gedrag:

http://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell_material

En aldus een kwadratisch verband tussen omega en E1 en een enkel verband tussen omega met E2.

Nemen nu de bovenste figuur, dan volgt uit http://www.youtube.com/watch?v=xuIwrto3z_k&feature=related

en Scotty = {Guy + Block}

Dat we er ons daar niets van aantrekken, dat het misschien waar is voor kleine temperatuursverschillen waar a_T als linear beschouwbaar is
Ter betere defence kan je stellen altijd stellen dat high temperature and low frequency gelijk invloeden hebben, zoals aangegeven op de slide ervoor.
"Sakujo!"
yoachim

Berichtdoor yoachim » 18 jun 2012, 17:10

Bart Mus schreef:Corner effect slides zijn daar vrij duidelijk in: Het orthotropic shrinkage is het belangrijkste effect (slide 207/8) maar het thermische verschil speelt ook een beetje mee (als 95% van de angular deflection orthotropic shrinkage is, dan is er nog 5% thermal effect).

En dan nu de mysterieuze 1 en 2 van onze waarde grafiek slide 112:

Nemen we eerst de onderste figuur G(omega)

Op slide 90 bespreken we bij visco elastisticity de mechanical models.
Indien we het model van Maxwell, dashpot - spring nemen, dan vinden we voor dynamisch gedrag:

http://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell_material

En aldus een kwadratisch verband tussen omega en E1 en een enkel verband tussen omega met E2.

Nemen nu de bovenste figuur, dan volgt uit http://www.youtube.com/watch?v=xuIwrto3z_k&feature=related

en Scotty = {Guy + Block}

Dat we er ons daar niets van aantrekken, dat het misschien waar is voor kleine temperatuursverschillen waar a_T als linear beschouwbaar is
Ter betere defence kan je stellen altijd stellen dat high temperature and low frequency gelijk invloeden hebben, zoals aangegeven op de slide ervoor.

mmm, precies geen zin om u links te openen, wiki en youtube als referentie, smells fishy :)

ff on the record, kheb er geen zin in (moet in elk volwaardig examentopic toch eens staan)
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
yoachim

Berichtdoor yoachim » 18 jun 2012, 17:12

nog vraagje, leo of ist vito, zijn 55e slide:
waarom gaat da ni in de sjoepke rechts, kheb iets geschreven van 'going aroud the corner', wat niet echt een goede uitleg is (wat eig gewoon geen uitleg is)

en ahja, what the firetruck moeten we van die labo's kennen, heb daar precies niet veel meer geschreven dan wat we in de lessen hebben gezien
Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Ruben

Berichtdoor Ruben » 18 jun 2012, 17:21

yoachim schreef:nog vraagje, leo of ist vito, zijn 55e slide:
waarom gaat da ni in de sjoepke rechts, kheb iets geschreven van 'going aroud the corner', wat niet echt een goede uitleg is (wat eig gewoon geen uitleg is)

en ahja, what the firetruck moeten we van die labo's kennen, heb daar precies niet veel meer geschreven dan wat we in de lessen hebben gezien

http://www.youtube.com/watch?v=clJb4zx0o1o
Me polymer, you corner. Me not like to be streched. Me no likie
yoachim

Berichtdoor yoachim » 18 jun 2012, 17:24

Afbeelding
like a bouws
Afbeelding
Bart Mus
IRW-FAN!
IRW-FAN!

Berichtdoor Bart Mus » 18 jun 2012, 18:09

Ruben schreef:Me polymer, you corner. Me not like to be streched. Me no likie

Wat Ruben hier mee bedoelt is dat er een elongation flow is om in het tjoepeke te gaan, en polymers houden niet van elongational maar wel van shear

Goed om te weten dat ik niet de enige ben die er niet echt zin in heeft :)

en de ULB'ers laten ons niet eens weten hoe het geweest is! Die hebben dat al gedaan dus die hadden ons een beetje kunnen voorbereiden - ergens heb ik het gevoel dat het een pijnlijke 50 minuten gaat worden.
"Sakujo!"

Terug naar “Chemie en Materialen”